„Răbdarea bolii este o mare minune“

Arhiepiscopia Sucevei şi Rădăuţilor

„Răbdarea bolii este o mare minune“

La sediul Protopopiatului Câmpulung Moldovenesc a avut loc ieri conferinţa pastoral-misionară de primăvară cu preoţii din această protoierie. Întrunirea a fost prezidată de Înalt Preasfinţitul Pimen, care a oferit mai multe îndemnuri legate de Taina Sfântului Maslu şi îngrijirea bolnavilor.

În cuvântul de bun venit, pr. Aurel Goraş, protopop al Protopopiatului Câmpulung Moldovenesc, a mulţumit pentru prezenţă Înalt Preasfinţitului Pimen, Arhiepiscopul Sucevei şi Rădăuţilor, şi părintelui Nicolae Horga, inspector eparhial în cadrul Arhiepiscopiei Sucevei şi Rădăuţilor.

În continuare, pr. Cristian Butnaru de la parohia Benia a prezentat referatul cu tema „Taina Sfântului Maslu şi îngrijirea bolnavilor“, din care vă prezentăm un scurt fragment: „Sfintele Taine sunt lucrări văzute instituite de Mântuitorul Hristos şi încredinţate Bisericii Sale, prin care li se împărtăşeşte celor ce le primesc harul Duhului Sfânt. Biserica noastră are şapte Sfinte Taine instituite de Mântuitorul Hristos, după necesităţile personale şi sociale ale oamenilor. Biserica a administrat aceste Sfinte Taine în întreaga sa istorie. Taina Sfântului Maslu este lucrarea sfântă săvârşită în numele Sfintei Treimi de către preoţii Bisericii, prin care se împărtăşeşte credinciosului bolnav harul nevăzut al tămăduirii. Această taină a fost aşezată de Mântuitorul Hristos atunci când i-a trimis pe Sfinţii Apostoli la propovăduire, spunându-le: «Iar celor ce vor crede, le vor urma aceste semne: în numele Meu, demoni vor izgoni, în limbi noi vor grăi, şerpi vor lua în mână şi chiar ceva dătător de moarte de vor bea nu-i va vătăma, peste cei bolnavi îşi vor pune mâinile şi se vor face sănătoşi» (Marcu 16, 17-18). Textul care vorbeşte cu mai multă claritate despre această sfântă Taină este de la Sfântul Apostol Iacov în Epistola sa sobornicească: «Este cineva bolnav între voi? Să cheme preoţii Bisericii şi să se roage pentru el, ungându-l cu untdelemn, în numele Domnului. Şi rugăciunea credinţei va mântui pe cel bolnav şi Domnul îl va ridica, şi de va fi făcut păcate se vor ierta lui. (Iacov 5, 14-15)»“.

Taina Sfântului Maslu, „un medicament cu efect târziu“

Părintele protopop Aurel Goraş a adus în discuţie mai multe aspecte din cadrul Tainei Sfântului Maslu, îndemnând preoţii să respecte rânduiala din Molitfelnic în momentul în care oficiază această slujbă. De asemenea, pr. protopop Aurel Goraş a oferit câteva exemple de practici incorecte referitoare la săvârşirea Tainei Sfântului Maslu.

Înalt Preasfinţitul Pimen a vorbit preoţilor din Protopopiatul Câmpulung Moldovenesc despre folosul Tainei Sfântului Maslu, despre răbdarea bolii, dar şi despre încercările care înţelepţesc pe om. „Boala înseamnă şi necaz. De aceea, cred că e bine să îi povăţuim pe oameni pentru a înţelege rostul necazurilor şi al bolilor. Taina Sfântului Maslu este un medicament cu efect târziu pentru că este o lucrare duhovnicească. Sfinţii Părinţi ne spun că vindecarea, împlinirea cererii noastre este o minune, mai ales când omul este afectat de boală. Răbdarea bolii este o mare minune. Aceasta este pedagogia lui Dumnezeu. Necazul îl înţelepţeşte pe om. Dumnezeu nu ne dă necazuri peste puterile noastre. Părintele Dumitru Stăniloae ne spune că ispitele ni se datorează nouă, iar încercările de la Dumnezeu sunt pentru binele nostru. În necazuri trebuie să ne bucurăm, după cum spune Mântuitorul pe Muntele Fericirilor“, a remarcat Arhiepiscopul Sucevei şi Rădăuţilor, care a făcut referire, în continuare, la bunurile Bisericii care au „o destinaţie binecuvântată“.

Îndatorire faţă de bolnavi şi faţă de lăcaşurile de închinăciune

„Bolnavul are nevoie de rugăciune, dar şi de un ajutor material. Cel aflat în suferinţă are nevoie, în primul rând, de medicamente, care costă bani. Banii înseamnă un bun material, ei provenind dintr-o sursă materială. Sfântul Ioan Gură de Aur scrie că Biserica, văzând că bogaţii nu ajută pe săraci, pe cei bolnavi, a luat hotărârea să aibă bunuri pământeşti. Prin administrarea acestor bunuri, Biserica oferă un sprijin şi celor săraci. Bunurile materiale ale Bisericii sunt sfinte, având o destinaţie binecuvântată. Prin intermediul bunurilor pământeşti dobândim cele cereşti, cum spun cântările şi rugăciunile Bisericii. De aceea, nepăsarea preoţilor pentru redobândirea proprietăţilor parohiei este un mare păcat. Arhiepiscopia Sucevei şi Rădăuţilor face demersuri pentru retrocedarea Fondului Bisericesc Ortodox Român din Bucovina pentru a sprijini financiar monumentele bisericeşti istorice unice în lume. Foarte puţini dintre noi au această conştiinţă“, a atras atenţia Înalt Preasfinţitul Arhiepiscop Pimen. În ceea ce priveşte aşezămintele de ocrotire socială din Eparhia Sucevei şi Rădăuţilor, IPS Pimen a subliniat că există o criză care nu ţine de partea economică, ci de cea morală. „Pentru aceste aşezăminte sociale, prin mila lui Dumnezeu şi a bunilor credincioşi, avem alimente, putem plăti energia electrică şi cea termică. Căminul de Bătrâni «Sfântul Ioan cel Nou» din Suceava are 100 de camere, însă numărul vârstnicilor îngrijiţi aici este sub 50. Aceasta pentru că nu are cine să-i îngrijească pe bătrâni. Nu scăpăm de îndatorirea de a îngriji pe cei bolnavi şi de îndatorirea de a ne îngriji de sfintele biserici. Avem nevoie de bunuri materiale. Ele sunt, dar nu ni se dau“, a adăugat Înalt Preasfinţitul Pimen.