Corul „Arhanghelii“ din Orăştie, la Catedrala Mitropolitană din Iaşi

Arhiepiscopia Iaşilor

Corul „Arhanghelii“ din Orăştie, la Catedrala Mitropolitană din Iaşi

    • Corul „Arhanghelii“ din Orăştie, la Catedrala Mitropolitană din Iaşi
      Corul „Arhanghelii“ din Orăştie, la Catedrala Mitropolitană din Iaşi

      Corul „Arhanghelii“ din Orăştie, la Catedrala Mitropolitană din Iaşi

    • Corul „Arhanghelii“ din Orăştie, la Catedrala Mitropolitană din Iaşi
      Corul „Arhanghelii“ din Orăştie, la Catedrala Mitropolitană din Iaşi

      Corul „Arhanghelii“ din Orăştie, la Catedrala Mitropolitană din Iaşi

Cu binecuvântarea Înaltpreasfinţitului Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, duminică, 6 noiembrie 2016, la Catedrala Mitropolitană din Iaşi, răspunsurile la Sfânta Liturghie au fost date de Corul „Arhanghelii“ al catedralei din municipiul Orăştie, judeţul Hunedoara, cu hramul „Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil“. 

Activitatea corului catedralei din Orăştie continuă tradiţia muzicală de pe aceste meleaguri transilvănene, veche de aproape 150 de ani. În anul 1868, tatăl compozitorului Augustin Bena, învăţătorul Ioan Bena, înfiinţează primul cor, care a dus în timp la apariţia numeroaselor formaţii corale conduse de Ioan Baranga, prof. Gheorghe Pârvu, Valeriu Bora, prof. Nicolae Praţia, prof. Ion Brătescu, Francisc Rojnavschi sau de prof. Ioan Popa, care reuneşte toate formaţiile muzicale din oraş, obţinând, în perioada 1957-1961 locul a II-lea la nivel naţional, cu opereta „Crai Nou“  de Ciprian Porumbescu şi „Ana Lugojana“ de Filaret Barbu. În perioada 1960-1980 corul catedralei din Orăştie i-a avut dirijori pe Aurel Subescu, Ioan Macarie, Ion Brătescu şi Cornel Rusu. Din anul 1980, formaţiile bisericeşti au fost pregătite de prof. Ioan Popa, de numele căruia este legată şi iniţiativa organizării la Orăştie a unui festival coral, ajuns în prezent la a XVII-a ediţie.

Din anul 1992, corul catedralei este încredinţat, la iniţiativa preotului Narcis Terchet, tânărului de 23 de ani, Ioan-Marius Popa, care conduce formaţia corală spre performanţe deosebite, apreciate în ţară şi în străinătate. Amintim participarea la Festivalul Coral de Muzică de la Praga, în anul 2014, unde a obţinut Diploma de Bronz şi la Festivalul Coral de la Bratislava, în anul 2015, unde a obţinut două medalii de bronz. De asemenea, corul a susţinut numeroase concerte religioase, populare şi patriotice în ţară şi în străinătate.

„Să păstraţi în suflet această zi deosebită, când aţi cântat lângă Sfânta Parascheva“

Un număr mare de credincioşi s-a bucurat în zi de duminică de prezenţa acestui minunat cor prezent în Catedrala Mitropolitană din Iaşi. Sosiţi în capitala Moldovei în data de 5 noiembrie, coriştii au vizitat, admirat şi apreciat câteva dintre obiectivele istorice şi religioase ale urbei. Întâlnirea cu impunătoarea Catedrală Mitropolitană şi cu Preacuvioasa Parascheva a fost un moment de maximă trăire şi importanţă pentru pelerinajul lor în Moldova. De asemenea, răspunsurile date la Sfânta Liturghie au avut o încărcătură emoţională deosebită, corul prezentând lucrări ale câtorva autori de cântare corală religioasă din ţara noastră. Înainte de cântările de la Chinonic, deosebit de armonioase şi măiestrit interpretate, dirijorul corului mitropolitan din Iaşi a adresat un cuvânt de apreciere şi de bun venit oaspeţilor prezenţi în catedrală: „Preacuvioşi şi preacucernici părinţi, iubiţi credincioşi, avem bucuria şi onoarea de a primi, astăzi, 6 noiembrie 2016, în Catedrala Mitropolitană din Iaşi, Corul «Arhanghelii» al Catedralei «Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil», din Orăştie, un oraş cu o puternică tradiţie muzicală. Formaţia corală este însoţită de părintele protopop de Orăştie, Călin Mihuţ, şi are în calitate de dirijor pe domnul Ioan-Marius Popa, absolvent al Facultăţii de Teologie din Alba Iulia şi al cursurilor de master în domeniul Teologie Comparată, din cadrul aceleiaşi facultăţi. În prezent este doctorand la Facultatea „Sfântul Andrei Şaguna“ din Sibiu şi student la Secţia de Muzică Religioasă din cadrul Facultăţii de Teologie Ortodoxă din Alba Iulia, secţie înfiinţată în anul 2014, cu scopul de a readuce în viaţa muzical-bisericească a Ardealului muzica bizantină aşa cum se cânta înainte de ocupaţia austro-ungară din 1775, în toate provinciile româneşti, după modelul Şcolii muzicale de la Putna din vremea Măriei Sale Ştefan cel Mare şi Sfânt. În Ardeal, această muzică a fost salvată, parţial, de pr. Dimitrie Cunţanu, care a cules parte din cântările religioase, «după auz» sau cum am spune noi popular - «după ureche», de la dascălii mai bătrâni şi le-a tipărit în lucrarea «Cântările bisericeşti după melodiile celor opt glasuri», publicată în anul 1890 la Sibiu, la îndemnul mitropolitului Ardealului, Sfântul Andrei Şaguna. După numele autorului, cântarea bisericească din această parte a ţării a  primit numele de cântare «cunţană». Cu trei ani înainte, în Bucovina, mitropolitul erudit Silvestru Morariu-Andrievici adună parte din cântările bisericeşti, care circulau tot „după auz», în cartea numită «Psaltichia bisericească»,  prima transcriere din Ortodoxie a unei părţi din muzica bisericească de pe notaţie bizantină, psaltică, pe notaţie liniară, adică pe portativul pe care am învăţat şi noi să cântăm, în primii ani de şcoală. Prin voia lui Dumnezeu am primit invitaţia, încă de la înfiinţare, de a mă alătura şi eu profesorilor de la această instituţie universitară, unde predau studenţilor: Cânt bizantin, Ansamblu coral psaltic, Paleografie bizantină, Istoria muzicii bisericeşti şi Canto coral.

Cu membrii corului, care ne-au încântat astăzi, medaliaţi în ţară şi în străinătate, am făcut cunoştinţă acum doi ani, în 13 decembrie, când am fost ales membru în juriul Festivalului coral de Muzică Sacră, la care sunt invitat şi în acest an, în data de 10 decembrie, fapt pentru care mulţumesc şi în mod public organizatorilor, părintelui protopop, care a slujit astăzi cu noi, dirijorului şi celorlalţi factori implicaţi. La acest festival-concurs participă  coruri din toată ţara şi în anumiţi ani şi din străinătate. Prima ediţie a Festivalului, intitulat «Cu noi este Dumnezeu», a avut loc în anul 1990, la iniţiativa valorosului profesor, dirijor, compozitor şi culegător de folclor Ioan Popa, bunicul dirijorului  prezent astăzi aici, care a marcat peste şase decenii viaţa universului muzical, iar grija de a duce mai departe această iniţiativă a rămas ca un testament pentru nepotul compozitorului, care a publicat manuscrisele de compoziţii, prelucrări şi armonizări ale bunicului său, în două volume, precum şi istoria festivalului coral de la Orăştie, la 25 de ani de la înfiinţare.

Dragii noştri, vă aflaţi în Catedrala Mitropolitană din Iaşi, care are trei hramuri: hramul iniţial - «Întâmpinarea Domnului», hramul «Sfântul Gheorghe», preluat de la catedrala veche şi hramul «Sfânta Cuvioasa Parascheva», cel mai bine fixat în memoria şi inima credincioşilor după aducerea moaştelor Sfintei  în catedrală, de la Biserica «Sfinţii Trei Ierarhi», în anul 1889. Catedrala a fost începută în anul 1833, în timpul Mitropolitului Veniamin Costachi, abandonată până în 1880, reîncepută, finalizată şi sfinţită în 1887, de Mitropolitul Iosif Naniescu, ale cărui moaşte au fost găsite în mormântul de lângă catedrală, cu ocazia lucrărilor de consolidare şi care sunt în curs de canonizare. Pictura a fost realizată, în cea mai mare parte, de maestrul Gheorghe Tăttărescu, între aprilie 1885 şi iulie 1886, inclusiv icoanele catapetesmei. Ţinând cont de timpul extem de scurt şi de faptul că s-au realizat peste 250 de chipuri şi compoziţii de ansamblu, putem spune că mâna artistului a fost îndrumată direct de mâna lui Dumnezeu. La sfinţirea din 23 aprilie 1887 a luat parte şi Regele Carol şi Regina Elisabeta, care au împodobit catedrala cu vase sfinte, candele de argint, policandre, odoare şi veşminte preţioase, precum şi cu cele zece ferestre, măiestrit împodobite, conform pisaniei aflate în partea dreaptă a pridvorului catedralei. Tot atunci, răspunsurile la Sfânta Liturghie au fost date de corul nou înfiinţat, sub conducerea dirijorului, profesorului, compozitorului şi juristului Gavriil Musicescu, cor care cântă de atunci neîntrerupt şi pe care, cu frică de Dumnezeu, cu recunoştinţă, cu emoţie sfântă şi cu respect faţă de urechile, mintea şi sufletul frăţiilor voastre, îl dirijez de peste 20 de ani.

Să păstraţi în suflet această zi deosebită, când aţi cântat lângă Sfânta Parascheva, unde «În fiecare zi din an / La racla ei se-adună / Creştini ce moaştele-i cinstesc / Şi cântă dimpreună: Bucură-te, Sfântă Parascheva, mult folositoare!».

Din partea Înaltpreasfinţitului Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, care nu a putut să fie astăzi prezent, deoarece programul Înaltpreasfinţiei Sale era deja întocmit în momentul anunţării venirii dumneavoastră aici, primiţi, odată cu arhiereştile binecuvântări, câteva daruri, printre care şi o icoană cu chipul Sfintei Parascheva, care să vă aducă aminte de acest moment al slujirii voastre în Catedrala Mitropolitană din Iaşi. Vă mulţumim şi vă mai aşteptăm cu drag!“. (Lector univ. dr. Costel-Mirel I. V. Nechita, dirijorul corului mitropolitan din Iaşi)

Citește despre: