Studiu de caz despre grupurile vulnerabile, la Seminarul Teologic din Dorohoi

Educaţie

Studiu de caz despre grupurile vulnerabile, la Seminarul Teologic din Dorohoi

    • Studiu de caz despre grupurile vulnerabile, la Seminarul Teologic din Dorohoi
      Studiu de caz despre grupurile vulnerabile, la Seminarul Teologic din Dorohoi

      Studiu de caz despre grupurile vulnerabile, la Seminarul Teologic din Dorohoi

    • Studiu de caz despre grupurile vulnerabile, la Seminarul Teologic din Dorohoi
      Studiu de caz despre grupurile vulnerabile, la Seminarul Teologic din Dorohoi

      Studiu de caz despre grupurile vulnerabile, la Seminarul Teologic din Dorohoi

    • Studiu de caz despre grupurile vulnerabile, la Seminarul Teologic din Dorohoi
      Studiu de caz despre grupurile vulnerabile, la Seminarul Teologic din Dorohoi

      Studiu de caz despre grupurile vulnerabile, la Seminarul Teologic din Dorohoi

    • Studiu de caz despre grupurile vulnerabile, la Seminarul Teologic din Dorohoi
      Studiu de caz despre grupurile vulnerabile, la Seminarul Teologic din Dorohoi

      Studiu de caz despre grupurile vulnerabile, la Seminarul Teologic din Dorohoi

    • Studiu de caz despre grupurile vulnerabile, la Seminarul Teologic din Dorohoi
      Studiu de caz despre grupurile vulnerabile, la Seminarul Teologic din Dorohoi

      Studiu de caz despre grupurile vulnerabile, la Seminarul Teologic din Dorohoi

    • Studiu de caz despre grupurile vulnerabile, la Seminarul Teologic din Dorohoi
      Studiu de caz despre grupurile vulnerabile, la Seminarul Teologic din Dorohoi

      Studiu de caz despre grupurile vulnerabile, la Seminarul Teologic din Dorohoi

    • Studiu de caz despre grupurile vulnerabile, la Seminarul Teologic din Dorohoi
      Studiu de caz despre grupurile vulnerabile, la Seminarul Teologic din Dorohoi

      Studiu de caz despre grupurile vulnerabile, la Seminarul Teologic din Dorohoi

    • Studiu de caz despre grupurile vulnerabile, la Seminarul Teologic din Dorohoi
      Studiu de caz despre grupurile vulnerabile, la Seminarul Teologic din Dorohoi

      Studiu de caz despre grupurile vulnerabile, la Seminarul Teologic din Dorohoi

Zilele trecute, la Seminarul Teologic „Sfântul Ioan Iacob” din Dorohoi, la inițiativa Consiliului Școlar al Elevilor, s-a desfășurat un studiu de caz despre grupurile vulnerabile. Pe parcursul orelor de curs, 15 voluntari au purtat diverse etichete, cum ar fi: persoană cu dizabilități, bolnav de SIDA, copil bogat, dependent de droguri, persoană fără adăpost, refugiat din Siria, copil orfan, copil abuzat, tânăr obez, tânăr depresiv, cerșetor, fiu de preot, copil adoptat, persoană de etnie rromă. 

La finalul proiectului, după ce s-a aplicat un chestionar, fiecare voluntar a făcut aprecieri asupra felului în care a fost tratat de cei din jur și sentimentele trăite.

„Nu a fost ușor să fii în pielea unei persoane cu dizabilități, fiindcă unii colegi s-au comportat urât, iar alții mi-au oferit o mână de ajutor. Spre deosebire de aceștia, profesorii m-au făcut să mă simt un copil normal. A fost o experiență frumoasă, deoarece am conștientizat cât de greu este să fii o persoană cu dizabilități. Nu este ușor, dar am putea să le ajutăm să trăiască același vis ca și noi.”(Axinte Petronela – clasa a IX-a B)  

„Ca o persoană bolnavă de SIDA m-am simțit marginalizat. Am conștientizat că deși nu știau suficiente lucruri despre această boală, despre felul în care se transmite,sau cum se tratează, colegii m-au făcut să mă simt «altfel» decât un copil normal. Profesorii au profitat de moment și au făcut câteva precizări asupra acestui subiect. A fost interesant să mă aflu în această ipostază și am învățat că nu trebuie să discriminăm o astfel de persoană, ci dimpotrivă, să îi fim un bun prieten.” (Frantiuc Alexandru – clasa a X –a A)  

„Când am aflat ce etichetă port mi s-a părut interesant…un copil bogat. Am crezut că este ceva normal, că nu voi fi privit diferit, dar m-am înșelat. Cei mai mulți dintre colegi m-au ironizat. Mi-au cerut bani sau îmi spuneau să le cumpăr  câte o casă. La sfârșitul zilei m-am simțit demoralizat pe plan sufletesc, pentru că am observat că așa numiții prieteni nu au decât interese personale.” (Zăhărescu Dan – clasa a X-a A)  

„În această zi mi-am dat seama că nu este atât de ușor să ai pusă «o etichetă», mai ales în cazul persoanelor dependente de droguri. Majoritatea colegilor mi-au spus că nu este bine ceea ce fac, alții au fost  ironici. Consider că acest proiect a fost unul constructiv și m-a făcut să realizez că toți suntem oameni și că nu ar trebui să ne comportăm altfel din cauza unor etichete…o astfel de persoană însă  și-a ales singură această cale. Noi am putea totuși să îi arătăm că nu este  calea cea bună și că îți poți înfrumuseța viața și fără droguri.” (Precob Miruna Melania – clasa a X-a B)  

