Psaltirea lui Dosoftei, prezentată la Iași: ediția critică N.A. Ursu și ediția facsimil

Arhiepiscopia Iaşilor

• Psaltirea lui Dosoftei, prezentată la Iași: ediția critică N.A. Ursu și ediția facsimil
      Psaltirea lui Dosoftei, prezentată la Iași: ediția critică N.A. Ursu și ediția facsimil / Foto: Flavius Popa

Arhiepiscopia Iașilor a organizat vineri, 18 octombrie, în Sala „Iustin Moisescu” din cadrul Ansamblului Mitropolitan Iași, conferința de lansare a volumelor „Dosoftei - Psaltirea în versuri” (1673), ediția critică de N.A. Ursu, și „Dosoftei - Psaltirea în versuri” (1673), ediția facsimil.

Evenimentul este înscris în cadrul proiectului „Restitutio. Mitropolitul cărturar Dosoftei - 400 de ani de la naștere, Psaltirea în versuri (1673)”, proiect cofinanțat de Consiliul Județean Iași. Volumele au fost prezentate în cadrul conferinței de trei invitați speciali: cercetătorul științific I dr. Eugenia Dima de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, părintele dr. Bogdan Racu, inspector eparhial în cadrul Sectorului Învățământ al Arhiepiscopiei Iașilor, și dr. Eduard Rusu, Manager Cultural al Centrului Cultural Misionar Doxologia.

Proiectul „Restitutio” presupune două volume, în această seară au fost lansate două volume, primul dintre acestea reprezintă ediția facsimil al Psaltirii lui Dosoftei, publicată la Uniev (Podolia) în 1673, un exemplar care se păstrează astăzi la Casa „Dosoftei” aparținând Muzeului Național al Literaturii Române din Iași, iar cel de al doilea volum reprezintă republicarea aceleiași psaltire a Sfântului Dosoftei, ediția lui N. A. Ursu, publicată inițial în 1974. Este de fapt un proiect cultural, deși la o primă vedere poate să pară un proiect editorial, își propune să readucă în atenție opera lui Dosoftei, deoarece anul acesta se împlinesc 400 de ani de la nașterea Sfântului Dosoftei, și de asemenea dorim să atragem atenția asupra operei foarte importante a lui N. A. Ursu, cea de a oferi o ediție completă a Psaltirii lui Dosoftei, o ediție critică, un instrument extrem de bun în slujba celor care cercetează și nu doar atât, ne-a declarat dr. Eduard Rusu.

Proiectul se desfășoară în perioada 3 iunie - 15 noiembrie 2024, în parteneriat cu Asociația Studenților Creștini Ortodocși Români (ASCOR) - Filiala Iași, și are ca scop readucerea în atenția tinerei generații a operei și figurii lui Dosoftei, teolog, cărturar, poet, traducător, mitropolit al Moldovei, nume de referință în domeniul științei, culturii și artei și personalitate reprezentativă a spațiului românesc, care a contribuit substanțial la dezvoltarea literaturii și artei românești.

A avut loc un eveniment cu totul special, mai ales că acum 50 de ani, Mitropolitul Moldovei de atunci, Iustin Moisescu, este cel care a dat binecuvântarea apariției unei ediții, cele mai bune ediții de până acum, a Psaltirii în versuri a Mitropolitului Dosoftei, aceea profesorului ieșean N. A. Ursu, și interesant că astăzi această sală, „Iustin Moisescu” a Centrului Eparhial Iași este aceea care găzduiește evenimentul, pentru că, într-adevăr, acum 50 de ani când toată suflarea nu doar românească, ci de pretutindeni, serba 350 de ani de la nașterea marelui mitropolit, astăzi serbează 400 de ani de la venirea lui pe lume. Evenimentul care are loc cu acest prilej, pe de o parte pune în atenția publicului această ediție a Psaltirii lui Dosoftei, o ediție care a rămas așa cum spuneam reper până în zilele noastre, este o invitație la lectură, pentru că această ediție a fost nu doar un exercițiu filologic, ci a fost mai ales un act de evlavie și de recunoștință pentru contribuția lui Dosoftei, pentru cultura română. Este interesant de văzut și parcursul apropierii domnului profesor N. A. Ursu față de autorul Psaltirii în versuri, de mitropolitul Dosoftei. Și-a pus întrebări despre cine a fost și mai ales cum a putut ajunge la o asemenea maturitate culturală mitropolitul Dosoftei, cel care la doi ani, după ce urcase pe tronul mitropolitan al Moldovei, scoate în condiții cu totul deosebite, în sensul unor vremuri grele pe care le-a trăit, scoate acest dar pentru cultura română și mai ales pentru oamenii care aveau posibilitatea, cu sensibilitatea celui care se roagă folosind versuri ale psaltirii, aveau posibilitatea aceasta de a se ruga în propria lor limbă, a afirmat părintele dr. Bogdan Racu.

Principalele activități vizează editarea și tipărirea volumului Psaltirea în versuri (1673) – ediția critică de N.A. Ursu - Mitropolia Moldovei și Sucevei, 1974, facsimil și transliterare, conferință  de lansare a cărții și de promovare a beneficiilor lecturii în rândul tinerilor, donație de carte la nivel național.

Proiect cofinanțat de Consiliul Județean Iași prin Programul finanțărilor nerambursabile din bugetul propriu pentru anul 2024 conform Legii nr. 350/2005.

Citește despre: