Denia din Sfânta şi Marea Marţi la Patriarhie
La Catedrala Patriarhală din Bucureşti a fost săvârşită luni, 14 aprilie, Denia din Sfânta şi Marea Marţi. Conform Sinaxarului citit la această slujbă „în Sfânta şi Marea Marţi se face pomenire de cele zece fecioare din Sfânta Evanghelie”.
Sfânta slujbă a fost oficiată de un sobor de preoţi şi diaconi, slujitori ai Catedralei, condus de către părintele arhim. Teofil Anăstăsoaie, Marele eclesiarh al Catedralei Patriarhale.
În cadrul acestei slujbe s-au citit pericopele evanghelice de la Sfântul Evanghelist Matei capitolul XXII, versetele 15 la 46 şi capitolul XXIII, versetele de la 1 la 39.
Cuvântul de învăţătură a fost rostit de părintele conf. dr. Daniel Benga de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Bucureşti care a vorbit despre printre altele despre frumuseţea stării de aşteptare a creştinului în vederea mântuirii: „Participând la slujbele Deniilor cu aşteptare, priveghere, cântându-i Mirelui, ne gătim cămările de nuntă. Luminânda pe care o cântăm la slujba Deniei în primele trei zile spune: Cămara Ta Mântuitorule o văd împodobită şi îmbrăcăminte nu am ca să intru în ea. Ce îmbrăcăminte trebuie să aibă sufletul ca să poată intra în cămara lui Hristos ? Este îmbrăcămintea fecioriei, curăţiei, sincerităţii şi frumuseţii sufleteşti. Numai astfel de suflete vor putea sta la masă cu Dumnezeu în casa Lui. De aceea, aş putea concluziona plecând de la această trăire frumoasă a săptămânii în care ne aflăm spunând că înainte de toate creştinismul este aşteptare şi pregătire. Este vorba despre aşteptarea în înfăptuire de fapte bune, luptând cu patimile noastre, căutând şi încercând să ne asemănăm fecioarelor înţelepte”.
„Aşteptarea este pregătire. Cu alte cuvinte dacă ştii că un oaspete de seamă vine la tine sau te duci într-o vizită atunci te pregăteşti frumos, îţi cureţi hainele şi te îmbraci frumos. Astfel, aşteptarea noastră este de fapt o pregătire minunată a vieţii veşnice pe care o aşteptăm. Acest lucru se va întâmpla concret în aceste zile deoarece credinţa noastră nu este teofanie, adică nu este numai un Dumnezeu care S-a arătat din cer, ci este un Dumnezeu care a venit la noi, care S-a Întrupat, care nu ne-a adus o morală, ci un mod de viaţă, care ne-a adus Învierea arătându-ne că Învierea este taina credinţei noastre. Cu alte cuvinte noi nu celebrăm idei sau morale, ci noi celebrăm întâlnirea şi relaţia personală cu o Persoană unică în istorie, Hristos Cel Întrupat, mort şi Înviat pentru noi a treia zi”, a mai spus părintele conf. dr. Daniel Benga. (Sursa: arhiepiscopiabucurestilor.ro)