PS Ignatie, Episcopul Hușilor, a slujit de hramul Parohiei Ortodoxe Române „Înălțarea Sfintei Cruci” din Dublin: „Crucea nu înseamnă numai suferință, ci mai ales dragoste”

Episcopia Huşilor

PS Ignatie, Episcopul Hușilor, a slujit de hramul Parohiei Ortodoxe Române „Înălțarea Sfintei Cruci” din Dublin: „Crucea nu înseamnă numai suferință, ci mai ales dragoste”

    • Slujbă arhierească la Dublin
      PS Ignatie, Episcopul Hușilor, slujind Sfânta Liturghie la biserica Parohiei Ortodoxe Române „Înălțarea Sfintei Cruci” din Dublin

      PS Ignatie, Episcopul Hușilor, slujind Sfânta Liturghie la biserica Parohiei Ortodoxe Române „Înălțarea Sfintei Cruci” din Dublin

Cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Iosif, joi, 14 septembrie 2023, Preasfințitul Părinte Ignatie, Episcopul Hușilor, a oficiat Sfânta Liturghie în Parohia Ortodoxă Română „Înălțarea Sfintei Cruci”, Paraclisul Centrului Misionar din Dublin, Irlanda.

Părintele paroh Călin Florea și credincioșii prezenți la hramul Parohiei Ortodoxe Române „Înălțarea Sfintei Cruci” din Dublin s-au bucurat de slujba arhierească săvârșită de Preasfințitul Părinte Ignatie, Episcopul Hușilor. Numeroși credincioși au participat la acest moment deosebit din viața comunității românești din Dublin, între ei aflându-se și Excelența Sa Domnul Laurențiu-Mihai Ștefan, Ambasadorul României în Irlanda.

În cuvântul adresat celor prezenți, Ierarhul Hușilor a vorbit despre iubirea desăvârșită a lui Dumnezeu pentru oameni, manifestată prin asumarea Crucii:

«Iar mie, să nu-mi fie a mă lăuda, decât numai în crucea Domnului nostru Iisus Hristos, prin care lumea este răstignită pentru mine, și eu pentru lume!» (Galateni 6, 14)

Să ne imaginăm că, la un moment dat, lumea în care trăim (oamenii cu care ne intersectăm) nu mai are capacitatea de a împărtăși iubire. Cu alte cuvinte, totul este transformat în ură și răutate. Totul ar fi absurd. Nu am putea să trăim într-o asemenea lume, să ne bucurăm de relațiile dintre noi, dacă ura sau răutatea vor deveni ingredientele a tot ceea ce presupune desfășurarea vieții noastre.

Acest lucru, în varianta miniaturală, a devenit posibil la picioarele Crucii, când Hristos a fost răstignit și batjocorit. Aproape toți cei care erau acolo, pe dealul Golgota, exceptând-o pe Maica Domnului și pe Sfântul Ioan Evanghelistul, manifestau ură și foarte multă răutate față de Cel care este Însăși Dragostea, Iisus Hristos.

Hristos nu este ca noi, cei care posedăm dragostea sau vrem să avem dragoste și ne luptăm ca să o câștigăm și să o putem împărtăși celor din jur. El este Însăși Dragostea. Sfântul Evanghelist Ioan ne spune că Dumnezeu este Dragoste. Prin urmare, pentru Dumnezeu-Omul, Iisus Hristos, dragostea nu este o stare pe care o posedă, ci El este Însăși Dragostea.

Cei care se aflau la picioarele Crucii, în momentul în care L-au răstignit pe Hristos, credeau, în nebunia și în răutatea lor, că pot să ucidă Dragostea, să o pulverizeze, să o facă să dispară. În iluzia lor, cei care L-au urât pe Dumnezeu, L-au disprețuit și L-au calomniat, s-au gândit că pot să ucidă Viața – Dumnezeu este Însăși Viața.

Nu este o noutate faptul că, inclusiv în secolul în care trăim, sunt atâtea ideologii care cred că pot să-L evacueze pe Dumnezeu din lume, să-L ucidă, să-L facă să dispară. Găsim această atitudine, cu maximă pregnanță, în sufletele celor care erau la picioarele Crucii, care L-au răstignit pe Hristos. În general, când vorbim despre cruce, noi avem tendința de a înțelege, în mod exclusiv, suferința. În momentele în care suntem în situații-limită, de cataclism lăuntric, spunem așa: „Aceasta îmi este crucea”, ca o formă de resemnare – adică: „Nu am ce face, o accept așa cum este, cu povara cu care vine, și merg așa mai departe.”.

