„Învăţăm copiii să atingă bucuria cunoaşterii şi cu inima“

Educaţie

„Învăţăm copiii să atingă bucuria cunoaşterii şi cu inima“

    • „Învăţăm copiii să atingă bucuria cunoaşterii şi cu inima“
      La Şcoala „Varlaam Mitropolitul“ există o apropiere sufletească reală

      La Şcoala „Varlaam Mitropolitul“ există o apropiere sufletească reală

    • „Învăţăm copiii să atingă bucuria cunoaşterii şi cu inima“
      „Cristina Gheorghe, director executiv Fundaţia „Varlaam Mitropolitul“: „Nu există educaţie întreagă dacă parteneriatul între Dumnezeu-familie-copil-şcoală nu este unul real“

      „Cristina Gheorghe, director executiv Fundaţia „Varlaam Mitropolitul“: „Nu există educaţie întreagă dacă parteneriatul între Dumnezeu-familie-copil-şcoală nu este unul real“

    • „Învăţăm copiii să atingă bucuria cunoaşterii şi cu inima“
      Protos. Hrisostom Rădăşanu, Consilierul pe probleme de învăţământ al Arhiepiscopiei Iaşilor

      Protos. Hrisostom Rădăşanu, Consilierul pe probleme de învăţământ al Arhiepiscopiei Iaşilor

    • „Învăţăm copiii să atingă bucuria cunoaşterii şi cu inima“
      „Învăţăm copiii să atingă bucuria cunoaşterii şi cu inima“

      „Învăţăm copiii să atingă bucuria cunoaşterii şi cu inima“

    • „Învăţăm copiii să atingă bucuria cunoaşterii şi cu inima“
      Maria Anton, învăţătoare şi director educativ la Şcoala „Varlaam Mitropolitul“

      Maria Anton, învăţătoare şi director educativ la Şcoala „Varlaam Mitropolitul“

    • „Învăţăm copiii să atingă bucuria cunoaşterii şi cu inima“
      „Învăţăm copiii să atingă bucuria cunoaşterii şi cu inima“

      „Învăţăm copiii să atingă bucuria cunoaşterii şi cu inima“

    • „Învăţăm copiii să atingă bucuria cunoaşterii şi cu inima“
      După masa de prânz şi timpul de recreere petrecut în sala de sport, şcolarii îşi fac lecţiile pentru a doua zi şi participă la cercurile opţionale

      După masa de prânz şi timpul de recreere petrecut în sala de sport, şcolarii îşi fac lecţiile pentru a doua zi şi participă la cercurile opţionale

    • „Învăţăm copiii să atingă bucuria cunoaşterii şi cu inima“
      În anul şcolar 2011-2012 va fi o clasă I cu maximum 20 de copii

      În anul şcolar 2011-2012 va fi o clasă I cu maximum 20 de copii

    • „Învăţăm copiii să atingă bucuria cunoaşterii şi cu inima“
      „Învăţăm copiii să atingă bucuria cunoaşterii şi cu inima“

      „Învăţăm copiii să atingă bucuria cunoaşterii şi cu inima“

    • „Învăţăm copiii să atingă bucuria cunoaşterii şi cu inima“
      Pentru Ana Bodescu, bunica unui preşcolar, întrucât este patronată spiritual de Mitropolia Moldovei şi Bucovinei, acest aspect îi oferă certitudinea seriozităţii şi a calităţii.

      Pentru Ana Bodescu, bunica unui preşcolar, întrucât este patronată spiritual de Mitropolia Moldovei şi Bucovinei, acest aspect îi oferă certitudinea seriozităţii şi a calităţii.

Şcoala „Varlaam Mitropolitul“, aflată sub patronajul Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei, dezvoltă un parteneriat educaţional inedit şi, totodată, cât se poate de real: Şcoală-Familie-Biserică. Aici, copiii sunt instruiţi sub aspectul cunoaşterii de sine, al cunoaşterii lumii înconjurătoare, ţinând seama de valorile perene izvorâte din dragostea pentru Dumnezeu şi pentru frumos.

Metodele interactive şi moderne de învăţare pun accent, îndeosebi, pe dezvoltarea creativităţii şi inteligenţei emoţionale a copilului, pe dezvoltarea capacităţilor de relaţionare şi comunicare cu cei din jurul lor. Mai mult de atât, o componentă deosebită o reprezintă „şcoala părinţilor“, un program de dezvoltare dedicat exclusiv părinţilor, în cadrul căruia nu doar se caută, dar se şi găsesc soluţii la diferite probleme din viaţa familiei şi a copilului, cu ajutorul unor specialişti.

La Şcoala "Varlaam Mitropolitul" copiilor li se cultivă valori fără de care adulţii de mai târziu nu vor putea răzbate cu uşurinţă în hăţişul vieţii: credinţa în Dumnezeu, dragostea de frumos şi respect pentru om, familie şi adevăr. Şcolarii învaţă să relaţioneze şi să-şi gestioneze problemele folosindu-se de duhul blândeţii şi al credinţei că în sufletul şi mintea celui de lângă ei primează dorinţa de a face bine.

Cu toate aceste valori, alături de cadrele didactice implicate în educaţia lor şi a părinţilor care-i ascultă şi îi sprijină, copiii se deschid în mod firesc spre cunoaştere. "Noi, ca adulţi, suntem produsul primilor nouă-zece ani din viaţă; este perioada în care se formează majoritatea deprinderilor şi a rănilor care vor avea un impact ulterior asupra tuturor relaţiilor noastre interpersonale, din familie, de la serviciu, în societate etc. Problemele noastre în relaţionare vin din această perioadă; dacă noi reuşim acum să-l învăţăm pe copil cum să-şi gestioneze propriile probleme, când va fi mare va şti să aleagă, va avea discernământ", ne explică doamna Cristina Gheorghe, director executiv al Fundaţiei "Varlaam Mitropolitul".

Metode interactive de învăţare

Programa şcolară respectă Curriculum-ul Naţional pentru clasele I-IV avizat de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, însă adaptează conţinuturile astfel încât să le ofere elevilor "o perspectivă unitară şi coerentă asupra disciplinelor de studiu, arătându-li-se constant că ştiinţa, arta şi credinţa nu se contrazic între ele, ci se completează pentru a-L sluji pe Dumnezeu".

"În transmiterea cunoştinţelor incluse în programa şcolară folosim foarte mult metodele moderne de predare, ne adaptăm şi ne pliem pe capacitatea de înţelegere a fiecărui copil. De asemenea, derulăm multe activităţi de comunicare şi dezvoltare foarte eficiente, realizate în colaborare cu maicile de la Centrul de formare şi consiliere "Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil", spune învăţătoarea Maria Anton, director educativ la Şcoala "Varlaam Mitropolitul".

Elevii sunt încântaţi de felul în care se desfăşoară activităţile; nu se simt o clipă încorsetaţi de acel formalism întâlnit în şcolile publice. "Activităţile nu se desfăşoară toată ziua la măsuţe, la tablă. Facem foarte multe activităţi pe un covoraş, unde putem sta mai relaxaţi, copiii se deschid mai uşor, participă cu mai mult entuziasm la activitate; ne bazăm şi punem foarte mare accent pe comunicarea dintre copii", explică doamna Anton.

Metodele interactive şi moderne de învăţare aplicate cu mult devotament de învăţătoarele şcolii pun accent îndeosebi pe dezvoltarea creativităţii şi inteligenţei emoţionale a copilului. Şcolarii nu sunt lansaţi într-o competiţie care să urmărească o ierarhizare cu efecte negative asupra copilului, competiţii de acest gen fiind adesea întreţinute şi chiar încurajate de proprii părinţi. "Noi ne dorim excelenţă, nu competitivitate; nu trebuie urmărit un clasament, cine e primul, cine e al doilea, pentru că din asta doar copilul suferă. Este important ca cei mici să se bucure de şcoală, să le placă să înveţe, să-şi dorească să fie împreună cu colegii", ne dezvăluie doamna Cristina Gheorghe.

