Curs pentru profesorii de religie debutanți la Centrul Social Cultural „Sfântul Ilie” Miclăușeni

Arhiepiscopia Iaşilor

Curs pentru profesorii de religie debutanți la Centrul Social Cultural „Sfântul Ilie” Miclăușeni

    • Curs inedit, organizat pentru profesorii de religie debutanți
      Curs inedit pentru profesorii de religie debutanți

      Curs inedit pentru profesorii de religie debutanți

    • Curs inedit, organizat pentru profesorii de religie debutanți
      Curs inedit pentru profesorii de religie debutanți

      Curs inedit pentru profesorii de religie debutanți

    • Curs inedit, organizat pentru profesorii de religie debutanți
      Curs inedit pentru profesorii de religie debutanți

      Curs inedit pentru profesorii de religie debutanți

    • Curs inedit, organizat pentru profesorii de religie debutanți
      Curs inedit pentru profesorii de religie debutanți

      Curs inedit pentru profesorii de religie debutanți

    • Curs inedit, organizat pentru profesorii de religie debutanți
      Curs inedit pentru profesorii de religie debutanți

      Curs inedit pentru profesorii de religie debutanți

    • Curs inedit, organizat pentru profesorii de religie debutanți
      Curs inedit pentru profesorii de religie debutanți

      Curs inedit pentru profesorii de religie debutanți

    • Curs inedit, organizat pentru profesorii de religie debutanți
      Curs inedit pentru profesorii de religie debutanți

      Curs inedit pentru profesorii de religie debutanți

În perioada 14-16 martie 2024, la Centrul Social Cultural „Sfântul Ilie” Miclăușeni, s-au desfășurat mai multe ateliere de formare pentru profesorii de religie debutanți. Participanți din județele Iași, Botoșani și Neamț au avut șansa de a întâlni oameni cu experiență vastă pe zonele de interes ale oricărui profesor de religie, de la dimensiunea duhovnicească până la aspecte ce țin de metodică, administrație, organizare, parcurgând și aspecte legate de psihoterapie ortodoxă, psihologie aplicată, dezvoltare personală și profesională.

Ineditul situației constă tocmai în condensarea unor ateliere pe diverse arii de interes, într-un timp relativ scurt, cu ghidaj oferit de profesori practicieni profesioniști, totul la o intensitate mare de lucru. Profesorii debutanți au avut sentimentul participării la un antrenament de anduranță care le-a oferit limpezime, luciditate, sistematizare în gânduri, direcție în fapte, curaj, motivație, încredere în lucrarea lui Dumnezeu făcută prin ei asupra elevilor. Rezumând în câteva cuvinte întreaga experiență, a fost șansa descoperirii unor persoane aflate pe aceeași cale, reflecția asupra propriului urcuș personal și profesional, ancorarea nădejdii în puterea lui Dumnezeu, Cel ce lucrează în inimile elevilor pornind de la inima profesorului care le plantează acestora semințele valorilor spirituale.

Întâlnirea organizată de către Centrul de Formare Continuă al Arhiepiscopiei Iașilor a debutat joi seara, 14 martie, cu o cină de bun-venit continuată cu activități de cunoaștere moderate de către Arhim. Consilier Hrisostom Rădășanu și Pr. Inspector Lucian Filip. Seara a fost un bun prilej de activități non formale, schimb de idei și împărtășire a experiențelor proprii. Dimineața de vineri a gravitat în jurul binecunoscutei zicale: Totdeauna lucrul tău să-l începi cu Dumnezeu! Rugăciunea și atelierul susținut de către părintele consilier Hrisostom Rădășanu au dat direcția acestei întâlniri: privirea ațintită către Domnul Hristos, măsurarea noastră continuă cu Persoana divino-umană a Mântuitorului, Alfa și Omega oricărei lucrări semnificative. Participanții au rămas suprinși de modul în care tipologiile biblice de saducheu, fariseu, irodian, funcționar și liturg oglindesc, în diferite măsuri, activitatea didactică a profesorului de religie. Concluzia a fost că liturgul, cel care slujește jertfelnic și oferă din comoara inimii sale, este tipul ideal de profesor. El împărtășește din credința sa, direcționând privirea elevilor nu către sine, ci către Arhiereul cel Mare. 

Următoarea activitate a fost una edificatoare pentru tinerii profesori. Inspectorul Denisia Mănoiu a reușit să limpezească multe dintre dilemele firești ale oricărui debutant: de la pașii necesari pentru diferitele examene de ocupare a posturilor, până la clarificări legate de terminologia uzitată în domeniu: mobilitate, programă, curriculum, grade etc. Profesorii au prins curaj la propriu după ce au înțeles mai bine modul în care funcționează sistemul de învățământ. Nu e puțin lucru să știi, de pildă, că religia cultivă în diferite grade toate cele opt competențe cheie definitorii pentru educația din țara noastră.

După masa de prânz, lect. univ. dr. Smaranda Buju, psiholog specialist în psihologie educațională și consiliere vocațională, a răspuns în mod inspirat provocărilor aduse în discuție de către profesorii participanți. Fiecare dintre cei de față au avut de învățat cum să gestioneze diferite situații critice întâlnite la clasă sau la cancelarie.

Ziua s-a încheiat cu un atelier deosebit, oferit de către prof. metodist Maria Budeanu de la Colegiul Economic din Iași. Tema a fost „Inter-disciplinaritatea ca metodă de lucru la ora de religie”. Participanții au intrat în pielea elevilor proprii, învățând prin joc și povești despre importanța conexiunilor stabilite cu toate celelalte discipline de studiu. Cunoașterea este un tot unitar, este o construcție la care pun cărămizi toți profesorii, indiferent de disciplina predată. Lucrul în echipă este benefic atât pentru profesori, cât, mai ales, pentru elevi.

A doua zi a debutat cu participarea la Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie în paraclisul Mănăstirii Miclăușeni. Maica Stareță a primit cu ospitalitate oaspeții, exprimându-și la final bucuria pentru slujba la care s-au unit în rugăciune atât de multe glasuri.

Primul atelier de sâmbătă a fost susținut de către Daniela Duca, psiholog, specialist în psihologia muncii și psihologie organizațională. Este deosebit de folositor și încurajator pentru un debutant atunci când primește soluții la provocările inerente de la locul de muncă. Tema inspiratei discuții a fost relația profesorului cu elevii, cu părinții și cu autoritățile ierarhice.

Au urmat două ateliere intensive de lucru cu lect. univ. dr. Oana Moșoiu, specialist în Științele Educației, consultant educațional, formator bine cunoscut în țară și străinătate. Educația adulților, dezvoltarea organizațională și relațiile inter-personale sunt domeniile de expertiză, inclusiv academică. Profesorii de religie au reflectat la motivațiile profunde care îi determină să fie la catedră, la necesitatea de a fi ancorați în aici și acum, la nevoia imperioasă a unei asumări responsabile muncii lor, la necesitatea de a-și prețui și valoriza propria activitate, toate acestea raportate la dimensiunea spirituală personală, la propria relație cu Dumnezeu. Una dintre concluzii a fost aceea că profesorii sădesc în sufletele elevilor valori, direcții, orientări, nu doar informații sterpe. Profesorul formează minți, dar, mai presus de acestea, formează oameni.

Seara s-a încheiat cu o întâlnire de suflet, terapie curată pentru toți tinerii profesori care au îndrăgit-o instant pe prof. metodist Daniela Pleșca de la Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Iași. A adus în atenția tuturor conceptul de empatie și modul în care acesta poate ameliora relațiile cu elevii, cu părinții acestora și chiar cu cei din aceeași breaslă. Empatia nu înseamnă doar înțelegere la nivel cognitiv, ci, mai mult decât atât, simțirea a ceea ce stă dincolo de aparențe, înțelegere a suferinței și, după modelul hristic, compasiune.

Cursul de perfecționare s-a dovedit a fi unul bine ticluit, inspirat conceput, atent organizat. Persoanele alese pentru a lua parte la aceste ateliere de formare au fost selecționate cu grijă, accentul fiind pus pe calitatea întâlnirilor, valorizarea timpului petrecut acolo și împreună-creșterea întru bucuria slujirii de la catedră. Religia este modul în care elevii își pot așeza toată cunoașterea dobândită în registrele existențiale potrivite, dând fiecărui obiect de studiu greutatea și valoarea cuvenite. Religia așază mintea elevilor pe temelia unei reale creșteri spirituale, mai ales atunci când slujitorii care făuresc sufletele elevilor sunt vii, dinamici, autentici, inspirați, conectați la sursele evanghelice, patristice și, de ce nu, moderne de Revelație divină, a relatat părintele Dumitru Anușca, participant.

A fost o experiență benefică întrucât ne-a ajut să observăm ce înseamnă să fii elev, să vezi lucrurile din perspectiva elevului. A fost un prilej minunat de a întâlni oameni cu preocupări comune, pentru a învăța din experiența altora, ne-a spus prof. Alina Alexandra Dedu de la Școala Gimnazială, „Vasile Conta” din Iași.

Citește despre: