Gânduri pedagogice despre profesorul ideal

Reflecții

Gânduri pedagogice despre profesorul ideal

    • Gânduri pedagogice despre profesorul ideal
      Foto: Oana Nechifor

      Foto: Oana Nechifor

Un profesor trebuie să fie prietenul elevului. Trebuie să știe cum să explice unele lucruri pentru tot colectivul clasei, să nu ridice tonul la elevi, purtând o conversație adevărată care se poate stabiliza pe o frumoasă linie de plutire a prieteniei.

La o primă atenție asupra acestui titlu, cu toții realizăm un exercițiu de imaginație asupra persoanei profesorului ideal. Însă, în accepțiunea noastră, oare ar putea exista un astfel de profesor ideal, care să le îndeplinească pe toate, să fie pe placul tuturor, în special, pe placul și pe gustul elevilor? Există profesori unii mai buni decât alții? E o întrebare pe care mulți elevi și-o adresează. Este destul de greu de imaginat, însă cert este că nu toți profesorii sunt la fel.

Din punctul meu de vedere, profesorul ideal este o persoană atent implicată în educația elevului, menținând responsabilitatea de a coordona procesul de învățare, acordând sugestii și recomandări rezultatelor și materialelor produse de elevi; pe de altă parte, de cele mai multe ori – și m-am confruntat cu acest lucru foarte des – profesorul poate fi și prieten, poate fi, deopotrivă, și mamă, și tată.

Un profesor trebuie să fie prietenul elevului. Trebuie să știe cum să explice unele lucruri pentru tot colectivul clasei, să nu ridice tonul la elevi, purtând o conversație adevărată care se poate stabiliza pe o frumoasă linie de plutire a prieteniei. Bineînțeles, nu toți elevii sunt la fel și, în consecință, adesea ei tind să se atașeze de profesorul care le seamănă prin personalitate.

Atunci când vorbim despre educație, nu trebuie să uităm nici de latura sa religioasă; de exemplu, profesorul joacă un rol de maximă importanță în formarea unei personalități armonioase a elevilor, prin atitudinile sale pozitive și benefice, luminoase, prin încrederea acordată, îngăduința, toleranța, îmbinată cu fermitatea, dialogul deschis și prin acțiunile desfășurate.

Supunându-ne unei concluzii putem afirma faptul că cea mai mare și mai importantă calitate a profesorului ideal este de a avea conștiința datoriei; a pune pe primul plan datoria la locul de muncă  școala, cu siguranță că acesta va face în așa fel încât să aibă răspunsurile potrivite pentru oricare dintre elevi; iar orice profesor bun poate avea un răspuns la fiecare întrebare...