Conferința „Ce fel de viață trăim? Modele ale stării de bine. Evaluări psiho-medicale și implicații în plan educațional”

Arhiepiscopia Sibiului

Conferința „Ce fel de viață trăim? Modele ale stării de bine. Evaluări psiho-medicale și implicații în plan educațional”

Peste 300 de profesori din toate disciplinele din județul Sibiu – alături de cadre didactice din alte județe care au participat la întâlnirile precedente ale Sinaxei Educaționale – s-au reunit duminică, 23 noiembrie, la Hotelul Mercure Arsenal din Sibiu, la conferința „Ce fel de viață trăim? Modele ale stării de bine. Evaluări psiho-medicale și implicații în plan educațional”.

Evenimentul a fost organizat de „Sinaxa Educațională”, o asociație a profesorilor care integrează valorile religioase creștin-ortodoxe și formarea caracterului moral al elevilor în procesul de învățare.

Înființată în mai 2023, la Mănăstirea Oașa, Sinaxa Educațională s-a dezvoltat firesc, din întâlnirile și dialogurile unui grup de profesori preocupați de formarea caracterului elevilor. De atunci, cadre didactice din toată țara se reunesc periodic pentru a reflecta asupra provocărilor școlii de astăzi și asupra modului în care pot rămâne prezenți cu sens în viața tinerilor. În cele opt întâlniri desfășurate până acum la Mănăstirea Oașa și la Schitul „Sfântul Ioan Evanghelistul” din Găbud, au fost abordate teme precum excelența în educație, generația digitală și dopaminergică, arta comunicării, dinamica diferențelor dintre elevi și arta de a rămâne profesor cu pasiune.

Conferința din 23 noiembrie 2025 de la Sibiu a fost cea de-a noua întâlnire a comunității.

Invitații serii au fost diac. conf. univ. dr. Sorin-Adrian Mihalache, de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Iași, cunoscut pentru modul în care pune în dialog neuroștiințele, psihologia și spiritualitatea ortodoxă, și lect. univ. dr. Oana Moșoiu, de la Facultatea de Psihologie și Științele Educației a Universității din București, expert în științele educației, evaluare și formarea cadrelor didactice.

În prima parte a conferinței, diac. lect. dr. Sorin-Adrian Mihalache a prezentat o analiză interdisciplinară asupra conceptului de stare de bine, așa cum este înțeles astăzi în psihologie și medicină. Părintele a explicat diferența dintre fericirea trecătoare și o stare de bine stabilă, arătând că aceasta din urmă se construiește în timp, prin emoții pozitive, relații sănătoase, sens personal și implicare autentică.

Un mesaj important al intervenției sale a fost legat de rolul experiențelor dificile în formarea caracterului. Părintele Mihalache a evidențiat că efortul, disciplina, răbdarea, renunțarea la comoditate și gestionarea disconfortului nu reprezintă obstacole, ci componente esențiale pentru dezvoltarea umană. Datele din neuroștiințe arată că aceste experiențe întăresc reziliența și capacitatea de concentrare, susținând o dezvoltare armonioasă.

Părintele i-a încurajat pe profesori să îi învețe pe elevi valoarea formativă a dificultăților și a responsabilității, subliniind că educația rămâne cu adevărat completă doar atunci când îi pregătește pentru realitatea întregului parcurs al vieții – cu bucurii, dar și cu efort, limite și maturizare.

„Starea de bine este o condiție a învățării, nu scopul ei.”

În continuare, lect. univ. dr. Oana Moșoiu a analizat starea de bine în contextul școlii actuale, explicând cum conceptul de wellbeing a devenit foarte vizibil în discursul public, însă adesea este înțeles superficial sau confundat cu simpla confortare emoțională.

Doamna Oana Moșoiu a prezentat noțiunea de „stare de bine mentală”, un concept emergent în educație, aflat la intersecția dintre sănătatea mintală, funcționarea emoțională și procesele de învățare. Au fost evidențiate provocările cu care se confruntă copiii și adolescenții – anxietate, dificultăți emoționale, dependență de tehnologie, lipsa atenției sau instabilitatea relațiilor – și modul în care acestea influențează capacitatea lor de a învăța și de a se dezvolta armonios.

Un punct central al prezentării sale a fost ideea că starea de bine nu este un scop în sine, ci o condiție necesară pentru învățare. Elevii au nevoie de contexte care susțin autonomia, competența, efortul personal și progresul, nu doar de un mediu confortabil. A fost explicat modelul stării de „flow” și importanța echilibrului dintre provocările școlare și nivelul de pregătire al elevilor.

Doamna Oana Moșoiu a subliniat, de asemenea, necesitatea relațiilor autentice, a timpului de reflecție, a activităților în natură și a diversificării experiențelor copiilor într-o lume dominată de tehnologie. Profesorii au fost invitați să devină ghizi ai elevilor în orientarea către sens, maturitate emoțională și responsabilitate.

Conferința s-a încheiat cu o sesiune de întrebări și răspunsuri, urmată de un scurt concert de colinde susținut de ceata de colindători a Organizației Tinerilor din Sibiu.

Întâlnirea s-a desfășurat într-un cadru călduros și profesionist, în care profesorii au putut îmbina reflecția teoretică cu experiențele proprii din clasă. Dialogul cu cei doi invitați a favorizat clarificări importante, deschideri profesionale și o regândire a unor aspecte esențiale ale relației educaționale.

Conferința a confirmat nevoia tot mai mare de comunitate profesională între cadrele didactice și a întărit misiunea Sinaxei Educaționale de a crea spații pentru creștere personală și profesională, pentru reflecție etică și pentru susținerea vocației didactice.

„Conferința s-a desfășurat într-un cadru deosebit de frumos și a avut o înaltă ținută academică. Consider că prezența celor doi invitați a fost o reală binecuvântare pentru cadrele didactice prezente. Prezentările deosebit de profunde au modelat cu multă delicatețe mințile, inimile și sufletele profesorilor. Dialogul a fost unul cald, sincer și formativ, astfel că fiecare participant a plecat acasă plin de speranță și motivație. Cei doi invitați au propus soluții practice adaptate problemelor educaționale reale. Dincolo de ideile deosebit de prețioase, profesorii au primit iubire, prețuire și înțelegere din partea unor mentori care știu să aducă lumină și bucurie.” (Ilie Vlăduț)

„Întâlnirea aceasta a fost una care m-a atins profund. Într-o lume în care ritmul este tot mai alert, conferința a adus un moment de respiro și de reflecție.
Mesajul serii a fost un îndemn puternic de a trăi mai conștient, mai așezat, mai prezent. A fost adusă în centrul discuției educația ca proces viu, ca întâlnire reală între oameni. Ne-am reamintit că educația nu înseamnă doar informație, ci formare, dialog și învățare cu sens. Am plecat de la eveniment cu întrebări importante, dar și cu mai multă claritate. A fost o experiență care m-a inspirat și m-a provocat să devin mai performantă în profesie.” (Zenovia Murg)

Alătură-te comunității noastre pe WhatsApp, Instagram și Telegram!
Citește despre: