Depresia, strigătul de ajutor al sufletului

Reflecții

Depresia, strigătul de ajutor al sufletului

    • Depresia, strigătul de ajutor al sufletului
      Foto: Oana Nechifor

      Foto: Oana Nechifor

Poate mai puţin cunoscut este faptul că despre depresie se vorbeşte de peste 2.000 de ani, prezenţa stărilor depresive fiind semnalată în scrierile biblice, în poemele lui Homer, în tragediile lui Sofocle şi Esquil. Hipocrate descria melancolia ca pe o tulburare a sistemului umoral, iar Araeteus de Capadochia (50-130 e.n) ca pe o „teamă a sufletului, care se fixează într-o cugetare nelămurită, fără febră şi furie, cu tristeţe, descurajare, insomnie şi pierderea somnului reconfortant (...), iar într-un stadiu mai avansat pacienţii se plâng de inutilitate şi îşi doresc moartea“.

În puţine cuvinte, avem chiar din antichitate o descriere sugestivă, care, deşi a fost completată cu mii de alte noi informaţii, în esenţă, ca simptomatologie, se regăseşte în cuvintele celebrului medic, care este totodată şi primul care a presupus genial că melancolia şi mânia sunt faze ale aceleiaşi boli.

Părinţii filocalici vorbeau despre un drac al întristării, care încearcă să-i prindă pe oameni în mreaja lui. Unul dintre cei care amintesc despre aceasta e Evagrie Ponticul, din ale cărui scrieri, cuprinse şi în Filocalia 1, am extras rândurile care urmează: „Toţi dracii fac sufletul iubitor de plăceri; numai dracul întristării nu primeşte să facă aceasta, ci el ucide gândurile celor ce au început această vieţuire, tăind şi uscând prin întristare orice plăcere a sufletului, dacă e adevărat că oasele bărbatului trist se usucă. Dacă acest drac războieşte pe un monah cu măsură, îl face încercat, căci îl convinge să nu se apropie de nimic dintr-ale lumii acesteia şi să înlăture toată plăcerea. Dar dacă stăruie mai mult, naşte gânduri care sfătuiesc pe monah să-şi ia viaţa sau îl silesc să fugă departe de locul unde petrece. Acest lucru l-a gândit şi l-a pătimit dreptul Iov, fiind asuprit de acest drac. «De aş putea, zice, să mă omor sau pe altul să rog să-mi facă mie aceasta»... Acestui drac i-a predat Pavel pe cel ce a făcut nelegiuire în Corint. De aceea şi scrie cu râvnă corintenilor, zicând: «Arătaţi-i dragoste, ca nu cumva să fie înghiţit unul ca acesta de o întristare mai mare». Dar duhul acesta, care întristează pe oameni, ştie să se facă şi pricinuitor de bună pocăinţă.“

Dependenţa de nefericire şi depresia

Despre depresie aproape oricine ar putea spune ceva. O dată pentru că este atât de frecventă şi majoritatea am simţit, măcar o dată în viaţă, atingerea ei. Pe de altă parte, impactul depresiei asupra stării de sănătate fiind atât de puternic, cercetările în vederea găsirii unei soluţii terapeutice viabile sunt impresionante şi mai ales intens motivate.

Termenul „depresie“ provine din latinescul depressio,-onis, care înseamnă „coborâre“, „cufundare“, „afundare“, descriind sentimentul de apăsare a sufletului, de cădere, năruire a idealurilor şi de scufundare, pe care le trăieşte acut cel întristat. Încercând o prezentare dificil de sintetizat, dat fiind volumul de informaţii, întrebarea care se ridică vizează primar cauzele depresiei. Acestea cuprind de la modificările neurotransmiţătorilor şi ale reglării neuroendocrine, la tulburările de bioritm, factorii genetici, bolile organice acute sau cronice cerebrale sau extracerebrale, evenimentele de viaţă, psihotraumele. De asemenea, se poate vorbi de o vulnerabilitate la boală, privită ca o rezultantă dintre factorii genetici, influenţele din perioada intrauterină, perinatală, precum şi a factorilor psihosociali cu potenţial nociv, care acţionează mai ales în primii ani de viaţă.

În urma investigaţiilor pacientului depresiv, se constată o diminuare a capacităţii de relaţionare şi comunicare cu semenii, precum şi a celei de a-şi putea găsi singur motivaţia interioară şi bucuria de a trăi. De asemenea, aceste persoane au o predilecţie pentru a observa doar partea negativă a evenimentelor trăite, fenomen cunoscut ca „dependenţă“ de nefericire. O altă cauză, ceva mai puţin discutată, este legată de tendinţa aproape generală a persoanelor de a se confunda dureros cu povestea vieţii proprii şi cu faptele personale, cu predilecţie cele negative.

Drumul spre libertatea de durere, spre vindecarea furiei îndreptate spre interior, trece prin înţelegerea faptului că eu nu sunt povestea mea. Ea face parte din mine, o pot integra şi pot să-i accept darurile care vin chiar şi din cele mai mari traume, dar, în esenţă, eu sunt eu. Astfel ne apropiem de tratament, care este aproape la fel de complex ca şi boala, de durată, cuprinzând de la medicaţia antidepresivă, la metode variate de terapie de suport şi de cunoaştere personală. Aş înclina să accentuez importanţa tehnicilor de autocunoaştere (ex: artterapia, drama terapia), deoarece starea de depresie maschează şi este generată de o lipsă, un gol sufletesc care se ascunde în spatele factorului declanşator. Prin artă, aceste dureri ies mai uşor la suprafaţă şi sunt chiar firesc exprimate, o explicaţie fiind şi aceea că în timpul procesului creativ emisfera dominantă este cea dreaptă, emisferă care răspunde de partea imaginativă, eliberată de control, limite şi norme, a minţii umane.

Tratamentul cu funcţiile cele mai căutate în depresie

Într-o viziune holistică, depresia este o boală a sufletului, care se reflectă în trup, este strigătul sufletului: „nu vreau să trăiesc fără Dumnezeu!“, un strigăt venit din nevoia primară de sens, de adevăr, de iubire, de stabilitate şi siguranţă clădită pe ceva real, care nu se schimbă cu timpul, societatea sau cu oamenii din viaţa noastră şi care nu se pierde prin moarte. Această nevoie bazală, încălcată aparent constant prin evenimentele schimbătoare şi stresante ale vieţii noastre, se manifestă prin durerea numită depresie, care, privită corect, este un strigăt de ajutor, o chemare de trăire vie şi de conectare la partea adevărată din noi. De aceea, tainele Bisericii, Spovedania, Împărtăşania, chemarea Duhului Sfânt, reuşesc să se fie tratamentul care are calităţile cele mai căutate astăzi, şi anume să se adreseze direct cauzei şi, prin asta, efectelor, să fie gratuit şi să ajungă pentru toţi.

Citește despre: