Codul de Etică pentru învăţământul preuniversitar, supus dezbaterii publice
Până în data de 12 mai, Ministerul Educaţiei primeşte observaţii pe marginea proiectului Codului de Etică pentru învăţământul preuniversitar, lansat în dezbatere publică la finele săptămânii trecute. Printre prevederi se numără interzicerea meditaţiilor cu proprii elevi, contra unor avantaje materiale.
Proiectul Codului de Etică pentru învăţământul preuniversitar, lansat în dezbatere publică la sfârşitul săptămânii trecute, este aplicabil tuturor persoanelor din sistemul de stat, particular şi confesional responsabile cu instruirea şi educaţia şi care, în conformitate cu prevederile „Statutului personalului didactic“ din Legea Educaţiei Naţionale 1/2011, îndeplinesc funcţia de personal didactic/cadru didactic, personal didactic auxiliar, personal didactic asociat, precum şi funcţii de conducere, de îndrumare şi control în cadrul unităţilor/instituţiilor de învăţământ preuniversitar, în inspectoratele şcolare şi casele corpului didactic. Observaţiile actorilor sociali implicaţi, cadre didactice, părinţi, elevi, personal nedidactic, autorităţi locale etc. vor fi primite până în data de 12 mai.
Codul de Etică pentru învăţământul preuniversitar, pus în dezbatere publică de MECTS, prevede interzicerea meditaţiilor cu proprii elevi, contra unor avantaje materiale, interzicerea hărţuirii sexuale şi a relaţiilor sexuale cu elevii, inclusiv a celor consensuale, dar şi responsabilitate în vederea atingerii de către elevi a standardelor de performanţă prevăzute de documentele şcolare.
De asemenea, codul interzice fraudarea examenelor de orice tip contra bani, obiecte, servicii, solicitarea de către personalul didactic a unor sume de bani sau cadouri în vederea obţinerii de către elevi a unor rezultate şcolare incorecte, traficul de influenţă şi favoritismul în procesul de evaluare, dar şi colectarea de fonduri de la elevi sau de la părinţii acestora pentru cadouri sau pentru protocolul destinat cadrelor didactice antrenate în organizarea şi desfăşurarea unor activităţi de evaluare (examene şi evaluări naţionale, olimpiade, alte concursuri şcolare etc.).
„În vederea asigurării unui învăţământ de calitate, în relaţiile cu elevii, persoanele responsabile cu instruirea şi educaţia, în mod particular cadrele didactice, au obligaţia de a cunoaşte, respecta şi aplica un set de norme de conduită. Acestea au în vedere ocrotirea sănătăţii fizice, psihice şi morale a elevilor prin: supravegherea permanentă a acestora pe tot parcursul activităţilor în şcoală, cât şi în cadrul celor organizate de unitatea şcolară în afara acesteia, în vederea asigurării depline a securităţii tuturor celor implicaţi în aceste acţiuni, interzicerea agresiunilor fizice şi tratamentelor umilitoare, sub orice formă, asupra elevilor, asigurarea protecţiei fiecărui elev, prin denunţarea formelor de violenţă fizică exercitate asupra acestora, a oricărei forme de discriminare, abuz, neglijenţă sau de exploatare a elevilor, în conformitate cu prevederile Legii nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, cu modificările şi completările ulterioare, excluderea oricăror forme de abuz sexual, emoţional sau spiritual“, prevede proiectul de Cod de Etică.