Părintele Gabriel Nastasă, doctor al Facultăţii de Teologie Ortodoxă din Bucureşti
La Facultatea de Teologie Ortodoxă „Justinian Patriarhul“ din Bucureşti a avut loc marţi, 3 iulie, susţinerea în şedinţă publică a tezei de doctorat „Muzica bisericească în mănăstirile, parohiile şi şcolile moldoveneşti în secolul al XX-lea“ de către pr. Gabriel Nastasă, asistent suplinitor la disciplina Muzică bisericească şi Ritual în cadrul Facultăţii de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae“ din Iaşi.
Preşedintele comisiei a fost pr. prof. univ. dr. Ştefan Buchiu, decanul Facultăţii de Teologie Ortodoxă din Bucureşti, iar conducătorul ştiinţific a fost pr. prof. dr. Nicu Moldoveanu, de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Bucureşti. Referenţii tezei de doctorat au fost pr. prof. univ. dr. Vasile Stanciu, decanul Facultăţii de Teologie Ortodoxă a Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca, pr. prof. univ. dr. Nicolae D. Necula, de la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Justinian Patriarhul“ Bucureşti, şi pr. prof. univ. dr. Viorel Sava, de la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae“ din Iaşi. Lucrarea conţine cinci capitole mari şi importante: „Protopsalţi creatori în sec. al XX-lea din Moldova“, „Coruri şi dirijori de cor cu operă muzicală din Moldova sec. al XX-lea“, „Învăţământul teologic muzical în Moldova sec. al XX-lea“, „Manuscrise muzicale bisericeşti din Moldova sec. al XX-lea“ (cele care nu au mai fost cercetate până în prezent), „Situaţia corală în Moldova după 1989“ (coruri ale seminariilor teologice, coruri ale bisericilor mai reprezentative, cercetarea muzicală bizantină). „Teza este foarte frumoasă, interesantă şi bogată, mai ales că pr. Gabriel Nastasă a avut acces la multe arhive în toate judeţele Moldovei. Astfel s-a reuşit realizarea unei teze destul de bogate. Era necesar să încheiem cercetarea în domeniul muzicii bisericeşti cu sec. al XX-lea. Astfel ne putem da seama ce protopsalţi şi ce lucrări muzicale mai există. Chiar dacă există manuscrise, am constatat că muzica s-a îmbogăţit şi merge înainte. După sec. al XIX-lea s-a scris foarte multă muzică, chiar dacă unele compoziţii au rămas în manuscris, iar altele urmează să fie tipărite“, a spus pr. prof. dr. Nicu Moldoveanu.
„Am ajuns la concluzia că teza de doctorat este excepţională“
După ce pr. Gabriel Nastasă a prezentat lucrarea şi modul în care s-a documentat, au fost susţinute referate de către pr. prof. dr. Nicu Moldoveanu, pr. prof. univ. dr. Vasile Stanciu, pr. prof. univ. dr. Nicolae D. Necula şi de pr. prof. univ. dr. Viorel Sava. „Cu toţii am ajuns la concluzia că teza de doctorat este excepţională. În cadrul şedinţei publice a tezei de doctorat ne-am bucurat de prezenţa Preasfinţitului Varlaam Ploieşteanul, Episcop-vicar Patriarhal, a arhimandritului Timotei Aioanei, exarh cultural al mănăstirilor din Arhiepiscopia Bucureştilor şi mare eclesiarh al Catedralei patriarhale din Bucureşti, şi a prietenilor apropiaţi părintelui Gabriel Nastasă. A fost o sărbătoare pentru noi toţi întrucât doctorandul nostru a realizat o operă benefică pentru viitor“, a adăugat pr. prof. dr. Nicu Moldoveanu, care a menţionat că în urma întrunirii comisiei calificativul acordat a fost „Foarte bine“.
Foto: Ioan Buşagă