Ce facem cu telefonul mobil la școală?

25 Mai 2012 10:05 Maria Burlă Educaţie

Disciplina în școli ar putea fi îmbunătățită dacă elevilor li s-ar interzice să-și ia telefoanele mobile la clasă? Autoritățile din Marea Britanie sunt de părere că da.

În această țară, informează telegraph.co.uk, instituțiile de învățământ vor fi supuse unui nou regim de inspecții, de data aceasta mai dur, iar școlile în care lecțiile sunt deranjate de tehnologie vor primi avertizări.

Michael Wilshaw, inspector șef al învățământului din Marea Britanie a declarat că multe întreruperi ale lecțiilor din clasă sunt cauzate de utilizarea telefoanelor mobile, fie pentru trimiterea de mesaje text, primirea de apeluri sau navigarea pe web și că această problemă trebuie eradicată. În opinia sa, directorii de școli și cadrele didactice ar trebui să stopeze aceste lucruri.

„Comportamentul scandalos pe care îl vedeți ocazional în toate școlile este grav, dar eu cred că o problemă mai mare sunt întreruperile care împiedică acești copii să învețe în mod eficient. Știu că pare o măsură dură, dar în câțiva ani se va dovedi că este cea corectă”, a afirmat Michael Wilshaw.

6000 de școli, reclasate din cauza telefoanelor mobile

În Marea Britanie, profesorii au deja autoritatea de a controla elevii, în cazul în care telefoanele mobile sunt interzise de regulamentul școlii. De asemenea, elevii suspectați că ar utiliza telefoanele pentru a vizualiza pornografie online pot fi verificați.

În conformitate cu această măsură, 6000 de școli din această țară  clasate în prezent cu calificativul „mulțumitor” vor fi reclasate în anul școlar următor cu calificativul „necesită îmbunătățiri”.

Această măsură determină instituțiile de învățământ să adopte o poziție mai restrictivă privind utilizarea telefoanelor mobile în sălile de curs. În prezent, câteva școli impun o interdicție categorică privind aducerea telefoanelor la școală; în schimb, altele solicită ca acestea să fie închise pe durata orelor de curs.

Purtătorul de cuvânt al Departamentului pentru Educație din acest stat a declarat: „În primul rând, părinții ar trebui să-și asume responsabilitatea și să-i învețe pe copii discernământul. Ei sunt cei care le cumpără telefoane și ar trebui să le indice când este potrivit să folosească aceste dispozitive”.

Echilibrul, de preferat atitudinii „Tu nu trebuie să..!”

În zona dedicată comentariilor de la cititori, un părinte sugerează că telefoanele mobile ar putea fi folosite și ca instrumente de învățare. „Modul în care noi comunicăm și ne conectăm la ceea ce se întâmplă în lume devine din ce în ce mai mobil. Telefoanele ar putea fi permise în sala de clasă dacă școala are un nivel de credibilitate crescut. Profesorii ar înțelege că ei se află acolo pentru a educa, iar acest lucru le permite să-i îndrume pe elevi și cum să utilizeze adecvat aceste dispozitive”, a adăugat acesta.

O altă cititoare subliniază faptul că profesorul merită întreaga atenție și tot respectul pentru că tot ceea ce face este pentru elevi și că ar fi nepoliticos ca în timp ce cadrul didactic predă, ochii elevilor să fie ațintiți în jos, concentrați fiind să trimită ori să primească mesaje text sau să navigheze pe internet.

„N-am nimic împotrivă ca un elev să aibă telefonul la el. Însă mă deranjează dacă telefonul este utilizat în timpul unei lecții. Insuflarea unui echilibru este mai importantă decât un aspru „să nu....!”. Dacă insistăm pe atitudinea „Tu nu trebuie să..!”, care ar fi reacția mass media în cazul în care un copil (Doamne ferește!) a fost atacat și el ar fi putut cere ajutorul prin intermediul unui telefon mobil?”, opinează un profesor, tot în zona dedicată comentariilor.

