Școala de vară „Copilărie – Tărâm al inocenței”
Școala de vară „Copilărie – Tărâm al inocenței” este un proiect educativ, coordonat de către Colegiul Național „Ștefan cel Mare” din Târgu Neamț în parteneriat cu Școala Gimnazială Domnească, Centrul Social „Ozana”, Școala Gimnazială Dumbrava- Timișești, Liceul „Vasile Conta”, Protopopiatul Târgu Neamț, ATOR Târgu Neamț și Parohia „Sfântul Haralambie”. Proiectul se desfășoară în perioada 07–17 august, și are drept scop integrarea copiilor cu CES în comunitate prin cultivarea toleranței, înțelegerii, acceptării și într-ajutorării.
Copiii au inima deschisă spre iubire şi frumos. Copilăria trebuie să redevină acel timp al fericirii, spațiu al nemuririi, luminat de soarele gingășiei și al inocenței. Dacă în trecut copilăria însemna un mod de a trăi sănătos, cu jocuri frumoase, desfășurate în mijlocul naturii, cu multe cărți de povești, copiii de astăzi trăiesc majoritatea timpului într-o lume virtuală, petrecând ore în șir în fața calculatorului, jucând jocuri care promovează violența sau accesând platforme care îi pot pune într-un real pericol.
Grupul tință este alcătuit din elevi cu vârste cuprinse între 6 și 18 ani, care învață în una dintre instituțiile partenere, copii cu CES, copii care și-au maifestat dorința de a lua parte la activitățile școlii de vară și copii care provin din medii sociale vulnerabile.
Activitățile s-au desfășurat zilnic, în perioada menționată, la fiecare partener din proiect, elevii participând la activități precum: siguranța pe internet, orientarea în natură, comunicarea asertivă, ateliere de pictulă, modelaj, activități out-door, jocuri de cunoaștere, dezvoltare personală, drumeții, etc.
Activitățile proiectului au urmărit conștientizarea elevilor privind pericolul utilizării inadecvate a spațiului virtual, orientarea lor în natură, dezvoltarea unei comunicări eficiente, dezvoltarea creativității și a motricității fine și grosiere.
Școala de vară, prin activitățile sale a facilitat autocunoașterea și intercunoașterea, stabilindu-se între elevi multe relații de prietenie.
De asemenea au putut fi cunoscute de către colegi, problemele specifice copiilor cu CES, sporind astfel gradul de înțelegere, toleranță, acceptare. Elevii au înțeles că toți oamenii sunt egali, că Dumnezeu îi iubește pe toți la fel, fiind datoria fiecărui om să-și iubească aproapele ca pe el însuși. (Director adjunct, prof. Filip Daniela, CNSM Târgu Neamț)