Diplomele de studii, recunoscute în interiorul sistemului Bologna
Diplomele de studii vor fi recunoscute în ţările în care sistemul Bologna este implementat, decizia fiind luată în cadrul Conferinţei ministeriale Bologna, care a avut loc la Bucureşti, la sfârşitul săptămânii trecute.
Recunoaşterea automată a diplomelor în interiorul sistemului Bologna, care presupune şanse egale la un învăţământ de calitate, este una dintre prevederile unui document adoptat la Conferinţa ministerială Bologna, care a avut loc joi şi vineri la Bucureşti. „Conferinţa ministerială de la Bucureşti s-a concretizat printr-un comunicat, care de acum înainte, în istoria procesului Bologna, va rămâne marcat ca fiind «Comunicatul de la Bucureşti», un comunicat puternic, un comunicat care întăreşte încrederea universităţilor, studenţilor, a celorlalţi actori beneficiari ai învăţământului superior, a cercetătorilor, dar şi a miniştrilor“, a declarat ministrul Educaţiei, Cătălin Baba.
Procesul Bologna urmăreşte compatibilizarea curriculei de învăţământ, câştigarea încrederii în educaţie între state şi dezvoltarea relaţiilor între ţările europene, dar şi între cele care nu fac parte din Uniunea Europeană, dar care sunt în procesul Bologna.
Astfel, recunoaşterea diplomelor ar putea să se facă automat, pe baza unor standarde de calitate, mecanisme de verificare reciprocă, mobilităţi ale studenţilor sau cercetare comună. Acesta reprezintă un obiectiv pe termen lung pentru ţările care sunt în procesul Bologna. „Ne-am pus de acord pentru prima dată asupra evaluării automate a unor diplome, ca scop pe termen lung al procesului de la Bologna. Asta înseamnă că un student care are o diplomă de absolvire într-o ţară membră Bologna ar trebui să poată să solicite şi să-i fie aprobat un masterat în altă ţară, fără a trebui să-şi dovedească valabilitatea diplomei de absolvire din ţara sa de origine. Acest lucru este foarte important pentru raţionamentul şi scopul procesului de la Bologna. Noi ştim că ţările şi instituţiile au sisteme diferite şi ştim că au şi dreptul de a avea un sistem propriu, dar trebuie să mergem în direcţia recunoaşterii automate a diplomelor, acestei echivalări automate. Noi vom stabili şi un grup de exploratori, nişte ţări care vor încerca să găsească modalitatea de a ajunge la această ţintă“, a declarat Xavier Prats Monne, directorul general adjunct pentru educaţie şi cultură în Comisia Europeană.
La Conferinţa ministerială Bologna, care a avut loc la Bucureşti, au participat 97 de delegaţii oficiale şi au fost prezenţi miniştrii ai educaţiei din Europa, dar şi din alte state, precum SUA sau China.
România a găzduit Conferinţa ministerială a Procesului Bologna şi cea de-a treia întâlnire a „Bologna Policy Forum“.