„Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

Arhiepiscopia Iaşilor

„Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

    • „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”
      Fotografii: Tudorel Rusu

      Fotografii: Tudorel Rusu

    • „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”
      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

    • „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”
      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

    • „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”
      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

    • „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”
      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

    • „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”
      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

    • „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”
      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

    • „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”
      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

    • „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”
      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

    • „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”
      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

    • „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”
      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

    • „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”
      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

    • „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”
      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

    • „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”
      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

    • „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”
      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

    • „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”
      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

    • „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”
      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

    • „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”
      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

    • „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”
      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

    • „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”
      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

    • „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”
      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

    • „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”
      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

    • „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”
      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

    • „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”
      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

    • „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”
      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

    • „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”
      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

    • „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”
      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

    • „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”
      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

    • „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”
      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

    • „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”
      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

    • „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”
      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

      „Un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”

La Iaşi a debutat ieri cea de-a IV-a ediţie a Simpozionului internaţional dedicat Părintelui Dumitru Stăniloae şi Anului omagial al Educației religioase a tineretului creștin ortodox. Evenimentul este organizat de Facultatea de Teologie Ortodoxă din Iaşi şi reuneşte invitaţi din străinătate, precum şi de la mai multe facultăţi de Teologie ortodoxă din ţară.

Deschiderea evenimentului a avut loc în Aula Bibliotecii Centrale Universitare „Mihai Eminescu” din Iași. Cuvântul de întâmpinare a fost rostit de prof. univ. dr.  Ion Vicovan, decanul Facultăţii de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae” din Iaşi, care a făcut referire la câteva aspecte legate de tema din acest an a simpozionului: „Teologie și pedagogie. Identitate specifică și responsabilitate comună în actul educației ”.: „Sperăm ca prin acest simpozion, prin referatele care se vor susține, prin dezbaterile care vor avea loc și prin concluziile pe care le vom trage, simpozionul să fie o contribuție în demersul atât de important și din păcate destul de neglijat, cel al educației. Ne-am gândit la Teologie și Pedagogie pentru că doar împreună ele pot avea o contribuție la formarea plenară a omului. De ce Teologie și Pedagogie? Pentru că, după cum știu toți teologii, Vechiul Testament a fost numit «pedagog către Hristos». Hristos Însuși a fost numit «Învățătorul». Prima dintre cele trei misiuni încredințate Sfinților Apostoli și ucenicilor a fost cea învățătorească. Clement Alexandrinul scria pe la începutul veacului al treilea o lucrare importantă intitulată «Pedagogul». Sfinții Trei Ierarhi au fost supranumiți de către Biserică «mari dascăli ai lumii». Marii pedagogi Comenius, Pestalozzi, au avut o strânsă legătură cu Biserica, cu teologia, iar la noi în Moldova, îl amintim pe marele mitropolit Iacob Stamati, care pe la anul 1800 a fost supranumit « Pestalozzi al românilor»”.

Prezent la deschiderea simpozionului, Înaltpreasfințitul Părinte Mitropolit Teofan a adresat un cuvânt de binecuvântare invitaţilor dar şi organizatorilor evenimentului, subliniind importanța evenimentului academic: „Aș dori să cred că «Biserica și Școala» nu au rămas doar un slogan valabil pentru o situație de până acum 100-150 de ani. Poporul pe care noi încercăm a-l sluji nu are nevoie de certuri închipuite între nevoile Bisericii și ale Școlii, ci de valori spirituale și intelectuale care trebuie mărturisite împreună. Așa cum în fiecare din noi inima nu poate fi despărțită de minte decât cu riscul unei schizofrenii ucigașe, tot astfel, nu putem separa în viața lăuntrică, credința de educație.  Pentru orice demers educațional care să fie adecvat vremurilor contemporane dar în același timp fidel Tradiției, Biserica are nevoie de o reflecție susținută asupra relației perpetue dintre istorie și veșnicie, dintre lume și Împărăția lui Dumnezeu, dintre creat și necreat. Acest raport a fost amplu dezbatut în spațiul public românesc în ultimii 25 de ani. În ultima perioadă, constat un interes major privind situația disciplinei Religie, dezbaterile fiind adesea intense și provocatoare. În urma evenimentelor recente din peisajul socio-politic românesc, dar și a implicațiilor juridice privind Ora de Religie, ne aflăm astăzi în contextul de a reflecta cu mai multă atenție asupra rolului și locului Revelației creștine în școala românească. Legatura istorică indisolubilă dintre Biserică și Scoală în spațiul românesc impune o implicare duhovnicească și activă, inteligentă și vizionară a Bisericii, locul de naștere al școlii românești.