"Aici suntem o familie, suntem prieteni"

Una dintre metodele folosite în mod curent de colectivul şcolii este metoda ESPERE, creată de sociologul şi psihologul francez Jacques Salomé, cu ajutorul căreia se încurajează un alt mod de a relaţiona cu tot ce "gravitează" în jurul nostru, ţinând cont de năzuinţele profunde ale individului: bunăstarea, pacea, avântul, convieţuirea şi dragostea. "Îi învăţăm să relaţioneze, să se exprime, să-şi arate atât nemulţumirea, cât şi aprecierea. Pe bileţele îşi aştern sentimentele, după care şi le oferă unul altuia. Dacă şi-au greşit unul altuia, recunosc, după care se iartă, se împacă şi încearcă să nu repete greşeala. Educaţia primită aici i-a făcut să înţeleagă că, atunci când îi faci o observaţie, nu eşti supărat pe el, ci pe ceea ce a făcut, iar copilul înţelege. Acest lucru reprezintă un câştig. Trebuie subliniat însă că niciodată nu încetăm să le arătăm dragostea noastră, disponibilitatea noastră de a-i asculta şi ajuta; chiar şi atunci când le facem o observaţie pentru că au greşit undeva", mai spune doamna Anton.

Apropierea sufletească între copii şi învăţătoare domină: "aici nu există două categorii, respectiv învăţători şi elevi; aici suntem o familie, suntem prieteni; suntem deschişi, ne spunem unul altuia problemele, încercăm împreună să găsim soluţii la eventualele obstacole întâlnite", subliniază doamna învăţătoare.

"Şcoala părinţilor"

O componentă importantă a actului educaţional la şcoala patronată spiritual de către Mitropolia Moldovei şi Bucovinei o reprezintă "şcoala părinţilor", un program de dezvoltare în relaţionarea cu proprii copii, care se desfăşoară lunar, în prezenţa unor specialişti invitaţi: medici, psihologi, psihopedagogi, sociologi etc.

"La fiecare întâlnire se abordează o anumită temă. De exemplu, vorbim despre modul de comunicare între copii şi părinţi, despre diferenţa între nevoia şi dorinţa copilului sau despre limbaj. Este important ca părinţii să înţeleagă că cei mici comunică mai degrabă într-un limbaj imaginar decât în limbajul realist faptic. Ei ne transmit nişte mesaje, iar noi trebuie să fim în măsură să descifrăm acel simbol. Copiii trebuie ascultaţi cu adevărat, ca părinte trebuie să fii prezent fizic şi spiritual lângă copilul tău; te eliberezi de orice povară, de orice activitate casnică şi îl asculţi cu adevărat, pentru ca el să se confeseze şi să aibă certitudinea că, înainte de orice altceva, ceea ce se întâmplă cu el primează. Se lucrează pe exemple concrete pe care le propun părinţii, psihologii cu care noi colaborăm sau maicile de la Centrul de formare şi consiliere "Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil". Aceste lucruri se învaţă la "şcoala părinţilor"", ne explică directorul executiv al Fundaţiei "Varlaam Mitropolitul", doamna Cristina Gheorghe.

Adulţii se deschid şi caută soluţii timp de 2-3 ore, cât durează cursurile, implicarea lor continuând însă în spaţiul familial. Părinţii au de rezolvat teme pentru acasă, "teme care abordează probleme reale din viaţa copiilor lor".

Cum se face selecţia copiilor

La Şcoala "Varlaam Mitropolitul" înscrierea în clasa I pentru anul şcolar 2011-2012 a început, în procesul de selecţie fiind urmărite mai multe criterii care pot fi consultate şi pe site-ul instituţiei www.scoalavarlaam.ro. "În anul şcolar 2011-2012 va fi o clasă I cu maximum 20 de copii, iar înscrierile vor continua până în momentul în care se vor ocupa toate locurile. Este foarte important de ştiut că noi, în principal, selectăm părinţii, mai degrabă decât copiii; cel mai important lucru pentru copii este să le placă, să-şi dorească să vină la noi. Copiilor nu le dăm nici un test", ne-a explicat doamna Gheorghe.

La interviu, părinţii vor merge în faţa comisiei de selecţie împreună cu copilul, au loc discuţii în acest cadru pentru a fi observate relaţia dintre copil-părinte, felul cum interacţionează ei, ce se întâmplă în familia lor etc. "La părinţi urmărim responsabilitatea în această calitate a lor, implicarea lor în educaţia copilului, cât de deschişi sunt în a învăţa să devină părinţi. Ne interesează şi care este relaţia lor cu Dumnezeu. Nu căutăm să fie neapărat credincioşi, dar ne interesează să accepte şi să colaboreze, pentru că noi credem că nu există educaţie întreagă, dacă parteneriatul între Dumnezeu-familie-copil-şcoală nu este unul real", a mai subliniat doamna Cristina Gheorghe.

Credinţa în Dumnezeu trebuie să fie un mod de viaţă, nu doar la nivel declarativ, iar acest lucru să se observe din valorile trăite în mod frecvent de părinţi, pentru că "educaţia nu se întâmplă doar la şcoală; relaţia părinte-copil de acasă se răsfrânge la şcoală şi în viaţa copilului".

Învăţătoarele participă la cursuri de dezvoltare personală

Relaţia părinţilor cu învăţătoarele de la clasă este una permanentă, discută zilnic despre aspecte ce ţin de comportament, de performanţele şcolare etc.

Pregătirea profesională a cadrelor didactice oferă certitudinea calităţii actului educaţional, lunar sau chiar mult mai frecvent învăţătoarele participând la cursuri de formare şi de dezvoltare personală. "Nu putem să le cerem copiilor să creadă în Dumnezeu dacă noi nu credem. Ei văd nişte modele în noi, în doamnele învăţătoare. Noi, ca şi adulţi, avem tot felul de obiceiuri ale noastre care, în general, în relaţie cu copilul, sunt scoase la suprafaţă. Or, dacă ele nu lucrează să se dezvolte pe ele, să-şi rezolve problemele, să-şi vindece rănile personale, nu pot trece peste aceste bariere. De aceea, ţinem foarte mult la dezvoltarea personală, la formarea continuă, pentru ca învăţătoarele să fie modele de urmat pentru copiii noştri, modele reale", a mai subliniat doamna director executiv.

Toate teoriile şi toate metodele aplicate aici au un numitor comun, acela al credinţei în Dumnezeu, care oferă tuturor putere pentru găsirea soluţiilor optime.

"Noi nu dorim să creăm roboţi bine informaţi şi capabili de calcule savante"

Şcoala "Varlaam Mitropolitul" aflată sub patronajul spiritual al Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei îl implică pe Dumnezeu în luarea tuturor deciziilor, pentru că prin purtarea Lui de grijă avem tăria să realizăm lucruri măreţe, care să ne bucure deodată mintea şi inima. Apropierea de Dumnezeu este cu atât mai benefică cu cât, în lumea aceasta secularizată, cu o societate tot mai puţin aşezată, zărim cu greutate perspectiva unor modele reale, a unor direcţii sănătoase de urmat.

"Lumea secularizată este lumea care, crezând că Îl cunoaste pe Dumnezeu, îşi permite să Îi refuze implicarea în luarea deciziilor importante care o privesc. Din păcate, trebuie să o spunem, acest refuz este luat în necunoştinţă de cauză. Iar dumnezeul de care se teme lumea secularizată nu este Dumnezeul părinţilor noştri, al Bisericii şi al veacului ce va să vie. Este un Dumnezeu ale cărui gesturi, de o infinită delicateţe, au fost ideologizate şi transformate în mod abuziv în motiv de refuz. Şcoala "Varlaam Mitropolitul" vrea să demonstreze, la nivelul la care îi va fi îngăduit de Providenţă, că Dumnezeul nostru nu este acela de care se teme atât de mult lumea de astăzi şi că merită să înveţi a trăi sub atenta Lui purtare de grijă. El nu este inamicul nostru şi nici măcar un personaj pe care să îl ignorăm, ci o realitate personală vie, cu care se poate intra în dialog. Cum la orice şcoală virtuţile dialogale sunt puse la mare cinste, găsesc potrivit să spun că şi la Şcoala "Varlaam" orice dialog folositor şi ziditor nu va fi trecut cu vederea", a spus părintele protos. Hrisostom Rădăşanu, consilier pe probleme de învăţământ al Arhiepiscopia Iaşilor.

Părintele protosinghel a subliniat importanţa faptului ca, încă de mici, elevii să aibă anumite repere morale: "Reperele morale pentru copii sunt, de fapt, consecinţe ale unui mod de a fi împreună cu ceilalţi; este consecinţa existenţei modelelor adevărate. O mamă cuviincioasă, un tată curajos, un frate ocrotitor, o învăţătoare înţeleaptă vor fi tot atâtea seminţe care vor duce la înflorirea în sufletul celui mic a unor flori atât de rare şi preţioase. Când Domnul Iisus Hristos a spus: "Lăsaţi copiii să vină la Mine şi nu-i opriţi", a afirmat, implicit, faptul că fără o întâlnire reală cu cineva nu poţi atinge reperul moral, nu-i poţi cunoaşte consistenţa şi validitatea. De aceea, la Şcoala "Varlaam" nu încercăm atât de mult să-i învăţăm pe copii atât reguli abstracte, şi în ele însele moarte, cât să descopere ei înşişi frumuseţea şi credibilitatea chipului virtuţii şi să atingă bucuria cunoaşterii lumii şi cu inima, nu doar cu mintea. Orice demers de alt gen este ucigaş la adresa puilor de om şi la adresa viitorului. Căci noi nu dorim să creăm roboţi bine informaţi şi capabili de calcule savante. Pentru a păşi frumos spre viitor, lumea are nevoie de oameni, nu de fiare sau de maşini...".

"Aleg Şcoala "Varlaam" pentru copilul meu"

Valorile promovate, metodele folosite în transmiterea conţinutului educaţional, spaţiile largi şi dotările la cel mai înalt nivel îi atrage la Şcoala "Varlaam Mitropolitul" atât pe copii, cât mai ales pe părinţi, după cum singuri mărturisesc. "Aici, copilul este abordat ca un întreg, nu neapărat ca pe un recipient în care trebuie turnate, oricum, informaţiile. Această abordare m-a determinat să-mi înscriu copilul în clasa I. De asemenea, m-a impresionat faptul că este văzută şi stimulată partea spirituală, creativă, nu doar cea de memorare a unor informaţii pe care se pune accentul în învăţământul public. Sincer, pentru mine a contat şi faptul că numărul copiilor într-o clasă este mic, în comparaţie cu cel din şcolile de stat, învăţătorul având astfel timp să se ocupe de fiecare în parte, să-i descopere aptitudinile pentru a putea să i le dezvolte ulterior; nevoile copiilor sunt mult mai uşor de descoperit în acest spaţiu...", ne-a declarat Daniela M., o mamă care şi-a înscris deja copilul în clasa I pentru anul şcolar 2011-2012.

Pentru Ana Bodescu, bunica unui preşcolar, întrucât este patronată spiritual de Mitropolia Moldovei şi Bucovinei, acest aspect îi oferă certitudinea seriozităţii şi a calităţii: "Vrem să-l pregătim cu atmosfera de la şcoală; nepoţelul este la Grădiniţa "Buna Vestire" şi îi place foarte mult că i se explică tot ce vede la biserică, învaţă despre ceea ce este bine şi ce este rău. Ţinând cont că este patronată de Mitropolie, şcoala oferă un sentiment de siguranţă, de seriozitate. Mi-a plăcut foarte mult aici şi ne gândim serios să-l înscriem aici la şcoală. Un alt aspect care mi-a plăcut şi care face diferenţa este îngrijirea foate bună care-o acordă copiilor. Tot personalul se ocupă de copii....", a spus doamna Bodescu.