„Pictura exterioară a mănăstirilor românești este un fenomen unic pe glob”

Iconografie

„Pictura exterioară a mănăstirilor românești este un fenomen unic pe glob”

    • Mănăstirea Sucevița
      Mănăstirea Sucevița / Foto: Pr. Silviu Cluci

      Mănăstirea Sucevița / Foto: Pr. Silviu Cluci

    • Mănăstirea Sucevița
      Mănăstirea Sucevița / Foto: Pr. Silviu Cluci

      Mănăstirea Sucevița / Foto: Pr. Silviu Cluci

„Cu această pictură ar trebui să se prezinte românii în lume, cu specificul lor. Este într-adevăr un fenomen unic și în Ortodoxie, deoarece nicio țară ortodoxă nu are așa ceva”, afirmă părintele Luca, starețul Mănăstirii Bistrița. 

Preacuvioase părinte stareț, ce ne puteți spune despre pictura exterioară a mănăstirilor noastre?

Pictura exterioară a mănăstirilor românești este un fenomen unic pe glob și este specific moldovenească. În Moldova există pictură murală pe suprafețe imense. Rușii nu au nici 50% pictură murală comparativ cu românii. Ce are Moldova mai important este concretizat în stilul moldovenesc din arhitectură, care este unic, și pictura exterioară, în arta religioasă, care, la fel, este un fenomen unic pe glob. În alte confesiuni nu există pictură exterioară.

Cu toate că acest tip de artă este reprezentativ pentru români, el nu a fost pus în valoare până în prezent, pe măsura importanței sale. Este regretabil că românii nu au reușit încă să scoată un album cu ce au ei specific. Cu această pictură ar trebui să se prezinte românii în lume, cu specificul lor. Este într-adevăr un fenomen unic și în Ortodoxie, deoarece nicio țară ortodoxă nu are așa ceva: nici grecii, în Sfântul Munte, nici rușii, nici sârbii, nici bulgarii. Nicăieri nu întâlnim o biserică pictată în totalitate pe suprafețele murale exterioare, decât în Moldova, începând din secolul al XVI-lea.

De exemplu, din punct de vedere teologic, biserica Mănăstirii Sucevița este testamentul artei bizantine, fiindcă aici dogma este transpusă mai mult decât în oricare altă biserică.