Bază de date cu subiecte de examen

Educaţie

Bază de date cu subiecte de examen

Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului va crea o bază de date cu subiecte de examen, aici regăsindu-se modelele propuse de profesori, care sunt adaptate în funcţie de particularităţile fiecărui elev. „Testele primite ne vor sprijini în adaptarea evaluării la profilul fiecărui elev, evitând, poate, anumite disfuncţionalităţi. Asta nu înseamnă însă că sistemul îşi propune renunţarea la standarde“, susţine Oana Badea, secretar de stat în Ministerul Educaţiei.

Dascălii vor avea posibilitatea să contribuie la sistemul naţional de evaluare al elevilor, respectiv la subiectele formulate de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, prin intermediul bazei de date cu subiecte de examen ce va fi creată de Ministerul Educaţiei. Potrivit secretarului de stat Oana Badea, un prim pas sunt evaluările iniţiale, la care au fost supuşi elevii la începutul acestui an şcolar, necesitatea unui astfel de instrument reprezentându-l „nevoia de adaptare a programului de învăţare la clasă la particularităţile elevului“. „Tocmai pentru că există de prea mult timp discuţii în jurul subiectelor formulate de CNEE, am dorit ca în elaborarea subiectelor să se ţină cont, în primul rând, de experienţa la clasă a fiecărui profesor. Cu siguranţă, testele primite ne vor sprijini în adaptarea evaluării la profilul fiecărui elev, evitând, poate, anumite disfuncţionalităţi. Asta nu înseamnă însă că sistemul îşi propune renunţarea la standarde“, susţine Oana Badea.

Potrivit acesteia, instrumentul evaluării iniţiale determină o abordare adaptată a procesului de învăţare la particularităţile elevului. „Cu alte cuvinte, colegii noştri nu mai fac ceea ce se întâmpla trist până acum: redactau o planificare perfectă, întâlneau la clasă elevi cu particularităţi individuale şi de grup, dar se chinuiau şi ei, şi elevii lor, să respecte minunatul document. Ceea ce spunem în 2011 e că, în cele 10 săptămâni de şcoală rămase până la sfârşitul semestrului, dascălul predă exact cât poate să asimileze elevul din faţa sa“, a spus secretarul de stat.

Referindu-se la resursele utilizate de profesor pentru buna desfăşurare a testelor iniţiale, Badea arată că „pentru toate cadrele didactice din România o foaie simplă de hârtie, un instrument de scris şi subiectul dictat sau scris pe tablă erau suficiente“.

„În şcolile în care s-a întâmplat altfel, înseamnă că au existat resurse. Nimeni din Ministerul Educaţiei nu a impus o implicare financiară suplimentară. Testele iniţiale, indiferent de cum au fost ele numite, au existat şi până în prezent. Beneficiul major este că părinţii au aflat, în sfârşit, despre dreptul copilului său de a-i fi adaptat programul de învăţare la clasă“, mai spune secretarul de stat în MECTS.

Sindicatele din învăţământ reclamă că testările iniţiale au bulversat atât elevii, cât şi profesorii, modelele elaborate de Serviciul Naţional de Evaluare fiind „greşite“ şi „în afara programei“. Secretarul general al Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI), Liviu Marian Pop, a declarat că astfel de teste s-au dat şi în trecut în sistemul de învăţământ, de către fiecare dascăl, iar ce s-a întâmplat în acest an şcolar n-a făcut altceva decât să bulverseze elevii şi profesorii, obligaţi acum să parcurgă materia într-un ritm alert.

Notele obţinute de elevi la evaluările iniţiale nu vor fi trecute în catalog, însă vor fi anunţate individual părinţilor şi va fi înregistrate în „foaia de parcurs“ a elevului.

La sfârşitul anului, elevii vor susţine un nou test similar celui din septembrie, iar rezultele vor fi trecute în aceeaşi fişă, unde vor fi comparate cu cele de la prima evaluare. Tot în foaia de parcurs vor fi înregistrate şi absenţele.