Metode noi de predare în şcoli
Peste 40 de experţi şi profesori de fizică au lucrat la elaborarea unui ghid de învăţare, care să le ofere cadrelor didactice o nouă perspectivă în ceea ce priveşte predarea elementelor de fizică pe înţelesul elevilor. Printre strategiile didactice considerate eficiente de autori se numără şi abordarea unor teme problematice, care să-l incite pe elev. „Profesorii trebuie doar să-i ajute pe elevi să găsească răspunsurile“, a susţinut coordonatorul proiectului, Cristian Hâţu.
Societatea Academică Română a lansat în această săptămână un ghid metodologic bazat pe modelul investigaţiei pentru profesorii din învăţământul preuniversitar, la care au lucrat peste 40 de experţi şi cadre didactice. Aceştia cred că programa la fizică poate să arate „altfel“, mult mai atractivă şi în acelaşi timp interactivă, care să-i determine pe elevi să afle singuri răspunsurile.
Astfel, ghidul metodologic abordează fiecare unitate de învăţare din programa de fizică prin cel puţin un model de învăţare, a declarat coordonatrul proiectului, Cristian Hâţu. „S-au propus cinci modele de învăţare (investigaţie, proiect, experiment, rezolvare de probleme şi exerciţiu). Fiecare unitate de învăţare este trecută prin patru secvenţe - evocare-anticipare, explorare-experimentare, reflecţie-explicare şi aplicare-transfer). Încercăm să formăm abilităţi pentru profesori prin intermediul acestui ghid. Vor fi susţinute teste înainte şi după pilotarea ghidului, care se va face în 50 de şcoli şi licee în urma semnării unui parteneriat cu MECTS“, a arătat coordonatorul de proiect.
Secretarul de stat în MECTS, Oana Badea, a recunoscut că fizica este într-o perioadă continuă de „cădere“ în opiniile elevilor, mai ales prin prisma rezultatelor de la Bacalaureat, şi consideră că un astfel de ghid este util pentru profesori.
„E momentul să spunem că totul vine de la modul în care se petrece ora în sine şi de la modul cum profesorul reuşeşte să atragă elevul şi să devină un partener de dialog“, a spus demnitarul. În opinia sa, pentru a fi un bun profesor de fizică este nevoie ca persoana să aibă capacitatea de a traduce concepte în lucruri simple.
Prin însuşirea noilor strategii de predare şi utilizarea lor în predarea noilor noţiuni, cadrele didactice îi vor ajuta pe elevi, printre altele, să combine cunoaşterea conceptelor ştiinţifice cu informaţiile din experienţă şi observaţii pentru a formula întrebări la care se poate răspunde cu ajutorul investigaţiei, să formuleze ipoteze (presupoziţii testabile) şi să facă predicţii sau să conceapă investigaţii potrivite pentru a răspunde la întrebări ştiinţifice sau pentru a testa diverse ipoteze.