Ieremia, profet al Pătimirilor

Documentar

Ieremia, profet al Pătimirilor

    • Ieremia, profet al Pătimirilor
      Sf. Ieremia la Catedrala din Amiens

      Sf. Ieremia la Catedrala din Amiens

    • Ieremia, profet al Pătimirilor
      Sf. Ieremia la Catedrala din Chartres

      Sf. Ieremia la Catedrala din Chartres

Astăzi, 1 mai, în plină săptămână a Patimilor Mântuitorului Hristos, Biserica îl sărbătorește pe Sfântul Profet Ieremia. Acesta și-a împlinit vocația de revelator al cuvintelor dumnezeiești începând cu a doua jumătate a secolului al VII-lea î.Hs. și până la căderea Ierusalimului, dezastru național al cărui martor a fost.

Experiența sa profetică a fost una dificilă, în contextul în care Ieremia a trăit atât vremea reformei religioase și administrative a marelui rege Iosia, cât și imediata decădere morală a conaționalilor săi. Profetul, fără a face referire directă la centralizarea cultică și la cea administrativă, din 622 î.Hs., a susţinut programul naţional de reformă ca singura șansă de izbăvire a lui Israel în fața atacurilor popoarelor. De aceea, în textul sfânt Ieremia scoate în evidență milostivirea lui Dumnezeu și îndelunga Sa răbdare: „Întoarceți-vă copii răzvrătiți și eu voi vindeca neascultarea voastră” (3, 22); „Ierusalime, spală răul din inima ta ca să te izbăvești” (4, 14), „Înțelepțește-te Ierusalime ca să nu se depărteze sufletul meu de la tine” (6, 8). Acest discurs părintesc se transformă, în timp, „de vreme ce ei M-au părăsit şi şi-au săpat fântâni sparte, care nu pot ţine apă”, în unul amenințător, de avertizare a iminenței pedepsei divine:„Am pus înainte (modul) de viață și (modul) de moarte”(21, 18).

Discursul profetului a fost neînțeles de contemporani, care mult prea încrezători în puterea prezenței Slavei lui Dumnezeu în Templul din Ierusalim, au căzut în laxism moral și neglijare a celor sfinte, așteptând intervenția divină necondiționată. Preoţii şi falșii prooroci au cerut ca Ieremia să fie pedepsit cu moartea, înainte de 587 acesta fiind aruncat în rezervorul de apă din curtea temniței. Numele ebraic al profetului Ieremia îi confirmă trăirea zbuciumată. El este un „izgonit” de confrații săi, cuvântul său este pentru contemporani nepriceput și „aruncat”.

Prin propriul exemplu de smerenie, de răbdare, de insistență în propovăduirea și împlinirea Cuvântului, Ieremia este profet al Pătimirilor. Așa se explică de ce în bisericile apusene profetul Ieremia este adesea reprezentat având o cruce în mână sau este încadrat de semnul crucii, iar tradiția liturgică a Bisericii Ortodoxe mărturisește rolul său în iconomia mântuirii noastre prin cuvintele: „Moartea Mântuitorului ai însemnat prin taină, mai înainte grăitorule de cele dumnezeiești” (Cântarea a 6-a de la Utrenie).