Curs opţional de oratorie şi retorică pentru liceeni

Educaţie

Curs opţional de oratorie şi retorică pentru liceeni

Elevii de liceu din România vor putea opta, începând cu anul şcolar viitor, pentru studiul disciplinei "Dezbatere, oratorie şi retorică", care va avea o frecvenţă de o oră pe săptămână. Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului a aprobat programa şcolară pentru acest curs opţional care poate fi studiat indiferent de profilul sau specializarea liceului.

Toţi liceenii, indiferent de profilul sau specializarea urmată, pot opta începând cu anul şcolar viitor, 2011-2012, să urmeze cursul opţional de "Dezbatere, oratorie şi retorică". Această disciplină care va avea o frecvenţă de o oră pe săptămână a fost introdusă în curriculumul la decizia şcolii, în completarea Concursului naţional de oratorie şi dezbatere "Tinerii dezbat", aflat anul acesta la cea de-a treia ediţie. Potrivit oficialilor MECTS, introducerea cursului opţional va viza în principal dezvoltarea deprinderilor elevilor de gândire analitică şi de exprimare personală, cultivarea toleranţei fată de pluralismul opiniilor, precum şi dezvoltarea capacităţii de abordare transdisciplinară a problematicii supuse analizei şi dezbaterii. Totodată, disciplina opţională "Dezbatere, oratorie şi retorică" vine să promoveze valori şi atitudini precum gândire critică şi flexibilă, autonomie în gândire, atitudine pozitivă faţă de comunicare, toleranţă faţă de valorile, opiniile şi argumentele celorlalţi, participarea la viaţa socială fundamentată pe opinii şi acţiuni întemeiate. "Opţionalul a fost conceput împreună cu partenerii de la Asociaţia Română de Dezbateri, Oratorie şi Retorică şi vizează, înainte de toate, formarea de competenţe în rândul elevilor de liceu, pe care ni-i dorim cetăţeni implicaţi activ în viaţa socială. Semnalele pozitive pe care elevii şi profesorii participanţi la competiţie ni le-au dat în cei doi ani de concurs naţional "Tinerii dezbat" au fost cele care ne-au condus spre acest demers", a explicat Oana Badea, secretarul de Stat în Ministerul Educaţiei.

Oficialul a explicat că, în contextul creat de Legea Educaţiei Naţionale, această disciplină opţională se înscrie în două dintre obiectivele importante ale textului legislativ, respectiv creşterea până la 30% a ponderii disciplinelor opţionale în planul-cadrul pentru învăţământul liceal şi orientarea elevilor spre transdisciplinaritate. Potrivit programei şcolare aprobate, conţinuturile învăţării cuprind o parte teoretică şi una practică, aceasta din urmă reprezentând aproximativ două treimi din activităţile realizate. Referitor la personalul didactic care ar putea susţine cursul opţional, documentul oficial precizează că această disciplină opţională transcurriculară este situată în proximitatea şi în prelungirea disciplinelor din ariile curriculare "Limbă şi comunicare", "Om şi societate".