Din inimă, pentru inimă
O zicală orientală spune că, atunci când cineva trage cu arcul, nu-şi va ajunge ţinta dacă săgeata nu-i va străpunge în acelaşi timp şi lui inima. Acest cuvânt cred că e foarte adevărat. Dacă aceste cuvinte pe care le rosteşti nu-ţi străpung inima, bineînţeles că nu vor mişca pe nimeni. Acest lucru se referă atât la predică, la citirea rugăciunilor, la mărturisire, cât şi la orice relaţie umană normală.
Mi-aduc aminte de o scrisoare a Sfântului Teofan Zăvorâtul, în care spune că ar trebui să asimilăm sentimentele şi gândurile conţinute în rugăciunile sfinţilor. Fiecare rugăciune a unui Sfânt ne vorbeşte despre felul în care şi-L reprezenta el pe Dumnezeu, ce legătură a avut cu El, în ce relaţie a fost cu Dumnezeu şi cu propria sa conştiinţă, ce loc i-a fost rânduit în sânul lumii create. Toate acestea pot fi însuşite de către oricine mulţumită rugăciunilor. Ele pot deveni puţin câte puţin chiar rugăciunile tale. Numai că atunci când le pronunţi, trebuie să incluzi în ele propria-ţi trăire a întâlnirii tale cu Dumnezeu, conştientizarea propriei tale persoane şi a situaţiei tale din această lume creată.
Lucrurile se prezintă mai mult sau mai puţin în felul următor: împrumutând rugăciunile lor, ale sfinţilor, ne găsim în situaţia unui om care ascultă muzica unor mari compozitori. El îşi împropriază din această muzică ceea ce poate el primi, adică anumite corzi ale sufletului său încep să vibreze, reacţionînd la complexitatea unei muzici date. Pe măsură ce va asculta, sufletul lui se va rafina, se va sensibiliza, aşa încât va ajunge într-o bună zi să nu mai aibă nevoie de muzică, pentru că va putea trece de la sunet la tăcere sau pentru că va începe să vibreze la rezonanţa sunetelor pe care le-a ascultat cândva. Sfântul Teofan Zăvorâtul spune că folosirea rugăciunilor sfinţilor ne îngăduie să trecem nu de la un cuvânt la altul, ci de la un sentiment la altul. O singură privire aruncată asupra cuvintelor este suficientă pentru a naşte în tine aceste sentimente şi a-ţi îngădui în continuare să te adresezi lui Dumnezeu prin propriile-ţi cuvinte, dar sprijinindu-te pe aceste sentimente adânci, sincere, autentice, pe care Sfântul ţi le-a inspirat.
Mi se întâmplă să pun aceasta în practică atunci când, de exemplu, ne găsim în timpul Postului Mare şi organizăm o zi de reculegere duhovnicească.
La începutul zilei ţin o cuvântare, urmată de o oră de tăcere, după care ţin o a doua cuvântare, urmată de un alt răstimp de tăcere, la sfârşitul căruia urmează mărturisirea de obşte. Pentru a începe această mărturisire de obşte, citesc un fragment din „Canonul de pocăinţă”, apoi, sprijinindu-mă pe această lectură, improvizez înaintea lui Dumnezeu propria mea mărturisire. Trecem apoi la următoarele cuvinte din „Canon”.
Cred că la fel se poate face atunci când te rogi la căpătâiul unui muribund sau al unui bolnav. Îi citeşti câteva rânduri sau câteva cuvinte; acestea nasc în tine un sentiment viu, pe care îl poţi adapta la situaţia celui care agonizează sau care suferă, pentru că ele te-au mişcat în profunzime. O zicală orientală spune că, atunci când cineva trage cu arcul, nu-şi va ajunge ţinta dacă săgeata nu-i va străpunge în acelaşi timp şi lui inima. Acest cuvânt cred că e foarte adevărat. Dacă aceste cuvinte pe care le rosteşti nu-ţi străpung inima, bineînţeles că nu vor mişca pe nimeni. Acest lucru se referă atât la predică, la citirea rugăciunilor, la mărturisire, cât şi la orice relaţie umană normală.
(Mitropolit Antonie de Suroj, Viața, boala, moartea, traducere de Monahia Anastasia Igiroșanu, Editura Sfântul Siluan, Slatina-Nera, 2010, pp. 55-58)
Să trăim bucuria de-a o avea pe Maica Domnului ca mamă a noastră!
Site dezvoltat de DOXOLOGIA MEDIA, Arhiepiscopia Iașilor | © doxologia.ro