Reţetele electronice sunt obligatorii
De la 1 ianuarie 2013 reţeta electronică este obligatorie, după ce, de la 1 iulie şi până la sfârşitul anului 2012, prescrierea medicamentelor s-a putut face în paralel, respectiv electronic şi clasic. Cei care au probleme cu legătura la internet pot face prescriere offline.
Începând cu data de 1 ianuarie, farmaciile din întreaga ţară eliberează medicamente numai în baza prescripţiilor electronice, după ce, până la sfârşitul anului trecut au funcţionat în paralel atât reţeta electronică, cât şi cea clasică. Aproximativ 87% dintre furnizorii de servicii medicale au prescris cel puţin o reţetă în format electronic, până la sfârşitul anului 2012, şi cel puţin 90% dintre farmacii au eliberat o reţetă electronică.
La sfârşitul anului 2012 numărul medicilor înregistraţi în sistemul informatic al CNAS - SIUI a fost de 11.245, iar al farmaciilor 4.489. Potrivit conducerii Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS), medicii care nu s-au integrat în noul sistem nu vor putea prescrie/elibera medicaţie.
O altă noutate în domeniul sanitar în acest an va fi cardul electronic, lansat într-un program pilot, la sfârşitul anului trecut, la Arad.
Cardul (CEAS) reprezintă un instrument la purtător pentru identificarea pacientului în sistemul naţional de asigurări sociale de sănătate şi permite decontarea serviciilor medicale reale efectuate de acesta. „Implementarea cardului este încă un pas important în reformarea sistemului românesc de asigurări sociale de sănătate, prin îmbunătăţirea serviciilor medicale şi farmaceutice, precum şi prin creşterea transparenţei şi diminuarea fraudei la nivelul serviciilor medicale. Sistemul este construit pe platforma Sistemului Informatic Unic Integrat şi completează Reţeta Electronică, sistem deja utilizat şi care va deveni obligatoriu, de asemenea, tot de la 1 ianuarie 2013“, declara preşedintele CNAS, dr. Doru Bădescu, la lansarea cardului electronic.
Conform HG 900/2012, cardul a devenit obligatoriu, de la 1 ianuarie 2013, pentru toţi cetăţenii români de peste 18 ani şi conţine datele de identificare ale posesorului: numele acestuia, codul unic de asigurat (format din 20 de caractere şi diferit de CNP), precum şi informaţii medicale despre deţinător.
Astfel, cardul va permite atât identificarea calităţii de asigurat, lucru care va certifica utilizarea corectă a fondului de asigurări sociale de sănătate pentru pacientul care s-a prezentat la medic, cât şi accesul medicilor de familie şi medicilor de urgenţă la o serie de date medicale cu risc vital ale pacienţilor.
Cu acordul pacientului, medicul de familie va încărca pe card informaţii care pot salva viaţa pacientului, putându-se evita administrarea de medicamente incompatibile cu profilul său medical.
Cardul Electronic de Asigurări Sociale de Sănătate urmează să fie distribuit în prima parte a anului 2013, costul acestuia fiind suportat din bugetul Ministerului Sănătăţii.