Dumnezeul-Om este esenţa, scopul, sensul şi valoarea cea mai de preţ a Bisericii

Cuvinte duhovnicești

Dumnezeul-Om este esenţa, scopul, sensul şi valoarea cea mai de preţ a Bisericii

    • Dumnezeul-Om este esenţa, scopul, sensul şi valoarea cea mai de preţ a Bisericii
      Foto: Oana Nechifor

      Foto: Oana Nechifor

Biserica nu este nimic altceva decât Dumnezeul-Om Hristos extins în toate veacurile.

Să nu faceţi vreo greşeală: creştinismul este creştinism datorită Dumnezeului-Om; întru aceasta se află excepţionala sa semnificaţie, valoare şi putere. Hristos Domnul S-a întemeiat singur pe Sine, Persoana Sa divino-umană ca Biserică; deci, Biserica este Biserică datorită Dumnezeului-Om şi în Dumnezeul-Om. Tot ceea ce se află în Noul Testament se uneşte într-un singur adevăr imens şi atotcuprinzător. Dumnezeul-Om este esenţa, scopul, sensul şi valoarea cea mai de preţ a Bisericii; El este sufletul ei, inima ei şi viaţa ei. El este Biserica însăşi, „pleroma” (plinătatea) ei divino-umană, căci Biserica nu este nimic altceva decât Dumnezeul-Om Hristos extins în toate veacurile: „Iată, Eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârşitul veacului” (Matei 28:20).

Dumnezeul-Om este Capul trupului Bisericii (Coloseni 1:18; Efeseni 1:22), singurul Cap. Ca atare, El este Mântuitorul trupului Bisericii (Efeseni 5:23), unicul Mântuitor.

Datorită Lui - Dumnezeului-Om Cel de nedes­părţit, unit şi unic - Biserica este pururea una, unită şi de nedespărţit. Căci El, în calitate de Dumnezeu-Om, deţine întregul trup al Bisericii în unitatea de nedespărţit a harului, a adevărului şi a vieţii.

Datorită Lui, trupul Bisericii creşte în toate nemărginirile vieţii dumnezeieşti. Ea creşte cu ajutorul lui Dumnezeu la măsura creşterii plinătăţii divino-umane, căci totul este creat prin El (Efeseni 4:15-16, 4:13; Coloseni 1: 10,1: 16).

Prin puterea Sa plină de har, El îi conduce în chip tainic pe toţi membrii Bisericii către o transfigurare divino-umană, căci sensul şi scopul existenţei Bisericii este de a aduce totul cu ajutorul credinţei divino-umane la măsura creşterii plinătăţii lui Hristos, spre a-i transfigura pe toţi „la starea bărbatului desăvârşit, la măsura vârstei deplinătăţii lui Hristos” (Efeseni 4: 13). (Sfântul Justin Popovici)

(Sfântul Nicolae Velimirovici, Sfântul Justin Popovici, Lupta pentru credință și alte scrieri, traducere de prof. Paul Bălan, Editura Rotonda, Pitești, 2011, pp. 128-129)