Site de promovare pentru producătorii din agricultura ecologică
„Bio România“ pregăteşte lansarea unui site, unde vor putea fi regăsiţi toţi fermierii care produc în sistem ecologic, atât cei certificaţi, cât şi cei care produc natural, cât mai aproape de acest standard, şi respectă câteva principii recomandate de Bio România.
Datele Bio România arată că, deşi 70% din produsele provenite din mediul rural românesc pot fi clasificate ca fiind naturale şi ecologice, doar 2% din totalul alimentelor consumate sunt certificate ca produse ecologice. Tocmai de aceea asociaţia doreşte lansarea unui site în care să se regăsească toţi fermierii care produc în sistem ecologic, atât cei certificaţi, cât şi cei care produc natural, cât mai aproape de acest standard. „Vom lansa în luna iunie un standard privat, adresat fermierilor, pentru produsele recomandate de asociaţie, acesta fiind realizat în colaborare cu TUV Austria, un organism de certificare cu o reputaţie foarte bună. Împreună vom audita producătorii şi vom face analize pe produsele recomandate de Bio România, astfel încât românii să aibă încredere în produsele pe care le cumpără“, a precizat Marian Cioceanu, preşedintele Asociaţiei Operatorilor din Agricultura Ecologică „Bio România“.
Acesta a subliniat că 70% dintre produsele provenite din zonele de deal şi de munte din România pot fi considerate ecologice, chiar dacă ele nu sunt certificate de un organism abilitat, deoarece ţăranii nu utilizează substanţe chimice pentru produsele obţinute în gospodărie pentru consumul familial.
În opinia acestuia, fermierii români au de regulă două sectoare de producţie, respectiv unul care produce pentru piaţă, unde folosesc substanţe chimice dăunătoare, depăşind de multe ori dozele maxim admise, dar şi un sector dedicat consumului familial, unde utilizează un sistem de producţie foarte apropiat de cel ecologic.
Piaţa românească de produse ecologice totalizează în prezent circa 80 milioane de euro, jumătate din această valoare provenind din produsele româneşti, respectiv din miere, vin şi panificaţie, iar cealaltă jumătate din importuri realizate în special de marii retaileri.
Pe de altă parte, valoarea exporturilor româneşti de produse ecologice se ridică la 200 milioane de euro, cele mai exportate fiind cerealele, mierea, fructele de pădure şi foarte puţin produsele procesate, precum brânzeturi, vinuri sau produsele de panificaţie. Ţările europene sunt principalele pieţe de export ale României pentru produsele ecologice, Germania, Austria sau Belgia fiind printre ţările care importă masiv materie primă obţinută în sistemul ecologic autohton, dar şi principalele furnizoare de produse bio procesate pentru piaţa românească.
Reprezentantul Bio România a anunţat că în această toamnă fermierii români vor începe exporturile de cereale bio (soia, grâu şi porumb) în SUA şi Canada, pe baza parteneriatului încheiat între Uniunea Europeană şi Statele Unite în domeniul comerţului cu produse ecologice.