„În această zi am fost o persoană fără adăpost. Colegii s-au oferit să mă primească acasă la ei, iar unii mi-au dat bani. Mi-am dat seama că o astfel de persoană este fără adăpost, dar nu și fără inimă. Ar trebui să ne comportăm normal cu astfel de persoane, pentru că uneori deși am vrea să ajutăm putem să le jignim sau să ledesconsiderăm. La început, este nevoie de înțelegere, de răbdare și de timp. A fost o experiență unică și m-a ajutat să-mi dau seama că uneori facem unele lucruri pe care le regretăm mai târziu.” (Sinculei Iordana- Ioana – clasa a X-a B)  

„Atunci când am aflat că pe parcursul zilei voi fi un refugiat din Siria am fost surprins, deoarece nu mă așteptam să primesc o astfel de «etichetă». Toți colegii s-au amuzat, dar mai târziu au început să se comporte exact ca și cu un refugiat, izolându-mă. Aș ajuta o astfel de persoană să se integreze în societate și să relaționeze cu cei din țara noastră, pentru că nu toți refugiații sunt teroriști, așa cum greșit au înțeles unii!  Mi-a plăcut mult acest proiect și sper să repetăm această experiență” (Chichioacă Andrei – clasa a X-a A)  

„Astăzi am fost un copil orfan și mai mulți colegi s-au oferit să îmi fie părinți. Profesorii s-au comportat cu mine în spiritul studiului de caz. Aș încerca să ajut un astfel de copil luând legătura cu un reprezentant al unui centru de plasament. Mi-a plăcut acest proiect pentru că am colaborat frumos cu ceilalți colegi și cu profesorii.” (Grierosu Florin Eduard– clasa a IX-a B)  

„Fiind astăzi un copil abuzat am avut un sentiment de tristețe pentru că m-am pus în pielea unui copil care are probleme în familie. Mulți colegi au fost de partea mea, m-au încurajat, mi-au dat îmbrățișări, alții însă au râs de mine, de situația mea.Profesorii m-au făcut să mă simt un copil normal. Dacă aș afla că un coleg de-al meu se află în această situație nu aș ezita să  anunț cadrele didactice și persoanele care pot să ajute. A fost o experiență frumoasă pentru că ne-a  dat șansa să ne punem în pielea unei persoane vulnerabile.” (Greierosu Laura – clasa a XI-a B)

,,În mare parte replicile au fost în glumă pentru că ne cunoaștem, dar conștientizez faptul că aceleași replici se aplică și în viața reală.”  (Tofan Cristian – clasa a XI-a A)  

„Cred că pe viitor ar fi bine să fim mai atenți și să ne gândim de două ori înainte de a spune sau a face ceva”

,,Astăzi am fost un tânăr depresiv. Colegii s-au comportat frumos, m-au îmbrățișat și mi-au fost alături. Am primit bomboane și mâncare ca să fiu fericită” (Muha Alexandra,clasa X-a B)  

,,Ca cerșetor, unii colegi mi-au oferit mărunțiș, alții m-au alungat, dar în general au fost buni cu mine.” (Precob Bogdan, clasa a XI-a A )  

,,Colegii mei s-au comportat ciudat, această etichetă a mea (fiu de preot) a fost luată mai mult în râs. Exemple: Că am bani, că sunt preferat de profesori, că îmi pot permite multe în această școală.” ( Murariu Cezar, clasa aXII-a A)  

,,Colegii mei s-au comportat normal, ca de obicei. Eu am fost un copil adoptat și consider că este un caz fericit, întrucât un astfel de copil a avut șansa să crească într-o familie! (Diana Stan, clasa aXI-a B)   

„În cursul zilei de azi, colegii mei au avut un comportament destul de adecvat. Au fost unele ironii la adresa mea, însă nu m-am simțit marginalizat din cauza etichetei pe care o purtam, cea de persoană de etnie rromă” (Prodan Lucian, clasa a XI-a A)  

„Unii colegii mei mi-au dat bani, alții mâncare, iar alții m-au întrebat de ce nu muncesc sau de ce aștept în loc să fac ceva pentru situația mea. A fi un copil sărac nu înseamnă să fii un copil care cerșește sau să fii un copil neajutorat. Copilul sărac poate fi și deștept și descurcăreț. El nu cere nici bani, nici mâncare, nici altceva pentru că dacă e sărac nu înseamnă că nu se descurcă sau că e leneș sau slab la învățătură. (Darie Elena, clasa a XI-a B) 

„Consider că am avut cu toții de învățat din acest proiect. Personal, mi-am dat seama că în unele cazuri am judecat pe cei din jur după aparențe și am greșit! Cred că pe viitor ar fi bine să fim mai atenți și să ne gândim de două ori înainte de a spune sau a face ceva!”(Pr. Prof. Crețu Vasile Ionuț-Consilier educativ) 

Neplăcerile pe care ni le pricinuiesc unele persoane și aprecierile făcute asupra personalităților dificile sunt o mărturie a propriilor noastre slăbiciuni, drept pentru care, trebuie avut in vedere cuvântul Mântuitorului Iisus Hristos, care spune: „Nu judecați, ca să nu fiți judecați, căci cu judecata cu care judecați, veți fi judecați, și cu măsura cu care măsurați, vi se va măsura. De ce vezi paiul din ochiul fratelui tău, iar bârna din ochiul tău nu o iei in seamă? Sau cum vei zice fratelui tău: Lasă să scot paiul din ochiul tău și, iată, bârna este în ochiul tău? Fățarnice, scoate întâi bârna din ochiul tău și, atunci, vei vedea să scoți paiul din ochiul fratelui tău”(Matei 7, 1-5). (Sinculei Iordana Ioana-clasa a X-a B

Citește despre: