Trei zile de film creștin pentru studenții ieșeni
Asociația Studenților Creștini Ortodocși Români (ASCOR) - filiala Iași, în parteneriat cu Asociația de cultură și spiritualitate creștină „Orante“, a organizat în perioada 25-27 februarie 2010, în corpul A al Universității „Al. I. Cuza“ din Iași, Serile filmului creștin.
În debutul evenimentului din Aula Magna „Mihai Eminescu“ a Universității „Al. I. Cuza“ din Iași, Silviu Cluci, coordonatorul Departamentului Credință-cultură din cadrul ASCOR Iași, a făcut o scurtă prezentare a programului, după care Elena Dulgheru, critic de film, eseist, poet și traducător, a vorbit despre problematicile creștine pe care le înmănunchează peliculele Serilor filmului creștin. „Toate filmele sunt din zona de Răsărit și pun problematici creștine valabile. Căutând filmul creștin, am ajuns la Cinematograful rusesc, unde, odată cu renașterea spirituală din Rusia de după 1990, se naște și filmul creștin religios rusesc, specie care nu a existat nicicând în istorie. Dintr-o tradiție a romanului cu problematică religioasă din secolul al XIX-lea (Dostoievski, Cehov, Tolstoi), combinată cu cea a școlii ruse, se naște cinematograful religios a cărui piatră de temelie a pus-o Andrei Tarcovsky. În Rusia există multe festivaluri de cinema creștin, semn că este de unde să se facă alegerile“, a spus Elena Dulgheru, care a continuat discursul prin a face câteva prezentări ale primului film, ce a rulat joi seara - „Evadarea din Gulag“.
Aseară, 26 februarie a.c., a fost proiectat filmul „Primăvara este aproape“, Rusia, 2009, regizor Vera Storozheva, iar începând cu ora 19:00 a rulat filmul „Întoarcerea“, Rusia, 2003, regizor Andrei Zviaghintev.
Astăzi, în ultima zi de proiecție, începând cu ora 11:00 se va derula „Culoarea rodiei“, Armenia, 1968, regizor Serghei Paradjanov, iar de la ora 16:00 va urma filmul „Exilul“, Rusia, 2007, regizor Andrei Zviaghintev. „Unele filme au limbaj metaforic, codificat. De aceea, la fiecare final de film am considerat că este necesar să discutăm pe marginea proiecțiilor. Toate filmele sunt interesante, mai ales că nu au mai fost discutate și nici văzute de public“, a mai spus criticul de film Elena Dulgheru.