„La întruparea Sa, Dumnezeu Se întoarce cu fața către noi“

Arhiepiscopia Iaşilor

„La întruparea Sa, Dumnezeu Se întoarce cu fața către noi“

    • „La întruparea Sa, Dumnezeu Se întoarce cu fața către noi“
      „La întruparea Sa, Dumnezeu Se întoarce cu fața către noi“

      „La întruparea Sa, Dumnezeu Se întoarce cu fața către noi“

În Aula Magna a Univer­si­tății „Petre Andrei“ din Iași a avut loc, vineri, lan­sa­rea, în prezența autorului Sorin Du­mi­trescu, a lucrării „Noi și Icoa­na“. Volumul pune la dispoziție o cercetare siste­matică de proporții a fundamentelor teologice ale icoanei, a icono­lo­gii­lor principalelor ico­nografii ale praznicelor Bi­se­ricii, a modelelor și procedu­rilor ico­ni­ce care deosebesc ri­gu­ros „îm­părătescul“ icoanei Tra­di­ției de paradigma paradisiacă a tabloului religios, de asemenea, un studiu detaliat, și pes­te tot bogat argumentat cu i­ma­gini, al asemănării ico­nice. Au mai fost prezenți prof. univ. dr. Doru Tompea, rectorul Universității „Petre An­drei“ Iași, pr. Constantin Stur­zu, consilier cultural al Ar­­hiepiscopiei Iașilor, pr. Con­stantin Andrei, proto­ie­reul Protopopiatului Iași 1, monahia Siluana Vlad, coordonatoarea Centrului de formare și consiliere „Sfinții Ar­han­gheli Mihail și Gavriil“ din Iași, prof. dr. Emil Stra­tan, directorul Editurii EIS ART și al Galeriilor de artă ELEUSIS, precum și criticul Pavel Șușară. În deschiderea manifestării, prof. univ. dr. Doru Tompea și-a exprimat bu­curia pentru faptul că So­rin Dumitrescu își lansează la Iași cartea „Noi și Icoana“, amintind, în același timp, celor prezenți faptul că anul acesta se împlinesc 20 de ani de când a fost înființată universitatea pe care o conduce, sfin­țită de către Înalt Preasfin­ți­tul Părinte Teofan, Arhie­pis­copul Iașilor și Mitropolitul Mol­dovei și Bucovinei, în preaj­ma sărbătorilor de Cră­ciun de anul trecut.

A urmat prezentarea cărții „Noi și Icoana“ de către Sorin Dumitrescu, care a explicat celor prezenți de ce a ales să pună pe coperta lucrării pe ca­re a realizat-o imaginea nă­framei regelui Abgar. „Năfra­ma regelui Abgar a fost des­coperită în anul 1994 la bise­ri­ca armenească din Genova și este importantă pentru că este modelul iconic. Creștinismul este o religie vizuală și începe când Dumnezeu Se întoarce cu fața. Dumnezeu Se arată prima dată, după căde­rea lui Adam și a Evei, lui Moise, cu spatele. La întruparea Sa, Dumnezeu Se întoar­ce cu fața către noi. Atunci în­cepe creștinismul. Dispariția icoanei din sfera preocupări­lor academice de la noi a produs un crești­nism ininteligibil care a determinat populația de la noi să se comporte ma­gic. Soluția nu este să se introducă anumite cur­suri, ci ca întreg învăță­mân­­­tul să fie inundat de i­coa­nă, să se iconicizeze“, a spus Sorin Dumi­tres­cu. Criticul Pa­vel Șușară a afirmat faptul că Sorin Dumi­trescu a încercat să împace, i­mediat după 1990, spațiul cultural cu spa­țiul spiritual prin organizarea de expoziții. Pă­rin­tele Con­stan­tin Sturzu a vor­bit, în con­ti­nuare, despre e­fectele ne­gati­ve ale vizualului, remarcând faptul că icoa­na este o sinteză a învățăturii de cre­dință. „Duminica Orto­do­xiei este dedicată victoriei icoane­lor. Prin icoană s-a păs­trat dreap­ta credință de-a lun­gul seco­lelor. Icoana este un mijloc prin care omul contemporan se poate vindeca de bolile spirituale de care su­feră“, a afirmat pr. Constan­tin Stur­zu. (Constantin CIOFU)