Cum s-a rezolvat problema la Vicovu de Sus: amendă şi pentru elevi şi pentru profesori

Ce spun însă profesorii și elevii noștri despre această situaţie, am aflat discutând cu Cristi Puha, profesor de istorie la Grupul Școlar „Ion Nistor” din orașul Vicovu de Sus (jud. Suceava) și cu Mihaela Nistor, elevă în clasa a X-a la aceeași școală.

Întrebat dacă i s-a întâmplat să fie întrerupt de telefoanele mobile ale elevilor atunci când preda sau pentru că a atras atenția unui elev care se juca pe telefonul mobil și cum a procedat în acest caz, iată ce a răspuns: „Da, mi s-a întâmplat de multe ori să fiu deranjat de telefonul mobil. Însă, începând cu anul școlar în curs, am convenit cu părinții și elevii, dar și cu ceilalți profesori să respectăm un regulament de ordine interioară care interzice folosirea telefoanelor mobile de către elevi și profesori în timpul orelor de curs. În caz contrar, se plătește o amendă de 15 lei. A fost suficient să dau trei amenzi în primele două zile și lucrurile s-au aranjat de la sine.”

În opinia lui, unii elevi sunt foarte subtili și reușesc să întreacă vigilența profesorilor. Cu telefoanele lor performante, gen smartphone, se informează la modul cel mai profesionist de pe internet atunci când au vreun test și intră adesea pe rețele de socializare. Ei pot să vină cu telefonul mobil la școală, pentru că astfel pot ține legătura cu părinții, prietenii, iubitul/iubita, dar să-l folosească în cele cinci pauze, câte zece minute fiecare, e suficient, consideră acesta.

„Mi s-a întâmplat şi mie să-mi sune telefonul la clasa unde sunt diriginte; am scos din buzunar 15 lei și am plătit amenda, bani direcționați către fondul clasei. Am vrut să dau un exemplu: că am greșit și trebuie să plătesc”, a afirmat Cristi Puha, profesor de istorie la Grupul Școlar „Ion Nistor” din orașul Vicovu de Sus (jud. Suceava)

Concentrare maximă la lecții, doar cu telefoanele închise

Mihaela Nistor, elevă în clasa a X-a la același liceu consideră că, pe de o parte, e bine să ai telefonul cu tine, pentru că niciodată nu știi ce se poate întâmpla: o veste de acasă sau ceva important. De preferat ar fi ca în timpul orei, acesta să fie închis, ca să nu distragă atenția de la lecții. Pe de altă parte, majoritatea privesc telefonul ca posibilitate de distracție în timpul orei, ceva cu care se poate alunga plictiseala și monotonia.

„Asist destul de des la momente în care profesorul este întrerupt de soneriile vreunui telefon sau prin faptul că e nevoit să facă o observație cuiva. Și, în mod firesc, acest lucru atrage atenția întregii clase, iar unii sunt concentrați la lecții și chiar interesați de ce se spune. Daca noi venim la școală, iar părinții mai și investesc în noi, măcar să fie un rost în asta, atâta recunoștință să avem”, a concluzionat Mihaela Nistor.

Anul trecut, în aceeași perioadă, Cosiliul Europei recomanda interzicerea telefoanelor mobile și a dispozitivelor wireless în școli, pe motivul că ar avea un impact negativ asupra organismului uman, cauzând cancer și afectând creierul. Într-un raport ulterior, experții Organizației Mondiale a Sănătății au explicat atunci că undele electromagnetice au un impact destul de mic asupra organismului, situându-se sub limitele impuse de standardele internaționale, mai ales când e vorba de tehnologia modernă, de dispozitivele fără fir. Nu este de neglijat faptul că cei care utilizează în mod excesiv telefonul mobil se expun la anumite riscuri.

Citește alte articole despre: elevi, clasă, telefoane mobile, smartphone, ore de curs

De la același autor

Ultimele din categorie