Unul din patru copii de vârstă școlară suferă de anemie feriprivă
Peste 40% dintre preșcolarii și 23% dintre școlarii din România se confruntă cu anemia feriptivă, și apare ca o urmare a carenței de fier din organism.
Slăbiciunea, oboseala, lipsa rezistenței la efort, respirația deficitară la efort, dureri de cap, amețeala, tegumentele palide, irascibilitatea, buzele crăpate, tahicardia, limba depapilată și dureroasă, sunt câteva dintre cele mai frecvente simptome ale anemiei feriptive, afecțiune care apare ca o consecinţă a nivelului redus de fier în organism.
Afecțiunea poate afecta persoane de toate vârstele, însă copiii sunt cei mai vulnerabili.
"Având în vedere că 40% din copiii sub 5 ani şi 1 din 4 copii de vârstă şcolară suferă de anemie feriprivă, putem spune că această deficienţă reprezintă o problemă gravă de sănătate publică, cu consecinţe pe termen mediu şi lung. Carenţa de fier poate să apară în mai multe circumstanţe, cum ar fi un deficit de aport (dietă săracă în fier), nevoi crescute de fier, pierderi de sânge sau o tulburare de absorbţie a fierului. Dintre multiplele cauze care converg către instalarea anemiei feriprive, alimentaţia joacă un rol esenţial atât în prevenirea, cât şi în instalarea acestei carenţe", spune prof.univ.dr.Doina Anca Pleşca, medic primar pediatru și vicepreşedinte al Societăţii Române de Pediatrie.
Netratată la timp, anemia afectează dezvoltarea cerebrală a copiilor şi poate determina întârzieri intelectuale şi cognitive majore, organismul devine vulnerabil la infecții, este slăbit, performanțele intelectuale și toleranța la efort se reduc.
Pentru a preveni această afecțiune, părinții trebuie să controleze atent dieta copiilor încă din primii ani de viață, asigurându-se că aceştia primesc necesarul zilnic de fier, care poate fi introdus în organism prin consumul de ficat de pasăre, carne roşie, peşte gras, ouă, linte, legume verzi şi cereale integrale, acestea din urmă, în combinaţie cu alimente bogate în vitamina C determină o mai bună absorbţie a fierului de către organism.