Jurnal de eveniment: Masterclass de Cânt Bizantin - ziua I
Luni, 15 iulie 2019, a debutat la Iaşi cea de-a douăsprezecea ediţie a Masterclassului de Cânt Bizantin. Organizat de Asociaţia culturală „Byzantion” şi de Universitatea de Arte „George Enescu” din Iaşi, de Mitropolia Moldovei şi Bucovinei şi Primăria Municipiului Iaşi, evenimentul a început cu slujba de Pomenire a ctitorilor de suflet ai Masterclassului, protopsaltul Lykourgos Angelopoulos şi părintele arhimandrit Justin Pârvu, urmată de discursul oficial al organizatorilor. Slujba Parastasului a fost săvârșită de părintele arhim. Hariton Negrea, starețul Mănăstirii Petru Vodă.
Primul curs al invitatului special al Masterclassului, Panagiotis Neochoritis, Arhonte Protopsalt al Bisericii celei Mari a lui Hristos, s-a desfăşurat sub formă interactivă, pornind de la întrebări legate de tema propusă pentru această ediţie: interpretarea şi expresia muzicală. Interpretarea individuală a psaltului presupune conlucrarea minţii, a sufletului şi a cuvântului lăuntric, iar încercarea de a interpreta este încercarea de a înţelege. Această înţelegere, însă, nu depinde de psalt - la ea se ajunge prin luminarea Duhului Sfânt, după ani de cântare şi aşteptare la strană.
A urmat lansarea cărţii „Imnul Acatist al Maicii Domnului”, prezentată de monahul cercetător Filotheu Bălan. Apărută în condiţii grafice deosebite, ediţia facsimilată după manuscrisul 113 al Bibliotecii Academiei Române include miniaturi care au fost sursă de inspiraţie pentru pictura murală a mănăstirilor din nordul Moldovei. În discursul său, monahul Filotheu a analizat evoluţia istorică a Imnului Acatist, urmărind elemente de notaţie şi trasând un itinerar al imnului în diferite spaţii culturale: Palestina, Grecia, România. În continuare, asist. drd. Adrian Sîrbu a făcut o prezentare cu caracter practic despre „Metode de aplicare a cântării podobice pe asemănândele fără metrică”. Pornind de la Podobia „Cel ce de sus este chemat”, glas leghetos, Adrian Sîrbu a amintit elementele podobiei (perioade, cadenţe, formule melodice) şi a exemplificat, după împreuna citire a textului şi interpretare a podobiei, modul în care cadenţele trebuie să coincidă cu cuvintele-cheie, subliniind astfel importanţa structurii interne a textului.
Cursul opţional de muzică orientală clasică, oferit de conf. dr. Maria Alexandru, a avut loc în continuarea după-amiezii. Invitata a realizat exerciţii de bază care au închegat deja participanţii instrumentişti într-o mini-orchestră. Apoi, arhid. Răzvan Constantin Ştefan a ţinut o conferinţă cu titlul „Tradiţie şi continuitate în melosul dogmaticelor Octoihului din secolul al XI-a până în secolul al XIX-lea”, cu exemplificări pornind de la dogmatice fără semne, tradiţia muzicală fiind transmisă oral iniţial, dintr-un manuscris atonit aflat sub formă de microfilm la biblioteca Mănăstirii Vlatodon, continuând cu fragmente din manuscris în notaţie Chartres, dintr-un stihirar din jurul anului 1300, cu variante de reconstituire a melosului dogmaticii lui Iakov Protopsaltul făcute de Nectarie Vlahul, cu exemple din şcoala cretană, de la Acachie Halkeopoulos şi Hrysafi cel Nou, din manuscrise în notaţie kieveană, ajungând până la Macarie Ieromonahul.
La prima întâlnire a ansamblului psaltic, asist. drd. Adrian Sîrbu a prezentat repertoriul ales şi a lucrat pe una dintre partituri, insistând asupra faptului că interpretarea nu se face pe note, ci pe fraze muzicale.
Seara, protopsaltul Neochoritis s-a întâlnit din nou cu cursanţii, subliniind importanţa îmbogăţirii cuvântului interior ca primă încercare pe care trebuie să o facă psaltul. La fel de importante sunt păstrarea stării de concentrare şi conştientizarea faptului că muzica vine din interior. Psaltul trebuie să se pregătească pentru slujbă, studiind cântările, dar trebuie să cunoască pe de rost liniile clasice, astfel încât să poată interpreta fără notaţie. Sfaturile practice s-au împletit cu lucrarea unor cântări din slujba Vecerniei.
„În această dimineaţa am avut bucuria de a participa la festivitatea de deschidere, în cadrul căreia au luat cuvântul invitaţii principali ai evenimentului. Totodată, s-a săvârşit slujba de pomenire pentru Părintele Arhimandrit Justin Pârvu şi pentru Protopsaltul Lykourgos Angelopoulos, cei doi ctitori, din punct de vedere muzical şi spiritual, ai acestui eveniment. În continuare vor avea loc cursuri practice şi teoretice, timp de cinci zile, până vineri seara, când va avea loc concertul de final al Masterclass-ului de Cânt Bizantin. Aşteptăm publicul ieşean, şi nu numai, la concertul de la Catedrala Mitropolitană din 19 iulie 2019, începând cu ora 20:00, pentru a audia repertoriul psaltic selectat din compozitori mai vechi şi mai noi. Vor interpreta Corul Mare al Participanţilor şi Corul Academic «Byzantion». De asemenea, informăm ieşenii şi în legătură cu Vecernia închinată Sfintei Muceniţe Marina, de astăzi, 16 iulie, de la ora 16:30, de la Biserica «Sfântul Sava», unde se află o parte din moaştele sfintei muceniţe. Aşadar, evenimentul reprezintă o invitaţie adresată iubitorilor de muzică psaltică şi constă într-un laborator intens ce se desfăşoară în sălile de curs din incinta Universităţii Naţionale de Arte «George Enescu» din Iaşi, care este organizatorul principal al acestui masterclass, în parteneriat cu Mitropolia Moldovei şi Bucovinei, Asociaţia culturală „Byzantion” şi Primăria Municipiului Iaşi”, ne-a declarat asist. drd. Adrian Sîrbu, directorul artistic al Masterclassului de Cânt Bizantin de la Iaşi. (Sorina Chiper - PR Asociaţia culturală „Byzantion”, Flavius Popa)