Skip to main content
LIVE
Știri din Arhiepiscopia Iașilor
Viaţa Bisericii
Editorialiştii Bisericii
Cuvântul ierarhului
Puncte de vedere
Reflecţii
Minuni - Vindecari - Vedenii
Locuri de pelerinaj
Catehism
Documentar
Interviu
Reportaj
Familie
Căsătorie
Creşterea copiilor
Stil de viaţă
Cuvinte duhovniceşti
Întreabă preotul
Liturgică
Buchet de rugăciuni
Calendar ortodox
Taine, ierurgii, slujbele Bisericii
Iconografie
Bibliotecă
Comentarii patristice
Predici
Conferinţe
Articole teologice
Tradiţii
Colinde
Prezentare de carte
Religie. Ştiinţă. Filosofie
Poezii
Pateric
Vieţile părinţilor
Vieţile sfinţilor
Dicţionar
Autori
Tematică
Sinaxar alfabetic
Părinți duhovnicești
Mănăstiri
Media
Radio
TV
Foto
Video
Audio
Fluxuri de conţinut
Ştiri
Biserica Ortodoxă Română
Educaţie
Ortodoxia în lume
Religia în lume
Social
Legături directe
Acatiste
Paraclise
Canoane
Rugăciuni
Calendar ortodox
Maica Domnului
Predici
Nou pe site
Persecuția creștinilor
Sfintele Paști
Crăciun
Liturgică
Iconografie
Mănăstiri
Căutare
Formular de căutare
Căutare
Căutare
Leave this field blank
Viaţa Bisericii
Editorialiştii Bisericii
Cuvântul ierarhului
Puncte de vedere
Reflecţii
Minuni - Vindecari - Vedenii
Locuri de pelerinaj
Catehism
Documentar
Interviu
Reportaj
Familie
Căsătorie
Cresterea copiilor
Stil de viaţă
Cuvinte duhovniceşti
Întreabă preotul
Liturgică
Buchet de rugăciuni
Calendar ortodox
Taine, ierurgii, slujbele Bisericii
Iconografie
Bibliotecă
Comentarii patristice
Predici
Conferinţe
Articole teologice
Tradiţii
Colinde
Vieţile părinţilor
Vieţile sfinţilor
Dicţionar
Prezentare de carte
Religie. Ştiinţă. Filosofie
Poezii
Pateric
Autori
Tematică
Sinaxar alfabetic
Părinți duhovnicești
Mănăstiri
Media
Radio
TV
Foto
Video
Audio
Fluxuri de conţinut
Ştiri
Biserica Ortodoxă Română
Arhiepiscopia Iașilor
Educaţie
Ortodoxia în lume
Religia în lume
Social
Știri din Arhiepiscopia Iașilor
Acatiste
Paraclise
Canoane
Rugăciuni
Calendar ortodox
Maica Domnului
Predici
Nou pe site
Persecuția creștinilor
Sfintele Paști
Crăciun
Liturgică
Iconografie
Mănăstiri
Formular de căutare
Căutare
Căutare
Leave this field blank
Taine, ierurgii, slujbele Bisericii
Ceasurile liturgice – locul și timpul săvârşirii lor
Rugăciunea de sfințire a untdelemnului de la Sfântul Maslu
Citirile biblice la Botez – semnificații
Toaca de seară – începutul nerostit al vecerniei
Logodna – istoric și legătura cu slujba Cununiei
Ceasurile liturgice – locul și timpul săvârşirii lor
De regulă, Ceasurile se citesc în tinda (pronaosul) bisericii, ca şi Pavecerniţa şi Miezonoptica. Cât priveşte momentul din zi în care se oficiază, odinioară ele se citeau aproximativ în momentele din cursul zilei indicate de însăşi denumirea lor: Ceasul I, la începutul primului sfert din zi (aproximativ ora 6 dimineaţa); Ceasul III, la începutul sfertului al doilea din zi (aproximativ ora 9 dimineaţa); Ceasul VI, la miezul zilei (aproximativ ora 12), iar Ceasul IX, la începutul ultimului sfert al zilei (aproximativ ora 15.00).
Rugăciunea de sfințire a untdelemnului de la Sfântul Maslu
Slujitorii cer stăruitor lui Dumnezeu, de șapte ori - simbolizând numărul deplinătății - să fie sfințit untdelemnul, ca prin ungerea cu acesta, cei prezenți să primească tămăduirea de bolile sufletești și trupești.
Citirile biblice la Botez – semnificații
Botezul aduce comuniunea cu Hristos și ocrotirea Duhului Sfânt în toate zilele vieții noastre, spre împlinirea scopului suprem – mântuirea.
Toaca de seară – începutul nerostit al vecerniei
„La prima bătaie de toacă începe și prima bătaie a inimii noastre pentru Mântuitorul Hristos. Începe slujba!” (Pr. Prof. Constantin Galeriu)
Logodna – istoric și legătura cu slujba Cununiei
Încă de timpuriu, Biserica s-a văzut investită de a da un statut legal căsătoriei, astfel încât recunoașterea statală este înlocuită de consfințirea Bisericii, iar Logodna devine slujbă religioasă, ce împreună cu partea Cununiei, formează scheletul sau corpul comun al Tainei Nunții.
De ce se citește Evanghelia la Sfânta Liturghie?
Citirea Sfintei Evanghelii reprezintă arătarea deplină a Mântuitorului propovăduind mulțimilor. Sfântul Ioan Gură de Aur spune că auzirea Cuvântului lui Dumnezeu ne poartă spre Împărăția Cerurilor. El spunea: „Ce lucru poate fi comparat cu Evanghelia? Dumnezeu este pe pământ, omul în cer, toate s-au unit, îngerii viețuiesc cu oamenii, oamenii participă la viața îngerilor și a celorlalte puteri cerești”.
Ce simbolizează cădelnița sau cățuia?
Cădelnița simbolizează omenitatea Mântuitorului, focul simbolizează dumnezeirea, iar fumul de tămâie simbolizează mireasma Duhului Sfânt. După o altă interpretare din tâlcuirea liturgică atribuită Sfântului Gherman, căușul cățuii cădelniței reprezintă pântecele feciorelnic al Maicii Domnului, care a purtat Cărbunele cel dumnezeiesc, Hristos, precum și colimvitra Sfântului Botez, care cuprinde cărbunele focului dumnezeiesc al Sfântului Duh.
De ce monahul primeşte un alt nume la tundere?
Ieşirea din lumea veche este o imagine a morţii. Cel ce s-a născut unei vieţi noi primeşte un nume nou.
Dezlegarea sau formula Tainei Mărturisirii
Rostirea formulei de dezlegare este momentul în care Taina Mărturisirii se împlinește, momentul în care în viața penitentului se produce o schimbare profundă. Hristos iartă „cu îndurările iubirii sale de oameni”, iar cel iertat redevine „fiul iubirii”, ucenicul iubit care își reazemă neputințele, dar și nădejdile, pe pieptul lui Hristos, „nădejdea noastră”. Când se rostesc cuvintele „te iert și te dezleg”, pentru cel care s-a mărturisit începe o nouă viață în Hristos, cu Hristos, în har și libertate. Această nouă stare cere și un nou mod de viață.
Când a fost întemeiată Taina Sfintei Împărtăşanii?
Sfânta Împărtăşanie se dă oamenilor drepcredincioşi spre iertarea păcatelor şi spre înnoirea vieţii lor duhovniceşti. Nimeni dintre oameni nu se poate mântui fără aceste patru Sfinte Taine: Botezul, Mirungerea, Spovedania şi Sfânta Împărtăşanie.
Pagini
1
2
3
4
5
6
7
8
9
…
următor ›
ultima »