Textele filocalice, revalorizate într-o cercetare de tip transdisciplinar

Educaţie

Textele filocalice, revalorizate într-o cercetare de tip transdisciplinar

Ieri, la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei a Universităţii „Al. I. Cuza“ din Iaşi a avut loc susţinerea în şedinţă publică a tezei de doctorat „Discipolat şi formare experienţială la autorii filocalici. Elemente pentru un model paideic relevant pentru omul contemporan“. Lucrarea, o abordare transdisciplinară, s-a constituit într-o încercare de reaşezare a modelului pedagogic al părinţilor filocalici în cadrele actuale ale ştiinţelor educaţiei.

Lucrarea „Discipolat şi formare experienţială la autorii filocalici“, al cărei autor este Nicolae Hulpoi, directorul Centrului Doxologia Media al Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei, prezentată, ieri, public, reprezintă un amplu efort de cercetare a colecţiei de texte filocalice, o sumă de experienţe insuficient cunoscute şi valorizate până acum, din care autorul a căutat să extragă scheme şi modele educaţionale care ar putea avea aplicabilitate în sistemul pedagogic contemporan. O abordare ce poate fi apreciată ca o activitate de pionierat, având în vedere vastul material studiat, puţinele studii şi cercetări teoretice pe marginea textelor filocalice existente în prezent, dar şi direcţia şi finalitatea cercetării.

Din comisia de doctorat, condusă de prof. dr. Carmen Creţu (Universitatea „Al. I. Cuza“ Iaşi), au făcut parte, în calitate de referenţi, prof. univ. dr. Constantin Cucoş (Universitatea „Al. I. Cuza“ Iaşi), coordonatorul ştiinţific al lucrării,  prof. dr. pr. Gheorghe Popa (Universitatea „Al. I. Cuza“ Iaşi), prof. univ. dr. Dorel Ungureanu (Universitatea de Vest din Timişoara) şi prof. univ. dr. Romiţă Iucu (Universitatea Bucureşti).

Aşa cum aprecia ieri şi prof. univ. dr. Constantin Cucoş, lucrarea de doctorat realizată de Nicolae Hulpoi reprezintă „un efort simultan restitutiv, pentru că face un fel de arheologie pedagogică, identificând şi sondând un filon de experienţe educative ocultat multă vreme, dar şi constructiv, pentru că sistematizează şi reinterpretează o zestre educaţională veche, consumată în zorii monahismului răsăritean, din perspectiva aliniamentelor şi principiilor pedagogiei contemporane“.

Teolog ca formaţie, autorul tezei a reuşit să spargă graniţele formale dintre două discipline altădată surori, Teologia şi Pedagogia, revalorizând, sub aspect pedagogic, cumulul de experienţe ale autorilor filocalici. „Recuperarea acestui tezaur este un gest de recunoştinţă pentru toţi părinţii Filocaliei, care au înţeles că transfigurarea şi transformarea lumii este posibilă prin reformarea, edificarea şi luminarea sufletului uman“, a subliniat prof. dr. pr. Gheorghe Popa, prorector al Universităţii „Al. I. Cuza“.

Deşi o cercetare în arealul ştiinţelor educaţiei, lucrarea a fost evaluată de către prof. Dorel Ungureanu ca fiind „departe de a fi pur descriptivă“ şi având „ multiple veleităţi interpretative şi chiar un pronunţat caracter aplicativ“.

Teza de doctorat a fost apreciată de membrii comisiei de examinare ca fiind „o stăruitoare şi laborioasă incursiune“ într-un spaţiu de cercetare vast, fiind subliniate originalitatea temei alese, uriaşul efort de documentare, precum şi aparatul bibliografic complex. La finalul şedinţei publice autorul tezei, Nicolae Hulpoi, a primit titlul de doctor în Ştiinţele Educaţiei şi calificativul Foarte Bine.