„Între libertate și dependență”

Social

„Între libertate și dependență”

Impactul discuțiilor asupra tinerilor s-a concretizat în momentul în care am obținut sprijinul unui elev participant, fost consumator de etnobotanice, care a dovedit curaj și compasiune și s-a oferit să discute deschis despre experiența sa cu drogurile. Cu sprijinul său, prezentările au căpătat un plus de autenticitate, iar mesajul a fost primit și într-o manieră emoțională, prin conectarea la povestea unui coleg, aflat în perioada de vindecare.

Proiectul „Între libertate și dependență” a fost implementat din dorința de a contribui la formarea unei atitudini sănătoase față de viață și se adresează tinerilor elevi aflați într-o situație care prezintă risc social manifestat prin consum de substanțe interzise sau expunere la grupuri infracționale.

Activitățile s-au desfășurat în perioada 6-9 aprilie 2015, în șapte licee din orașul Iași, obiectivul principal stabilit pentru întâlnirile cu tinerii fiind informarea lor în legătură cu efectele consumului de droguri și alte substanțe care pot provoca dependență.

Am optat pentru o abordare holistică a conceptului de dependență, oferind informații despre cauzele și consecințele comportamentului adictiv, clasificarea dependențelor și efectele acestora reflectate în plan personal și social.

Având în vedere că a deveni dependent este un proces de transformare, le-am oferit participanților detalii despre etapele instalării unui comportament distructiv. Pe parcursul întâlnirilor, atenția noastră a fost îndreptată către nevoile reale ale elevilor participanți. Dialogul cu aceștia a adus în prim plan întrebări precum: „Ce face diferența dintre un consumator și un dependent?”, „Care sunt drogurile legale și dacă acestea există?”, „Care este rolul unui psiholog în procesul de vindecare?”, „Cum pot evita un anturaj care mă pune în pericol?”.

Dincolo de a fi o inițiativă cu rol în prevenția consumului de droguri, întâlnirile din cadrul proiectului „Între libertate și dependență” au avut ca obiectiv central descrierea procesului de vindecare – de ieșire din rolul de dependent.

Printr-o descriere detaliată a felului în care o persoană poate fi prinsă într-o activitate dăunătoare, am oferit o perspectivă cinstită asupra consumului de substanțe halucinogene.

Tinerii au fost interesați în ce fel se desfășoară, chiar în orașul Iași, trecerea de la stadiul de consumator la cel de om liber, independent și capabil de a face alegeri sănătoase pentru sine și pentru ceilalți.

Impactul discuțiilor asupra tinerilor s-a concretizat în momentul în care am obținut sprijinul unui elev participant, fost consumator de etnobotanice, care a dovedit curaj și compasiune și s-a oferit să discute deschis despre experiența sa cu drogurile. Cu sprijinul său, prezentările au căpătat un plus de autenticitate, iar mesajul a fost primit și într-o manieră emoțională, prin conectarea la povestea unui coleg, aflat în perioada de vindecare.

Metodele de prezentare au fost variate și au inclus jocuri de rol, imagini în care s-au regăsit efectele consumului de droguri asupra corpului și o înregistrare a doi consumatori de etnobotanice , pentru a ilustra manifestările psihice ale persoanei intoxicate.

Materialele folosite s-au dovedit a avea un puternic impact emoțional asupra participanților. În urma prezentării, imaginea „cool” a consumatorului fiind destructurată. Tinerii au înțeles că, dincolo de încrederea în sine pe  care persoana consumatoare o afișează se ascund traume, o imagine negativă despre sine, tristețe, frică și adesea singurătate.

(Ana Armanu, psiholog coordonator al proiectului „Între libertate și dependență”)

Citește despre: