Invitat special sosit din Atena la cursurile de cânt bizantin de la Iaşi

Arhiepiscopia Iaşilor

Invitat special sosit din Atena la cursurile de cânt bizantin de la Iaşi

    • Invitat special sosit din Atena la cursurile de cânt bizantin de la Iaşi
      Foto: Tudorel Rusu

      Foto: Tudorel Rusu

    • Invitat special sosit din Atena la cursurile de cânt bizantin de la Iaşi
      Invitat special sosit din Atena la cursurile de cânt bizantin de la Iaşi

      Invitat special sosit din Atena la cursurile de cânt bizantin de la Iaşi

Miercuri, 9 iulie 2014, în cea de-a treia zi a Masterclassului de Cânt Bizantin, participanţii au făcut cunoştinţă cu Miriam Marinou, interpretă cu statut de invitat special sosită din Atena, şi au aflat mai multe lucruri despre procesul de românizare a cântărilor irmologice, dar şi despre apariţia condacului, a prosomiei şi a octoihiei. Nu au lipsit, ca şi în zilele anterioare, exerciţiile practice.

În ziua a treia a Masterclassului de Cânt Bizantin, echipa care pregăteşte ansamblul psaltic feminin, formată din conf. dr. Maria Alexandru din Atena şi soprana Lăcrămioara-Maria Hrubaru-Roată din Iaşi, a fost completată de Miriam Marinou, interpretă cu statut de invitat special sosită din Atena.

Tot în a treia zi, studenţi şi absolvenţi ai secţiei de muzică religioasă şi membri ai Corului „Byzantion“, coordonaţi de lect. dr. Zamfira Dănilă, au susţinut conferinţa „Colecţiile psaltice româneşti de tip Irmologhion-catavasier şi Irmologhion din prima jumătate a secolului al XIX-lea“. Prezentarea a urmărit procesul de românizare a cântărilor irmologice prin eforturile lui Macarie Ieromonahul, Anton Pann şi Visarion Duhovnicul. Conferinţa monahului Filotheu Bălan a făcut o incursiune în iconografia şi în arhitectura secolelor al III-lea şi al IV-lea şi a urmărit, în domeniul muzicii psaltice, mărturii legate de apariţia condacului, a prosomiei şi a octoihiei, punctând contribuţia Sfântului Efrem Sirul, a Sfântului Roman Melodul şi a lui Boethius.

În cadrul cursurilor practice, conf. dr. Maria Alexandru a lucrat cu persoanele interesate de kanonaki, prof. dr. Georgios Konstantinou a continuat seria ipostazelor genului irmologic, iar protopsaltul Dimitrios Galanis a făcut exerciţii pe partituri calofonice, subliniind importanţa analizei pe fraze, pentru ca psaltul să înveţe lucrarea semnelor.