Ce este rugăciunea? – Dialoguri la Athos (42)
Atât este de mare măreţia acestui dar dumnezeiesc făcut făpturilor zidite, încât Însuşi dătătorul ei a pus-o în lucrare atunci când S-a împărtăşit de lumea noastră materială.
Rugăciunea este principalul mijloc care uneşte toate făpturile raţionale cu făcătorul lor – Dumnezeu. Aceasta va fi şi după învierea cea de obşte permanenta lor lucrare şi îndatorire. Rugăciunea este legătura nemijlocită şi comuniunea continuă a îngerilor şi a oamenilor cu Dumnezeu. Rugăciunea este și ieşirea noastră din strâmtoarea cea pământească spre spaţiul nemărginirii. Rugăciunea este mijlocul care ne transferă în afara limitelor noastre umile/ derizorii/ mizere, spre simţirea nemărginitului şi a ceea ce este mai presus de fire.
Este desfiinţat prin rugăciune spaţiul, locul şi modul şi se fac simţite lucrările atributelor dumnezeieşti. Chiar dacă dorim să descriem firea şi esenţa acestei valori suprafireşti, înţelegem că este ceva care depăşeşte puterile noastre. Ne vom limita numai la lucrările consecinţelor acesteia.
Atât este de mare măreţia acestui dar dumnezeiesc făcut făpturilor zidite, încât însuşi dătătorul ei a pus-o în lucrare atunci când S-a împărtăşit de lumea noastră materială. Evanghelistul Luca spune despre Domnul nostru că „a petrecut noaptea în rugăciune către Dumnezeu” (Luca 6, 12). El Se folosea de rugăciune uneori ca mărturisire, alteori ca mijlocire, mulţumire sau implorare către Tatăl Său, Lumina cea începătoare, dovedind astfel cât de necesară şi de esenţială este această nepreţuită comoara. „Părinte, Îţi mulţumesc că M-ai ascultat” (Ioan 11, 41). „Părinte Sfinte, păzeşte-i pe aceştia în numele Tău. [...] Pe cei ce Mi i-ai dat i-am păzit şi n-a pierit nici unul dintre ei, decât fiul pierzării [...] nu numai pentru aceştia Mă rog, ci şi pentru cei ce vor crede în Mine. prin cuvântul lor” (Ioan 17, 11-12, 20). Însă, cea mai mare şi mai cutremurătoare pildă este rugăciunea din grădina Ghetsimani, în care de trei ori L-a rugat pe Tatăl, atunci când a luat asupră-Şi desăvârşita tămăduire a lumii.
Oriunde ne-am îndrepta atenţia de la întemeierea întregii zidiri şi după aceea, le aflăm pe toate împreună-ţesute cu rugăciunea. Rugăciunea este, aşadar, legătura şi unitatea tuturor zidirilor cu Dumnezeu Ziditorul şi puterea extinderii lor necontenite. Atât de mult este unită cu făpturile raţionale această comoară nepreţuită, încât singură, în chip automat, se lucrează ori de câte ori o impune nevoia şi pe nesimţite mişcă mădularele, fără niciun fel de gând, mai cu seamă la ceas de primejdie.
Este cea mai desăvârşită unealtă şi lucrul care dăruieşte celor zidite – şi mai cu seamă omului – putinţa de a comunica nemijlocit cu Ziditorul lor. Prin mijlocirea acesteia, omul poate să ceară şi să primească ceea ce este de trebuinţă, să schimbe pedeapsa impusă de dreptatea dumnezeiască, să sporească ajutorul binecuvântării dumnezeieşti, să fie lămurit; de toate cele câte îi sunt necunoscute, să transmită ajutorul său aproapelui, rugându-L fierbinte pe Dumnezeu pentru aceasta şi, în general, să devină părtaş la multe din însuşirile lui Dumnezeu, Tatăl nostru. Negreşit, este cu neputinţă să fie descrise izbânzile şi meritele acestei atotvirtuţi, care poartă numele de rugăciune. Veniţi, aşadar, cei osteniţi şi împovăraţi, care locuiţi în acest loc de exil, la sânul maicii virtuţilor, rugăciunea, şi aceasta vă va odihni mai mult decât tot ce aţi aştepta sau aţi cere.
(Gheronda Iosif Vatopedinul, Dialoguri la Athos, traducere din limba greacă şi note de Nicuşor Deciu, Editura Doxologia, Iaşi, 2012, pp. 89-91)
Dialoguri la Athos (1) - De ce a zidit Dumnezeu lumea şi pe om?
Dialoguri la Athos (2) - Cum trăia omul în Rai?
Dialoguri la Athos (3) - Care a fost cauza căderii omului?
Dialoguri la Athos (4) - De ce s-a dat prima poruncă protopărinţilor?
Dialoguri la Athos (5) - De ce Dumnezeu, de vreme ce a cunoscut căderea lui Adam, nu a împiedicat-o?
Dialoguri la Athos (6) - Ce este păcatul strămoşesc şi care sunt urmările lui?
Dialoguri la Athos (7) - Care sunt însuşirile specifice şi puterile sufletului omenesc?
Dialoguri la Athos (8) - Ce este vederea duhovnicească a lui Dumnezeu?
Dialoguri la Athos (9) - Cine este diavolul şi cum lucrează?
Dialoguri la Athos (10) - Ce este dreptatea dumnezeiască şi cum se aplică aceasta?
Dialoguri la Athos (11) - Ce este Pronia dumnezeiască şi cum „se manifestă” în viaţa noastră?
Dialoguri la Athos (12) - Ce sunt patimile şi care este cea mai mare dintre ele?
Dialoguri la Athos (13) - Ce sunt plăcerile? Care sunt nevinovate şi care vinovate?
Dialoguri la Athos (14) - Ce este binele şi răul şi cum lucrează?
Dialoguri la Athos (16) - Cum poate fi vindecată firea bolnavă care cade cu uşurinţă în osândire?
Dialoguri la Athos (17) - Ce este nesimţirea potrivit Părinţilor Bisericii?
Dialoguri la Athos (18) - Cât de mult vatămă mânia şi care sunt cauzele care o provoacă?
Dialoguri la Athos (19) - Ce este calomnia (clevetirea) şi de ce trebuie să o suportăm?
Dialoguri la Athos (21) - Care este adevăratul ucenic ascultător?
Dialoguri la Athos (22) - Ce este lepădarea?
Dialoguri la Athos (24) - Ce este războiul nevăzut?
Dialoguri la Athos (25) - Care este lupta (nevoinţa) interioară a unui monah?
Dialoguri la Athos (27) - Ce înseamnă curăţia „inimii” şi cum se dobândeşte aceasta?
Dialoguri la Athos (28) - Ce sunt ispitele (încercările) şi care este scopul lor?
Dialoguri la Athos (29) - Ce este paternitatea duhovnicească?
Dialoguri la Athos (30) - Cum „pătimesc cele dumnezeieşti” adevăraţii monahi?
Dialoguri la Athos (31) - Ce sunt proorociile şi de ce nu se fac clare în privinţa timpului?
Dialoguri la Athos (32) - Ce este akedia (negrija) şi cum poate fi înfruntată?
Dialoguri la Athos (34) - Ce este harul dumnezeiesc? Este cu putinţă a fi descris acesta?
Dialoguri la Athos (35) - Ce este botezul şi de ce ne botezăm?
Dialoguri la Athos (36) - Unde duce adevărata pocăinţă?
Dialoguri la Athos (37) - Care sunt mijloacele practice care conduc şi contribuie la făptuirea pocăinţei?
Dialoguri la Athos (38) - De ce este necesară spovedania?
Dialoguri la Athos (39) - Ce este plânsul şi care este folosul lui pentru credincios?
Dialoguri la Athos (40) - Ce este credinţa?
Dialoguri la Athos (41) - Care este legătura dintre curaj şi credinţă?
Omul robit de păcate – o vedenie a Sfântului Nifon
Site dezvoltat de DOXOLOGIA MEDIA, Arhiepiscopia Iașilor | © doxologia.ro