Una din două

Cuvinte duhovnicești

Una din două

    • Una din două
      Una din două

      Una din două

Marele Apostol doreşte necăsătoria pe viaţă pentru toţi cei necăsătoriţi, bine ştiind că necăsătoria este mai înaltă, dar nu e o cale uşoară. De aceea şi adaugă: „Dacă însă nu pot să se înfrâneze, să se căsătorească”.

"Celor ce sunt necăsătoriţi şi văduvelor le spun: Bine este pentru ei să rămână ca şi mine. Dacă însă nu pot să se înfrâneze, să se căsătorească (să vină la comuniunea căsătoriei). Fiindcă mai bine este să se căsătorească, decât să ardă”(I Cor. 7, 8-0). Marele Apostol doreşte necăsătoria pe viaţă pentru toţi cei necăsătoriţi, bine ştiind că necăsătoria este mai înaltă, dar nu e o cale uşoară. De aceea şi adaugă: „Dacă însă nu pot să se înfrâneze, să se căsătorească”. Deci dacă nu pot face față pornirilor cărnii, să vină la comuniunea căsătoriei. Singura ieşire este prin căsătorie. „Sens unic", nu există altă ieşire. Deci necăsătoria, pentru cei ce pot să se înfrâneze, sau căsătoria, pentru cei ce nu pot. Nici nu se gândeşte Pavel la soluţia cea uşoară a relaţiilor din dragoste pentru cei ce nu se pot înfrâna. Dilemă pe care o pune este inflexibilă: Te înfrânezi? Rămâi necăsătorit! Nu te înfrânezi? Căsătoreşte-te!. Acestea le spune Pavel sau mai degrabă Duhul Sfânt prin Pavel. Orice altă soluţie este invenţie... Să venim şi la locul de la I Cor. 7, 27-28: „Te-ai legat cu femeie? Nu căuta dezlegare. Te-ai dezlegat de femeie? Nu căuta femeie. Dacă insă te vei însura, n-ai greşit. Pavel vede numai o legătură nepăcătoasă: cea din căsătorie. Dacă eşti necăsătorit, spune, rămâi aşa cum eşti; nu căuta femeie. Evită căsătoria şi trăieşte în feciorie. Dar Pavel nu se opreşte aici. Ştia că şi creştinii acelei epoci erau cuprinşi de porniri entuziaste, mai ştia că era iminentă apariţia ereticilor, a celor ce învăţau despre căsătorie că este necurată, este păcat şi de aceea creştinii trebuie s-o evite (I Tim. 4, 3). Aşadar, cuprins de frică, că nu cumva aceste cuvinte ale lui să fie interpretate ca legislaţie obligatorie pentru fecioria pe viaţă, ca şi cum ar propovădui căsătoria ca necurată, adaugă cele ce le-am auzit mai sus: Dacă însă te vei însura, n-ai greşit. Căsătoria nu este păcat. Dacă nu vrei să rămâi aşa cum eşti, adică necăsătorit, ci vrei să te căsătoreşti, acesta este dreptul tău. Aşadar, sau rămâi necăsătorit, sau căsătoreşte-te. Una din două. Nici o aluzie la relaţiile din dragoste în afară de căsătorie. 

(Fericitul Arhimandrit Epifanie, Familiei ortodoxe- cu smerită dragoste, Schitul Lacu-Sfântul Munte Athos, 2001, p.36-37)