Sărbătoarea Bunei Vestiri la Catedrala Patriarhală

Arhiepiscopia Bucureştilor

Sărbătoarea Bunei Vestiri la Catedrala Patriarhală

    • Sărbătoarea Bunei Vestiri la Catedrala Patriarhală
      Sărbătoarea Bunei Vestiri la Catedrala Patriarhală

      Sărbătoarea Bunei Vestiri la Catedrala Patriarhală

Credincioşii ortodocşi au sărbătorit ieri Buna Vestire. La această mare sărbătoare Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul României, a oficiat slujba Sfintei Liturghii a Sfântului Ioan Gură de Aur unită cu Vecernia la Catedrala Patriarhală din Bucureşti, fiind înconjurat de un sobor de preoţi şi diaconi.

În cuvântul de învăţătură rostit după citirea Pericopei Evanghelice, Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Române a arătat că Buna Vestire sau Blagoveştenia este prima sărbătoare închinată Maicii Domnului, confirmată de documente. Praznicul de astăzi semnifică începutul mântuirii oamenilor, a mai spus Preafericirea Sa.

Începutul mântuirii este începutul Întrupării Fiului lui Dumnezeu din Fecioara Maria

„Această taină a zămislirii Fiului lui Dumnezeu din Fecioara Maria sau a Întrupării Fiului lui Dumnezeu cel veşnic ca să devină om pentru mântuirea oamenilor este o taină în care se află prezentă întreaga Sfântă Treime, nu numai Fiul Care Se naşte, ci şi Dumnezeu cel Preaînalt Tatăl care umbreşte, care se arată prezent în lucrare şi Duhul Sfânt care pregăteşte pe Maica Domnului pentru ca din ea să se zămislească Dumnezeu Fiul. Aceste adevăruri mari însă ne arată că scopul pentru care Fiul lui Dumnezeu Se face Fiu al Fecioarei este mântuirea noastră. De aceea, troparul sărbătorii zice: Astăzi este începutul mântuirii noastre. Ce înseamnă mântuirea ? Folosim adesea cuvântul mântuire, dar când suntem întrebaţi ce înseamnă nu avem imediat cuvintele cele mai potrivite pentru a explica. Ei bine, sărbătoarea de astăzi ne arată ce este mântuirea. Este unirea omului cu Dumnezeu. Numai unit cu Dumnezeu cel veşnic viu poate omul să se mântuiască şi să trăiască veşnic. Numai unit cu Dumnezeu cel Unul Sfânt omul se poate curăţa de păcate şi ajunge la asemănarea cu Dumnezeu. Astăzi este începutul mântuirii pentru că astăzi este începutul Întrupării prin zămislire, prin lucrarea Duhului Sfânt. Din Fecioara Maria se naşte Dumnezeu Fiul împropriindu-Şi firea Sa omenească. Aceasta este taina mântuirii, taina unirii lui Dumnezeu cu umanitatea în persoana Fiului pentru ca toţi oamenii în Hristos să dobândească viaţa veşnică. Deci, începutul mântuirii este începutul Întrupării Fiului lui Dumnezeu din Fecioara Maria. Aceasta este marea taină a Întrupării şi anume, că Dumnezeu cel atotputernic Se arată a fi şi atotsmerit. Smerenia este starea existenţei, starea vieţii lui Dumnezeu în permanenţă. Iar când arată atotputernicia Sa arată iubirea Sa atotputernică mai tare decât moartea. În Cruce se arată smerenia Lui, în Înviere se arată puterea iubirii Sale mai tare decât moartea”.

Smerenia este însăşi prezenţa lui Dumnezeu în viaţa noastră

Patriarhul României a mai arătat că „Taina aceasta a bunei Vestiri ne arată taina cea din veac ascunsă şi de îngeri neştiută. Unirea celui nelimitat cu limitatul. Unirea celui veşnic cu cei muritori. Unirea celui atotputernic cu cei ce sunt slabi. Unirea celui Sfânt pentru mântuirea şi vindecarea păcătoşilor. Deci, avem aici smerenia lui Dumnezeu negrăită mai presus de înţelegere. De aceea, poetul Vlahuţă într-o poezie spune că Hristos zâmbeşte tuturor atotputernic şi smerit. Pentru limbajul obişnuit este greu să înţelegem cum cineva poate fi în acelaşi timp şi atotputernic şi smerit. Sărbătoarea ne mai arată taina smereniei Maicii Domnului căci cel care se naşte din ea, Fiul lui Dumnezeu cel smerit Se naşte dintr-o mamă smerită. Adam şi Eva au căzut în păcat fiindcă au fost mândri şi neascultători. Au dorit să devină ca Dumnezeu fără Dumnezeu şi împotriva voinţei lui Dumnezeu. Acum noul Adam, Iisus Hristos, se arată smerit şi încă smerit până la moarte pe Cruce. Iar noua Evă, Maica Domnului, Fecioara Maria se arată a fi smerită. Când îngerul intră în locuinţa ei şi o salută cu mult respect şi cu multă smerenie zicând Bucură-te, ceea ce eşti plină de har. Binecuvântată eşti tu între femei ea se miră şi se întreabă în sine ce este cu această închinăciune. Deci, a văzut că îngerul se închină ei şi s-a mirat. Nu s-a mândrit, ci s-a mirat. Şi apoi ca să nu se tulbure, să nu se înfricoşeze, Arhanghelul Gavriil îi spune Nu te teme Marie, căci ai aflat har înaintea lui Dumnezeu. Iată vei lua în pântece şi vei naşte fiu şi vei pune numele lui Iisus. Acesta va fi mare şi Fiul celui Preaînalt se va chema. Şi Dumnezeu Îi va da tronul lui David, Părintele Său şi va împărăţi peste casa lui Iacov şi Împărăţia Lui nu va avea sfârşit. Iar când a auzit aceste cuvinte ale îngerului şi-a dat seama cine va fi cel care Se naşte din ea. Fiul celui Preaînalt Se va chema, Împărăţia lui nu va avea sfârşit şi numele Lui se va chema  Iisus, adică Dumnezeu mântuieşte înseamnă cuvântul în limba ebraică. Această sărbătoare este sărbătoarea începutul mântuirii noastre pentru că unul din Treime Care Se face om are ca scop să ne aducă pe noi oamenii, să ne ridice din păcat şi din moarte şi să ne aducă în iubirea veşnică a Preasfintei Treimi şi în Împărăţia Tatălui, a Fiului şi a Sfântului Duh ş…ţ Toate cele care se lucrează în sfinţenie trebuie să fie lucrate în stare de smerenie. Fără smerenie nu este sfinţenie. Şi numai unde este smerenie se vede semnul sfinţeniei pentru că, aşa cum spune Sfântul Isaac Sirul, smerenia nu stă în privirea aplecată, nici în hainele ponosite, nici în vorbirea domoală. Ci în smerita cugetare despre sine. Ce eşti tu în faţa lui Dumnezeu. Pentru că, adaugă el, smerenia este însăşi prezenţa lui Dumnezeu în viaţa noastră. De aceea, cei care simulează smerenia şi nu o au cu timpul vor arăta că nu o au, ci doar au simulat-o. Deci, ce gândim noi despre noi înşine în faţa lui Dumnezeu aceea este sau nu este smerenia. Dacă ne gândim că suntem mai păcătoşi decât toţi oamenii cum a spus Sfântul Apostol Pavel atunci avem în noi prezenţa lui Hristos cel smerit şi Maica Domnului ajută mai ales pe cei smeriţi şi ascultători”.

Darul acesta al naşterii de prunci se binecuvintează prin toate sărbătorile Maicii Domnului

Sărbătoarea de astăzi este o zi a familiei care au copii, a mai subliniat Preafericitul Părinte Patriarh Daniel. „Sărbătoarea ne cheamă şi să preţuim foarte mult darul naşterii de prunci. Maica Domnului acceptă să nască pe Iisus, Mântuitorul lumii, cu bucurie, cu smerenie, cu ascultare, aşa cum toate femeile căsătorite trebuie să aştepte ca pe un dar de la Dumnezeu cu bucurie, cu smerenie, cu ascultare şi cu dăruire de sine darul naşterii de prunci. Din nefericire, în România de astăzi, deşi majoritatea poporului este ortodoxă, avem mai multe avorturi decât numărul populaţiei. Numărul avorturilor a trecut de 22 de milioane. Aceasta trebuie să ne facă să ne întrebăm de ce am ajuns în starea aceasta. Unii spun că sărăcia este problema, alţii comoditatea, alţii egoismul, dar când ne gândim că părinţii noştri şi străbunii noştri aveau şi câte 10-15 copii. Este un preot la Sibiu care are 13 copii. Anul acesta prăznuim comemorarea Sfinţilor Martiri Brâncoveni. Constantin Brâncoveanu şi soţia sa, doamna Maria Brâncoveanu, au avut 11 copii: 4 băieţi şi 7 fete. Băieţii au fost martirizaţi, dar fetele au scăpat. Iată cum darul acesta al naşterii de prunci se binecuvintează prin toate sărbătorile Maicii Domnului, dar mai ales prin Sărbătoarea Bunei Vestiri. Să ne rugăm Maicii Domnului să păzească familiile cu copii, să dăruiască celor care nu au copii şi doresc să aibă să le dăruiască acest dar spre bucuria, spre bucuria Bisericii şi spre slava lui Dumnezeu. Amin !”.

În cadrul Sfintei Liturghii, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române a hirotonit întru preot pe Diac. Ilie Chişcari pe seama Parohiei Dudu, Protoieria Ilfov Sud.

Praznicul Bunei Vestiri reiterează momentul în care Fecioara Maria a primit vestea că Îl va naşte pe Mesia, Cel aşteptat de veacuri. (Sursa: patriarhia.ro)