Crucea nu înseamnă numai suferință, ci înseamnă mai ales dragoste. Hristos, pe Cruce, ne-a descoperit dragostea Sa desăvârșită și modul cum ne iubește Dumnezeu – nu cum ne iubim noi între noi, oamenii (modul cum ne împărtășim dragostea unii altora).

Atunci când vorbim despre dragoste, noi suntem extrem de versatili și într-o permanentă tranziție. Este suficient ca cineva, care pentru noi însemna extraordinar de mult, să ne greșească, să ciupească puțin din orgoliul nostru, și suntem în stare să radiem acea persoană din registrul existenței noastre.

Prin urmare, noi iubim numai atunci când suntem iubiți. Se întâmplă foarte rar – și aceasta ține de sfințenie, de dragostea dumnezeiască – să iubim pe cineva care ne calomniază, ne înjură, ne discreditează sau ne murdărește identitatea.

Pe Cruce, Hristos ne-a iubit mai ales atunci când niciunul dintre noi nu meritam acest lucru. A muri pentru cineva este forma supremă de dragoste și de jertfă. Acest lucru L-a făcut Hristos pe Cruce, când toți cei care erau acolo, cu excepția Sfântului Ioan Evanghelistul și a Maicii Domnului, și-au îndreptat spre El privirile piezișe, pline de ură, L-au calomniat și L-au disprețuit; când a avut nevoie de un pahar de apă I-au dat oțet și fiere; când ar fi trebuit să fie recunoscători pentru tot ceea ce a făcut Iisus – i-a vindecat, le-a vorbit atât de frumos, încât ei înșiși se minunau când Îl auzeau vorbind –, ei și-au manifestat ingratitudinea, ura și răutatea.

Dumnezeu a rămas neclintit în dragostea Sa. (...)

Ar fi minunat ca, ori de câte ori ne însemnăm cu semnul Sfintei Cruci, să ne gândim nu atât la suferință, cât la dragostea pe care Dumnezeu ne-a împărtășit-o și la care ne-a făcut părtași – dragoste cu care ne-a iubit, mai ales atunci când noi nu am meritat să fim iubiți.

Logica noastră este obișnuită altfel – iubim pe cei care ne iubesc. Sigur că există un anumit prag, în tot ceea ce înseamnă altitudinea iubirii, dar este prea puțin, conform exigențelor Evangheliei. Noi trebuie să ne asumăm dragostea lui Hristos. Unde ne-a descoperit Hristos această dragoste? Nu atât când le predica oamenilor, nici când a înviat și era totul plin de bucurie și de lumină, ci atunci când a fost răstignit.

De ce Hristos, pe Cruce, nu face nicio minune? Unii L-au ironizat: „Tu, Cel care ai făcut atâtea minuni, i-ai înviat din morți și i-ai vindecat pe atâția oameni bolnavi, de ce nu faci o minune cu Tine Însuți, să Te dai jos de pe Cruce, să Te smulgi din cuiele acelea care Ți-au fost înfipte de vrăjmașii Tăi?”.

Hristos nu face nicio minune pe Cruce, pentru că cea mai mare minune este minunea dragostei. Hristos lăsa să vorbească această minune a iubirii pe Cruce. Nu avea nevoie de spectacol. Când Pilat I-a zis: „Dacă vrei, Te pot scăpa de răstignire – această formă de tortură atât de dură.”, Hristos i-a răspuns: „Nu. Ție nu îți este dat acest lucru. Eu aș putea să fac acest lucru, ca Dumnezeu – să scap, să evadez din această lume plină de ură și de răutate. Dar nu o fac, pentru că Eu sunt Dragostea desăvârșită”.

Când iubește, omul nu fuge de suferință, nu capitulează atunci când îi este greu. Când nu este iubire, îl trădăm și pe cel de lângă noi, cu maximă ușurință. Dacă în inima noastră este dragoste, rămânem neclintiți, indiferent dacă celălalt ne refuză, se revoltă și ne batjocorește dragostea.

Noi trebuie să rămânem neclintiți în dragostea noastră și o ținem în inima noastră – îi respectăm libertatea celuilalt, chiar dacă nu vrea să o primească și să fie părtaș acesteia, așa cum Hristos a respectat libertatea celor care erau lângă Cruce; a lăsat să grăiască dragostea Sa și să lucreze minunea iubirii.

Să ne rugăm cu toții ca Dumnezeu să ne facă părtași acestei minuni, a iubirii Sale, pe care a descoperit-o pe Cruce.

Citește despre: