Ce schimbări aduce anul în învăţământul preuniversitar
Marile schimbări generate de Legea Educaţiei Naţionale vor fi resimţite începând cu acest an: introducerea clasei pregătitoare în învăţământul primar, a costului standard per elev şi a principiului „finanţarea urmează elevul“. Tot din acest an va începe evaluarea de la finalul clasei a II-a, rezultatele urmând a fi folosite pentru elaborarea planurilor individualizate de învăţare ale elevilor, care se comunică părinţilor elevilor şi constituie documente din portofoliul educaţional al elevului.
Învăţământul preuniversitar va bifa în acest an numeroase schimbări de strategie educaţională, generate de Legea Educaţiei Naţionale intrată în vigoare în cursul anului trecut. Una dintre noutăţi este introducerea în învăţământul primar a clasei pregătitoare, astfel că elevii născuţi în anul 2005 vor merge direct în clasa I, în timp ce copiii născuţi în 2006 vor intra în clasa pregătitoare care devine obligatorie începând din anul şcolar 2012-2013. Pentru copiii născuţi în intervalul 1 septembrie 2006-31 decembrie 2006, părinţii vor putea opta dacă prelungesc încă un an grupa mare sau dacă cei mici merg în grupa pregătitoare. În cazul în care copiii născuţi în intervalul 1 septembrie-31 decembrie rămân încă un an în gupa mare, în anul şcolar 2013-2014 vor intra în clasa pregătitoare.
Potrivit legii, în clasa pregătitoare sunt înscrişi copiii care au împlinit vârsta de 6 ani până la data începerii anului şcolar. La solicitarea scrisă a părinţilor, a tutorilor sau a susţinătorilor legali, pot fi înscrişi în clasa pregătitoare şi copiii care împlinesc vârsta de 6 ani până la sfârşitul anului calendaristic, dacă dezvoltarea lor psihosomatică este corespunzătoare.
Clasele pregătitoare se organizează în cadrul unităţilor de învăţământ preuniversitar cu personalitate juridică acreditate sau autorizate, dar pot funcţiona şi la grădiniţe.
Mai puţine clase la liceele cu promovabilitate sub 15% la Bac
Tot în acest an, fiecare inspectorat şcolar va realiza un studiu prin care va fundamenta proiectul planului de şcolarizare din perspectiva argumentelor pedagogice, psihologice, sociologice şi economice. Studiul va urmări analiza posibilităţilor de cuprindere a absolvenţilor claselor a VIII-a în ciclul inferior al liceului, în funcţie de oferta educaţională. De asemenea, studiul va urmări analiza opţiunilor elevilor claselor a VIII-a şi a opţiunilor absolvenţilor şcolilor de arte şi meserii din învăţământul special, promoţia 2012, pentru anul de completare (nivelul 2 de calificare), învăţământ de zi, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Potrivit metodologiei Ministerului Educaţiei privind cifra de şcolarizare în anul de învăţământ 2012-2013, liceele cu promovabilitate sub 15% la examenul de bacalaureat din 2011 vor elabora pentru clasa a IX-a un plan de şcolarizare diminuat cu cel puţin o clasă, excepţie făcând cele cu o singură clasă şi unităţile de învăţământ de nivel liceal unice la nivel de localitate. „În 2012 vom dovedi aceeaşi exigenţă sporită faţă de fraudă“, a spus ieri, pentru Mediafax, ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu.
Titularizare la nivelul şcolii
O schimbare majoră ce se ve aplica din acest an este reprezentată de introducerea costului standard per elev şi a principiului „finanţarea urmează elevul“, măsură care va avantaja unităţile cu rezultate bune, care vor atrage elevi.
Tot din 2012 începe evaluarea de la finalul clasei a II-a - evaluarea competenţelor fundamentale: scris-citit şi matematică. Rezultatele evaluărilor sunt folosite pentru elaborarea planurilor individualizate de învăţare ale elevilor. Rezultatele evaluării şi planurile individualizate se comunică părinţilor elevilor şi constituie documente din portofoliul educaţional al elevului.
O altă evaluare va fi cea de la finalul clasei a IV-a, prin eşantionare, o evaluare la nivel naţional a competenţelor fundamentale dobândite în ciclul primar, după modelul testărilor internaţonale, pentru diagnoza sistemului de învăţământ la nivel primar. O altă evaluare se va face la finalul clasei a VI-a.
Din 2012, concursul de titularizare va fi organizat la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ, iar învăţământul profesional va fi reorganizat.