Cateheze pentru „tineri de toate vârstele” în Protopopiatul Săveni

Arhiepiscopia Iaşilor

Cateheze pentru „tineri de toate vârstele” în Protopopiatul Săveni

    • Cateheze pentru „tineri de toate vârstele” în Protopopiatul Săveni
      Cateheze pentru „tineri de toate vârstele” în Protopopiatul Săveni

      Cateheze pentru „tineri de toate vârstele” în Protopopiatul Săveni

    • Cateheze pentru „tineri de toate vârstele” în Protopopiatul Săveni
      Cateheze pentru „tineri de toate vârstele” în Protopopiatul Săveni

      Cateheze pentru „tineri de toate vârstele” în Protopopiatul Săveni

    • Cateheze pentru „tineri de toate vârstele” în Protopopiatul Săveni
      Cateheze pentru „tineri de toate vârstele” în Protopopiatul Săveni

      Cateheze pentru „tineri de toate vârstele” în Protopopiatul Săveni

    • Cateheze pentru „tineri de toate vârstele” în Protopopiatul Săveni
      Cateheze pentru „tineri de toate vârstele” în Protopopiatul Săveni

      Cateheze pentru „tineri de toate vârstele” în Protopopiatul Săveni

    • Cateheze pentru „tineri de toate vârstele” în Protopopiatul Săveni
      Cateheze pentru „tineri de toate vârstele” în Protopopiatul Săveni

      Cateheze pentru „tineri de toate vârstele” în Protopopiatul Săveni

    • Cateheze pentru „tineri de toate vârstele” în Protopopiatul Săveni
      Cateheze pentru „tineri de toate vârstele” în Protopopiatul Săveni

      Cateheze pentru „tineri de toate vârstele” în Protopopiatul Săveni

Mijlocul Postului Mare a fost marcat în Protopopiatul Săveni de susținerea catehezelor  demonstrative, având ca referință Programa Catehetică pe anul 2016. Pentru  că ne apropiem de Sărbătoarea Învierii Domnului când, în vechime, erau botezate mulțimi numeroase de oameni, nu putem să nu remarcăm faptul că acei oameni erau catehizați tocmai în perioada premergătoare Paștilor. Săptămâna 4 - 8 aprilie, deși face parte dintr-o perioadă aglomerată pentru preoți și credincioși deopotrivă, a demonstrat faptul că activitatea catehetică este ca o plinire a celorlate activități specifice perioadei calendaristice în care ne aflăm. 

Desfășurate pe raza celor nouă cercuri pastoral-misionare ale Protopopiatului Săveni, catehezele au reușit să îi distragă de la rutina zilnică pe credincioșii de toate vârstele preț de câteva ore. Astfel, majoritatea participanților s-au implicat activ și au fost plăcut surprinși de metodele antrenante care au fost  folosite în ceea ce privește învățarea și fixarea de noi cunoștințe în ceea ce privește credința noastră. S-a dovedit în mod practic faptul că vârsta și pregătirea fiecăruia nu sunt un impediment în a pricepe adevărurile și învățătura de credință, atunci când ele sunt transmise folosindu-se metode adecvate în acest sens. Atât copiii cât și adolescenții, adulții sau chiar și cei trecuți de prima tinerețe, au manifestat o sete de cunoaștere deosebită datorită metodelor active de lucru. Astfel, dacă la ascultarea unei predici unii credincioși riscă să devină neatenți după primele cincisprezece - douăzeci de minute, la o cateheză atenția este mereu sporită în special prin caracterul interactiv și atractiv al metodelor folosite. Dintre metodele descrise în Programa Catehetică, cele mai folosite în susținerea catehezelor au fost: Brainstorming-ul, Știu/Vreau să știu/Am învățat, Cadranele, Metoda 6-3-5, Turul Galeriei, Răspunde-Aruncă-Interoghează, Cutia întrebătoare, Rebusul.

Feedback-ul primit de la participanți

La aceste cateheze s-a urmărit și primirea unui feedback sau a unui ecou imediat, atât din partea participanților, cât și din partea invitaților, prin completarea unor chestionare anonime concepute special în acest sens. Majoritatea chestionarelor au evidențiat faptul că informațiile transmise au fost foarte importante, corecte și ușor de înțeles, iar cei mai mulți dintre participanți și-au arătat interesul în a mai participa la astfel de cateheze pe viitor. La secțiunea aplicării în viața de zi cu zi a informațiilor  prezentate în cateheză, majoritatea celor chestionați au completat într-o lumină pozitivă și promițătoare, ținând cont de specificul fiecărei teme în parte: „Îmi voi asculta mai mult părinții, îi voi respecta mai mult, și îi voi ajuta când vor avea nevoie.”; „Voi încera să păcătuiesc cât mai puțin, îndreptându-mă pe calea cea bună.”; „Voi încerca să le explic și altora cât de importante sunt lucrurile învățate.”, iar printre impresiile participanților am mai găsit: „Ora petrecută în biserică la cateheză a fost de un real folos pentru a înțelege unele noțiuni.”; „Modul în care a fost prezentată tema a atras atenția și nu a fost plictisitor”; „Ca puncte forte în susținerea catehezelor au fost scurtele filmulețe cu un mesaj profund, sau formatul powerpoint al catehezei - redate cu ajutorul videoproiectorului, precum și folosirea flipchartului sau a altormijloace moderne de lucru; însă acolo unde mijloacele moderne au lipsit, s-a văzut în schimb măiestria susținătorului catehezei în a capta atenția celor prezenți prin mijloace clasice”.

„Este incredibil să vezi cum tineri sau copii pe care cu greu îi poți stăpâni la o oră de curs, sunt atrași de mesajul sincer transmis de preot”

Într-un mod deosebit de plăcut s-au remarcat în susținerea catehezelor preoții trecuți de prima tinerețe care au reușit - prin experiența lor - să îi atragă și să le capteze atenția tinerilor participanți. În acest sens putem spune că într-adevăr sufletul preotului nu îmbătrânește odată cu trupul, ci rămâne tânăr, dar cu o experiență pe care dacă nu ar împărtăși-o și altora – tineri în special, i-ar priva pe aceștia din urmă de lucruri care uneori cântăresc destul de greu în viața omului. „Este incredibil să vezi cum tineri sau copii pe care cu greu îi poți stăpâni la o oră de curs - având la îndemână catalogul, sunt atrași pe de altă parte de mesajul sincer transmis prin măiestria și experiența preotului care, pe lângă duhovnic, le poate fi celor mai mulți bunic”, declara un cadru didactic invitat la o cateheză demonstrativă.

Părintele protopop de Săveni a fost prezent la majoritatea catehezelor susținute, încurajându-i pe părinții implicați în susținerea catehezelor, dar și pe invitați. „Părinții au înțeles cât de importantă este activitatea catehetică în misiunea pastoral-misionară pe care o au de îndeplinit. La ora de cateheză se creează o relație deosebită preot-credincioși, relație rezultată din caracterul interactiv al catehezei, iar credincioșii pleacă cu un bagaj important de cunoștințe dobândit într-un mod facil și, mai ales, cu dorința de a se întoarce la astfel de activități. Majoritatea catehezelor s-au ridicat la nivelula șteptărilor și s-a văzut experiența preoților în susținerea unor astfel de activități, iar acolo unde au mai fost mici scăpări, acestea au fost cauzate de faptul că unii preoți sunt la început de drum, dar s-au compensat prin râvna de care dau și vor da dovadă pe viitor”, a declarat pr. protopop ConstantinMacuc. La o parte din catehezele susținute a participat și părintele inspector Bogdan Racu, arătând faptul că inspectorul pe latura catehetică nu vine doar să verifice cum se susține o cateheză ci, mult mai mult, vine cu sfaturi utile în îmbunătățirea pe viitor a activității catehetice, încurajându-i pe susținători și pe invitați prin cuvinte care nu sunt doar teorie, cuvinte ce vin din experiența practică a sfinției sale și, la rândul lor, sfaturile se pot pune foarte bine în practică la fiecare parohie în parte.

Pe lângă datoria de a liturghisi, preotul paroh are și frumoasa datorie de a învăța, de a sădi adevărul de credință în sufletele credincioșilor de toate vârstele, pregătind un popor bineplăcut lui Dumnezeu. Încheiem cu imaginea scripturistică a necesității unei activități susținute în ce privește îndrumarea și învățarea credincioșilor prin catehizare: „Și văzând Iisus mulțimile, I s-a făcut milă de ele că erau necăjite și rătăcite ca niște oi care n-au păstor. Atunci a zis ucenicilor Lui: Secerișul este mult, dar lucrătorii sunt puțini. Rugați, deci, pe Domnul secerișului, ca să scoată lucrători la secerișul Său.” (Matei 9, 36-38) (Responsabil cu cateheza, Pr. Cristian Dumitraș)

Citește despre: