Cotidienele franceze pentru copii sfidează moda digitalului

Educaţie

Cotidienele franceze pentru copii sfidează moda digitalului

    • Cotidienele franceze pentru copii sfidează moda digitalului
      Cotidienele franceze pentru copii sfidează moda digitalului

      Cotidienele franceze pentru copii sfidează moda digitalului

    • Cotidienele franceze pentru copii sfidează moda digitalului
      Cotidienele franceze pentru copii sfidează moda digitalului

      Cotidienele franceze pentru copii sfidează moda digitalului

    • Cotidienele franceze pentru copii sfidează moda digitalului
      Cotidienele franceze pentru copii sfidează moda digitalului

      Cotidienele franceze pentru copii sfidează moda digitalului

    • Cotidienele franceze pentru copii sfidează moda digitalului
      Franҫois Dufour, redactor șef a trei cotidiene pentru copii și co-fondatorul companiei franceze Play Bac

      Franҫois Dufour, redactor șef a trei cotidiene pentru copii și co-fondatorul companiei franceze Play Bac

„Oamenii pot alege să-și construiască propriile surse pentru știri, de exemplu, pe Twitter. Dar nimic nu înlocuiește un bun editor, cu o bună percepție vizuală, care creionează știrile astfel încât să le facă plăcute și interesante pentru cititorii săi.” - Franҫois Dufour, redactor șef a trei cotidiene pentru copii și co-fondatorul companiei franceze Play Bac

Cotitdienele franceze pentru copii sunt în plină expansiune

Deși numărul ziarelor pe hârtie a început să scadă încă din anul 2008, iar oamenii preferă să se informeze mai mult de pe internet pentru că aici pot citi știri și articole din mai multe surse - versiunea online a ziarului preferat, blogul favorit sau rețelele de socializare – cotidienele franceze pentru copii sunt în plină expansiune.

În ciuda titlurilor mari ca Le Monde sau Le Figaro, francezii citesc tot mai puține ziare pe hârtie și doar 10% dintre tinerii lor mai citesc un ziar cumpărat. Guvernul francez s-a implicat în această problemă lansând un program amănunțit, denumit „Ziarul meu gratis”, prin care oferea tinerilor cu vârste între 18 -24 de ani un abonament gratuit la ziarul preferat, pe o perioadă de un an. Rezultatele nu au fost, însă, extraordinare. Chiar dacă programul a crescut numărul de cititori cu 200 de mii, cei mai mulți au renunțat la acest abonament în momentul în care erau nevoiți să plătească pentru el.

„Jurnalismul practicat în ziarele noastre nu este copilăresc sau naiv, ci serios”

Acest context nu l-a descurajat pe Franҫois Dufour, redactor șef și co-fondatorul companiei franceze Play Bac, cel care avea să lanseze trei cotidiene pentru copii. Primul, Mon Quotidien a apărut în 1995. Au urmat Le Petit Quotidien și L’Actu, în 1998. Ele sunt destinate celor cu vârsta între 7 și 17 ani și au astăzi aproximativ 150 de mii de abonați și în jur de 2 milioane de cititori doar în Franța, fiind prezente și în Hong Kong, în limba engleză, în Quatar, cu o ediție în arabă, dar și în alte părți ale Orientului Mijlociu.

Ziarele, care apar de luni până sâmbătă, sunt colorate și pline de viață, mixând știri, fotografii, benzi desenate și diverse teste. Care este secretul lui Franҫois Dufour? E vorba de o combinație între conținut și un marketing abil. El a explicat că prin creativitate și inovație se poate reinventa orice afacere în declin.

Cititul ziarelor formează la copii o atitudine prietenoasă față de lectură

„Obiectivul nostru este să determinăm pe copiii să citească cel puțin 10 minute pe zi. Cam 99% dintre cititorii noștri păstrează toate aparițiile ziarelor, iar un tată din doi și  două mame din trei le lecturează și ei”, a afirmat redactorul șef al celor trei cotidiene.

În plus, în luna septembrie a fiecărui an, compania care editează ziarele expediază 15 milioane de exemplare gratuite profesorilor din Franța, câte 30 de copii pentru fiecare cadru didactic. Se cheltuie astfel 6,5 milioane de dolari pe marketing direct. Adolescenții află de aceste ziare în școală, iar apoi își conving părinții să le facă un abonament. Ele nu pot fi găsite la punctele de vânzare a presei deoarece ar crește costurile de distribuție, fiind vândute doar pe bază de abonament.

„Este o modalitate pentru copii de a fi informați și, în același timp, le formează o atitudine prietenosă față de lectură”, a spus Franҫoise Dargent, critic literar la Le Figaro, ale cărui fiice de 11, respectiv 13 ani sunt cititoare pasionate.

„Spune-mi despre mine” e rubrica preferată a micilor cititori

Ziarele nu au mai mult de 4-8 pagini mari și nu conțin știri pentru adulți explicate copiilor. Din sondajele realizate lunar pentru fiecare ziar, Franҫois Dufour a descoperit că celor mai mici cititori (7 - 9 ani) le place să descopere în știri povești despre animale incredibile. Celor puțin mai mari le plac știrile care dezvăluie noi recorduri, descoperiri sau invenții, iar cei de 15-17 ani preferă știrile despre injustiție. Însă toți cititorii iubesc rubrica la care contribuie în mod direct: „Spune-mi despre mine”. Aceasta cuprinde povești cu tâlc despre viața de zi cu zi la școală sau acasă.

Întrebat dacă va lansa aceste ziare și pe internet în viitorul apropiat, Franҫois Dufour a răspuns că ele vor „rămâne” pe hârtie pentru că audiența chiar preferă să le citească astfel. În plus, părinții vor ca acești copii să stea departe de internet cel puțin 10 minute pe zi.

(Surse: www.nytimes.com, www.educationnews.org