Amenzi de până la 240 lei pentru bicicliștii care circulă pe contrasens
Joi, Andrei Codău, purtătorul de cuvânt al Brigăzii Rutiere din cadrul Poliției Capitalei, a declarat că bicicliștii care circulă pe contrasens riscă amenzi cuprinse între 160 și 240 lei, care echivalează cu 2-3 puncte de penalizare.
Codău a mai spus că accidentele în care sunt implicați bicicliștii nu sunt foarte multe, dar, de regulă, vinovată este persoana care circulă cu bicicleta.
"Nu avem centralizate la acest moment amenzile date pentru bicicliști, ei sunt niște participanți la trafic fără carnet de conducere. Ei trebuie să cunoască regulile de circulație și din perspectiva unui șofer, dar și a unui pieton. De exemplu, la semafor trebuie să aștepte culoarea verde, iar la trecerile de pietoni nesemaforizate ei trebuie să coboare și să traverseze drumul fără bicicletă", a explicat reprezentantul Poliției Rutiere.
*****
Precizările vin în contextul în care numărul biciliștilor a crescut semnificativ în Capitală, iar ONG-urile fac presiuni asupra municipalității să construiască piste speciale pentru biciclete.
Organizația pentru Promovarea Transportului Alternativ în România a criticat proiectele municipalității pentru realizarea pistelor. Aceasta susține că Primăria Capitalei nu respectă strategia națională de siguranță rutieră 2013-2020 și că traseul total pe care Primăria Capitalei l-ar pregăti pentru bicicliști este de 3-4 km, care însă "pleacă de nicăieri și ajunge nicăieri".
În contextul acestor critici, Comunitatea Bicicliștilor din București și Organizația pentru Promovarea Transportului Alternativ în România a organizat pe 21 septembrie un marș de protest împotriva modului în care administrația locală a înțeles să dezvolte infrastructura Capitalei.
Primarul general, Sorin Oprescu, anunța în septembrie că pistele de bicicletă vor fi amenajate în Capitală atât pe carosabil, cât și pe trotuare. El a spus atunci că, odată cu reamenajarea marilor bulevarde, se vor amenaja și piste de bicicletă, iar pe vechile artere de circulație vor fi trasate pe trotuarele suficient de largi. El a spus că se vor amenaja piste de bicicletă pe carosabil numai după ce se va modifica legislația.
Un grup pentru realizarea planului integrat de mobilitate în București și zona sa regională de influență în transport a fost înființat la începutul acestui an și are în componență un departament special pentru analizarea problematicii transportului alternativ (biciclete, role, mers pe jos).
În prima etapă, acest departament a realizat o propunere de regulament privind organizarea și utilizarea pistelor de bicicliști, document ce în momentul de față se află în analiză la diferite autorități, urmând că până la sfârșitul anului să fie înaintat spre aprobare Consiliului General. Acest document va influența modul în care vor fi realizate pistele de bicicliști.
Până când traseele speciale vor fi gata, polițiștii rutieri le recomandă bicicliștilor să circule pe pistele deja construite sau, acolo unde nu sunt, să folosească prima bandă de circulație a drumului, cât mai aproape de bordură.