Zbor în afara satului

Arhiepiscopia Iaşilor

Există două moduri de a trăi. Unii ne străduim să obținem ce este mai bun pentru noi înșine sau pentru familia noastră, alții se străduiesc să dăruiască, să ofere bucurii celorlalți, să îi aducă pe semenii lor în comuniune, semeni adeseori defavorizați. În acest an, în loc de daruri în ghetuțe, Sfântul Nicolae cel bun a hotărât pentru 18 tineri din Arhiepiscopia Iașilor, să ofere altceva. Tineri din filialele A.T.O.R. Holm, Zoițani, Mironeasa, Hîrlău și Dorohoi, împreună cu însoțitorii lor, au primit în dar o excursie în capitala Europei, Bruxelles.

Călătoria, care a început în dimineața zilei de 3 decembrie și s-a sfârșit în după-amiaza zilei de 8 decembrie, a fost organizată de asociația NEPSIS Belgia cu sprijinul Reprezentanței Bisericii Ortodoxe Române pe lângă Instituțiile Europene.

Pentru noi, și călătoria și întâlnirea cu organizatorii a fost o sărbătoare. Oamenii aceștia ne-au convins că le pasă de compatrioții lor și, totodată, că înțeleg nevoile tinerilor elevi și studenți, care au nevoie de sprijin financiar pentru a finaliza cu bine anii de studiu. Prin intermediul tinerilor din asociația NEPSIS Belgia și a membrilor comunității românești din Belgia 112 copiii, majoritatea din Mitropolia Moldovei și Bucovinei se bucură de burse lunare în cadrul proiectului "Investește în România. Investește în educație".

Programul propus nouă de membrii Nepsis pentru aceste zile, a fost foarte divers. Vineri dimineața, grupul nostru a vizitat sediul din Bruxelles al Parlamentului European, luând parte la o prezentare a modului de lucru al instituțiilor Uniunii Europene, după-amiază urmând o vizita a Muzeului Regal de Istorie, a Palatului Regal si a pieței centrale din Bruxelles. Sâmbătă am mers cu colindul în parohia ortodoxă românească din Antwerpen, în nordul Belgiei. Sâmbăta seara și duminică, am luat parte la activitățile organizate cu ocazia hramului parohiei Sfântul Ierarh Nicolae, din Bruxelles: târgul de Sfântul Nicolae, slujba vecerniei, conferința Tinerii si tinerețea lor, susținută de pr. prof. Constantin Necula. În cadrul conferinței am aflat încă o dată fragmente din viața Sfântului Nicolae, care, încă din adolescență, deci de la o vârstă apropiată de a noastră, a fost foarte determinat în a face binele și foarte ferm în convingerile sale.

Ziua Liturghiei a fost momentul cel mai frumos. Biserica plină de credincioși împreună cu copiii lor, încununează rugăciunea prin unitate și tradiție, făcând ca slujba să fie ceea ce trebui să fie, un spațiu al bucuriei curate, al familiarității, al normalității. În mijlocul preoților s-a aflat Înaltpreasfințitul Iosif, mitropolitul Europei Meridionale și Occidentale, care ne-a binecuvântat. La sfârșitul slujbei am fost invitați să cântăm în deschiderea concertului de colinde al corului parohiei "Sfântul Nicolae" din Bruxelles. Luni am descoperit Veneția Nordului, minunatul oraș Brugge.

După toată această experiență dorim să transmitem un mesaj fraților noștri din România: Să știți că există oameni buni peste tot. Ține de noi să-i recunoaștem și să ne alăturăm lor pentru a împărtăși binele semenilor în nevoie.  Zborul printre nori, minunatele culori ale soarelui, ne revelează frumusețea creației lui Dumnezeu. Deși distanța geografică dintre Belgia și România este mare, în inimile noastre ea este inexistentă.

Mulțumim cu căldură prietenilor din NEPSIS pentru această călătorie plină de noimă, adică de iubire, căci lucrurile din care lipsește dragostea, nu au noimă. Am zburat în afara satului și am trăit o lecție de viață intensă. Ne-am întors acasă cu o mulțumire în suflet cu speranța că se poate face ceva frumos cu românii buni și cu România.

NEPSIS este asociația de tineri a Mitropoliei Ortodoxe Române a Europei   Occidentale și Meridionale si funcționează cu binecuvântarea IPS Iosif, mitropolitul Europei Occidentale si Meridionale. În limba greacă, NEPSIS înseamnă trezvie, dar pentru noi acum înseamnă – așa cum spunea cineva din grupul nostru în dimineața plecării din Belgia încurajare, sprijin, unitate; o familie mare care reușește să așeze împreună tinerii români în altă țară. (Adriana Chele, ATOR Iași)