Elevii pot fi şcolarizaţi şi la domiciliu
Copiii cu boli cronice care nu se pot deplasa şi cei care se află în convalescenţă de lungă durată ca urmare a unor intervenţii chirurgicale sau tratamente spitaliceşti vor beneficia de şcolarizare la domiciliu. Aceşti elevi vor învăţa după un plan de şcolarizare individualizat şi vor primi sprijinul profesorilor/învăţătorilor, dar şi al altor persoane voluntare precum elevi sau studenţi.
Procesul educativ se va realiza nu doar în cadrul şcolilor, ci şi la domiciliul elevilor sau chiar în unităţile spitaliceşti, potrivit unei metodologii aprobate de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului (MECTS). Astfel, de şcolarizare la domiciliu pot beneficia copiii cu boli cronice care nu se pot deplasa, cu sau fără alte deficienţe asociate, şi elevii aflaţi în stare de convalescenţă de lungă durată, după afecţiuni sau traumatisme care au necesitat sau nu intervenţii chirurgicale, tratamente spitaliceşti, care, temporar sau permanent, nu pot frecventa şcoala de masă.
Categoriile de deficienţe (afectări) pentru care se va avea în vedere şcolarizarea la domiciliu sunt cele ale sistemului nervos şi funcţiilor mentale globale, ale structurilor şi funcţiilor senzoriale, ale structurii laringelui şi funcţiilor sale, ale structurii şi funcţiilor sistemelor cardiovascular, respirator şi imunitar, sistemelor digestiv, metabolic şi endocrin, ale structurii şi funcţiilor aparatului urinar, afectări ale structurii şi funcţiilor aparatului locomotor şi corespunzătoare mişcării şi ale muşchilor. De asemenea, vor beneficia de şcolarizare la domiciliu elevii sau copiii cu afecţiuni ale structurii pielii, anexelor şi funcţiilor tegumentului, cu afecţiuni legate de boala canceroasă, afectări multiple ale organismului legate de boli genetice invalidante sau cu afecţiuni ale organismului legate de transplantul de organe.
Potrivit documentului, părinţii trebuie să facă demersurile necesare pentru a obţine certificat de orientare şcolară cu care se va adresa Centrului judeţean de resurse şi asistenţă educaţională în vederea arondării elevului la o unitate şcolară care va organiza şcolarizarea la domiciliu.
Copiii şcolarizaţi la domiciliu vor beneficia de planuri educaţionale personalizate, elaborate pe baza programelor şcolare adaptate de către cadrele didactice de specialitate, durata orei de curs pentru învăţământul primar va fi de 45 de minute, iar pentru învăţământul gimnazial şi liceal de 50 de minute. Numărul maxim de ore/săptămână va fi de 4 ore pentru învăţământul primar şi de 6 ore pentru învăţământul gimnazial şi liceal.
Elevii vor fi ajutaţi să înveţe la domiciliu de personal încadrat precum profesor pentru învăţământul primar, învăţător de sprijin, profesor de specialitate pentru învăţământul gimnazial, profesor de sprijin pentru învăţământul gimnazial, profesor de specialitate pentru învăţământul liceal, profesor de sprijin pentru învăţământul liceal.
În realizarea procesului educativ la domiciliu pot fi implicate şi alte persoane (elevi, studenţi etc.), pe bază de voluntariat, pentru activităţi educative complementare şi socializare.
Clase de elevi şi în spitale
Documentul elaborat de MECTS prevede şi şcolarizarea elevilor în spitalele unde sunt internaţi pentru diferite boli cronice, tulburări neurologice sau cu boli care necesită perioade de spitalizare mai mari de 4 săptămâni. În unităţile spitaliceşti se vor înfiinţa grupe/clase, procesul educaţional desfăşurându-se în funcţie de specificul bolii, perioada de spitalizare, de diagnosticul/prognosticul bolii şi de anul de studiu în care este înscris elevul în anul şcolar respectiv.
Metodologia precizează că evaluarea stării de sănătate a elevilor în vederea înfiinţării de grupe/clase în spitale se va face prin diagnosticul medicului curant, pe baza foii de observaţie, cu recomandarea de înscriere în grupele/clasele înfiinţate în unităţi spitaliceşti.
Înfiinţarea unei clase/grupe în spitale este posibilă pentru un număr de cel puţin 6 şi nu mai mult de 12 elevi spitalizaţi, clasele astfel înfiinţate urmând să fie organizate după specificul învăţământului simultan: învăţământ preşcolar, învăţământ primar - clasa pregătitoare, clasele I-III, clasele II-IV, învăţământ gimnazial cu clasele V-IX.
Potrivit documentului MECTS, finanţarea serviciilor reglementate de noua metodologie se va asigura din sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat prin bugetele locale ale consiliilor judeţene, prin instituţia care furnizează servicii de şcolarizare, indiferent de locul de domiciliu al elevilor.