Urcuş spre Înviere

Prezentare de carte

Urcuş spre Înviere

    • Urcuş spre Înviere
      Urcuş spre Înviere

      Urcuş spre Înviere

Precum cu lut sau cu mortar se lipesc pietrele de zid, tot aşa cu smerenie se lipesc şi se ţin toate faptele cele bune. În loc de cei patru pereţi, casa cea de gând are nevoie de aceste patru fapte bune: de pricepere, care învaţă ce să facem şi ce să nu facem; de întreaga înţelepciune care înfrânează partea poftitoare; de bărbăţie, care îndreaptă mânia asupra diavolului şi păcatului; de dreptate, care dă fiecărei părţi a sufletului ce este al său. Acoperişul casei acesteia este dragostea desăvârşită către Dumnezeu şi către aproapele, care este sfârşitul şi vârful tuturor faptelor bune.

La Editura Doxologia a apărut lucrarea „Urcuş spre Înviere”, autor părintele Cleopa Ilie.

Este o colecţie de predici pe care părintele Ilie Cleopa cu mila şi ajutorul Preabunului Dumnezeu le-a însemnat pentru ca oamenii să ştie cum să atingă virtutea cea prea înaltă a desăvârşirii.

Părintele afirmă că cele scrise nu sunt din vreo iscusinţă proprie, căci el este cu totul păcătos şi sărac de orice cunoştinţă proprie şi faptă bună, ci sunt din mărturiile Sfintei Scripturi, precum şi ale Sfinţilor Părinţi.

Ni se atrage atenţia asupra faptului că cuvântul frumos şi fără iscusinţa lucrării este amanet al ruşinii pentru că ruşinează ştiinţa celui ce vorbeşte, aducându-i aminte că nu are cele ce, prin cuvânt, încearcă să înveţe pe alţii. Iar cuvântul din lucrare, adică împodobit cu trăirea celor vorbite, mângâie pe cel ce vorbeşte cu nădejdea mântuirii.

Dreapta socoteală nu se câştigă decât prin smerenie, care se naşte din ascultare. Noi trebuie să avem dreaptă socoteală nu numai în gândire, vorbire tăcerea, mâncare, băutură şi somn, ci şi în toate ostenelile trupeşti (metaniile, privegherea, greutatea ascultării). Suntem datori deci să dobândim cu toată puterea şi cu toată sârguinţa darul deosebirii, care ne va putea păzi nevătămaţi de întinderea peste măsură spre amândouă părţile, căci ne spune Părinte Cleopa amândouă sunt la fel de vătămătore, atât întinderea peste măsură a postului, cât şi saturarea pântecelui; atât privegherea peste măsură, cât şi saturarea de somn şi, la fel, toate trecerile peste măsură.

Cine vrea să sporească în rugăciunea curată, făcută cu mintea în inimă, se cuvine cu toată râvna să se ostenească la lucrarea tuturor poruncilor lui Dumnezeu şi, îndeosebi, la chemarea neîncetată  a numelui Domnului cu mintea în adâncul inimii Suntem învăţaţi să ne sârguim din toată puterea să ne lipim de Domnul Dumnezeu  cu rugăciunea cea din inimă ca El să ne lumineze mintea în lucrarea cea duhovnicească.

Părintele ne spune în această carte cum să zidim  „casa cea de gând” a sufletului nostru. Astfel, în loc de pământ vârtos trebuie să avem răbdare desăvârşită la orice necaz şi ispită ne-ar veni de la oameni, de la diavoli ori de la frica stricată. În loc de temelie trebuie să avem credinţă dreaptă şi statornică. Iar prin credinţă se înţelege nu numai aceea prin care credem în Sfânta Treime şi în întruparea Domnului, ci credinţă lăuntrică, prin care suntem încredinţaţi că sunt adevărate toate câte a zis Dumnezeu, adică atât făgăduinţa bunătăţilor, cât şi îngrozirea muncii iadului.  În loc de pietre  sau cărămizi, casa aceasta are nevoie de faptele bune cele de multe feluri. În loc de lut sau mortar are nevoie de smerenie. Precum cu lut sau cu mortar se lipesc pietrele de zid, tot aşa cu smerenie se lipesc şi se ţin toate faptele cele bune. În loc de cei patru pereţi, casa cea de gând are nevoie de aceste patru fapte bune: de pricepere , care învaţă ce să facem şi ce să nu facem; de întreaga înţelepciune care înfrânează partea poftitoare; de bărbăţie, care îndreaptă mânia asupra diavolului şi păcatului; de dreptate, care dă fiecărei părţi a sufletului ce este al său. Acoperişul  casei acesteia este dragostea desăvârşită către Dumnezeu şi către aproapele, care este sfârşitul şi vârful tuturor faptelor bune. Zidarul sau meşterul casei duhovniceţşti a sufletului este dreapta socoteală şi înţelepciunea.. Portarul casei duhovniceşti nu trebuie să fie simţirea slabă sau înţelegerea neputincioasă, ci să fie gândul viteaz şi veghetor.. În sfârşit, casa duhovnicească a sufletului nostru are nevoie de plasă la ferestre. Iar mrejele acestor ferestre sunt: pomenirea morţii, dare de răspuns la înfricoşata judecată viitoare şi pomenirea veşnicelor munci. Fericit este acel om înţelept care cu frică de Dumnezeu şi cu dragoste îşi va zidi casa de gând a sufletului său în felul arătat.

Cartea „Urcuş spre Înviere”, autor părintele Ilie Cleopa poate fi cumpărată de la magazinul online Doxologia, de la librăriile Doxologia, precum şi se la celelalte librării din Iaşi şi din ţară.