Şapte „întărituri” şi zece „decoraţii” ale monahului în lupta cu neprietenul...

Cuvinte duhovnicești

Şapte „întărituri” şi zece „decoraţii” ale monahului în lupta cu neprietenul...

    • Şapte „întărituri” şi zece „decoraţii” ale monahului în lupta cu neprietenul...
      Foto: Ștefan Cojocariu

      Foto: Ștefan Cojocariu

Monahul cugetă la legea Domnului ziua şi noaptea; de asemenea, zi şi noapte el duce un război necontenit cu neprietenul. El trebuie să cucerească şapte „întărituri”.

„Domnul din cer a privit peste fii oamenilor să vadă de este cel ce înţelege sau cel ce-l caută pe Dumnezeu” (Psalm 13, 2).

Monahul cugetă la legea Domnului ziua şi noaptea; de asemenea, zi şi noapte el duce un război necontenit cu neprietenul. El trebuie să cucerească şapte „întărituri”.

Prima întăritură – să-şi taie voia proprie. A doua întăritură – să se predea ascultării de „bătrânul”, „stareţul” său. A treia întăritură – să se usuce pe sine însuşi de dragul lui Dumnezeu. A patra întăritură – să iubească sărăcia. A cincea întăritură – să-şi biruie iubirea de sine. A şasea întăritură – să se smerească. A şaptea întăritură – să-şi predea sufletul lui Dumnezeu, adică să lase orice lucru pe seama voii lui Dumnezeu.

Să vedem acum ce „decoraţii” pentru biruinţă primeşte monahul de la Domnul încă de pe pământ: Prima – pacea conştiinţei. A doua – sufletul şi trupul au pacea care vine de la Domnul; A treia – sufletul iubeşte pe Domnul şi văzându-L, gândeşte că Domnul ne iubeşte. A patra – din iubirea lui Dumnezeu sufletul iubeşte pe aproapele lui ca pe sine însuşi. A cincea – sufletul îşi găseşte odihna în Dumnezeu şi vede măreţia lui Dumnezeu şi mila lui. A şasea – sufletul merge pe pământ şi lucrează cu mâinile, dar mintea e în Dumnezeu şi văzându-L, uită pământul, pentru că iubirea lui Dumnezeu atrage sufletul să iubească pe Cel iubit; A şaptea – sufletul simte harul lui Dumnezeu în gândurile lui; A opta – sufletul simte harul în inima lui; A noua – sufletul simte harul şi în trupul lui; A zecea – iubirea lui Dumnezeu îi deschide Împărăţia Cerurilor şi sufletul cunoaşte prin Duhul Sfânt cum este Domnul nostru.

(Cuviosul Siluan Athonitul, Între iadul deznădejdii şi iadul smereniei, Editura Deisis, 1996, pp. 204-205)