În acest context, Sfântul Sunod al Bisericii Ortodoxe Române a declarat anul 2016, anul educației religioase a tineretului creștin ortodox. În cadrul acestei preocupări se înscrie și evenimentul de astăzi cu tema „Teologie și Pedagogie. Identitate specifică și responsabilitate comună în actul educației”.  Subiectul este cu atât mai important cu cât constatăm că în multe părți ale lumii și, într-o crescândă măsură și la noi, se încearcă separarea actului educațional de orice referință religioasă. Tendințe precum eliminarea educației religioase și a însemneleor creștine din școală, coordonarea tuturor elementelor educaționale în conformitate cu ideologia «corectitudinii politice», diminuarea, uneori până la excludere, a rolului familiei din actul educației, insistența pentru introducerea educației sexuale în școli, sunt orientări cu consecințe dezastruoase pentru tânărul de astăzi, responsabilul de mâine pentru viața politică, economică, militară sau religioasă a lumii.

Stăruința Bisericii pentru menținerea în cadrul actului educațional a referințelor la Dumnezeu, la Cartea sacră ca element inspirator în pedagogie, nu se înscrie doar în datoria de a propovădui Evanghelia Domnului Hristos. În ecuație nu este inclusă doar perspectiva vieții veșnice, cu imensa importanță pe care o are acest aspect, ci și viața pământeană a omului. Este o chestiune de libertate sau sclavie, de cultura vieții sau a morții, de demnitate sau de dezumanizare. Cert este că, și aceasta o spuneau, în perioada interbelică, ideologii marxiști, că atâta timp cât credința oamenilor este puternică și familia este ținută la loc de cinste, omul nu poate fi controlat pe deplin, manipularea nu se poate desfășura în condiții favorabile. În acest sens, credem și mărturisim, suntem încredințați și stăruim în certitudinea că formarea personalității tânărului are nevoie și de o dimensiune spirituală. Constantin Noica spunea că unde lipsește un simț, lipsește o stiință. Este simțul legăturii cu Dumnezeu, simțul tainei, al sfințeniei, al evlaviei și al valorilor autentice. Doar Revelația poate arunca o lumină asupra acestor taine fără de care omul nu ar fi decât o biată mașinărie aflată la dispoziția proceselor fizice și chimice care o compun sau la îndemâna și controlul ideologiilor de tot felul. Mircea Eliade a constatat, în urma unor ample investigații, dar mai ales ca experiență proprie, faptul că ființa umană reunește trei nivele ale existenței: biologică, culturală și spirituală. Acest fapt mărturisește despre încercările dintotdeauna ale omenirii de așezare într-un cadru de pedagogie autentică ce au presupus întâlnirea dintre datele ființei noastre sociale, culturale și spirituale. Căci un model de educație integral presupune un raport de cooperare între Familie, Școală si Biserică”.

După ultimul mesaj inaugural, rostit de prof. dr. Dumitru Luca, prorector în cadrul Universității „Al. I. Cuza” din Iași, a urmat un recital susţinut de Corul bărbătesc „Iosif Naniescu” al Facultăţii de teologie Ortodoxă din Iaşi.

Prof. univ. dr. Constantin Cucoș: „Educația religioasă trebuie să aibă mai întâi un caracter confesional, și apoi un caracter inter-confesional și inter-disciplinar

În continuare, simpozionul a fost deschis oficial de prof. univ. dr. Constantin Cucoș de la Facultatea de Psihologie și Științe ale educației – Iași, cu conferința „Educația religioasă – expresia unei conlucrări responsabile dintre Școală și Biserică. Prezent și perspective”. Universitarul ieșean a adus argumente istorice, culturale, pedagogice, strategice etc. în favoarea conlucrării și complementarității dintre expertiza școlii și a bisericii în proiectarea și realizarea educației religioase instituționalizate, a trecut în revistă structurile valorice purtate de această disciplină și consecințele în plan formativ, a reliefat noi încercări și sfidări de care trebuie să se țină cont, a evidențiat realizări notabile dar și domenii perfectibile, sugerând căi concrete de creștere a calității orei de religie.

„Educația autentică presupune o apropiere și o raportare conștientă și responsabilă la valorile religioase ale spațiului comunitar. Astfel de repere vor contribui la conturarea identității culturale, la conștientizarea, manifestarea și afirmarea ei în diferite contexte de viață. Persoana trebuie să fie formată și articulată axiologic în jurul unor valori de bază, să dispună de o coerență valorică internă care îi poate asigura o stabilitate și performativitate exterioară. Valorile religioase contribuie la crearea acelui fundament valoric care conduce la o armonie și coerență existențială necesară la nivel individual și social. Educația religioasă trebuie să aibă mai întâi un caracter confesional, pentru o bună „instalare” a persoanei în perimetrul cultural al grupului de referință, și apoi un caracter inter-confesional și inter-disciplinar, pentru cunoașterea și respectarea alterității confesionale, a altor moduri de raportare și înțelegere a lumii”, a menționat prof. univ. dr. Constantin Cucoș.

După festivitatea de deschidere,  comunicările invitaţilor au avut loc în cadrul Facultăţii de Teologie Ortodoxă din Iași. Ele vor continua și pe parcursul zilei de astăzi.

Citește despre: