Suceava, în veșmânt de sărbătoare: Pelerini și ierarhi la hramul Catedralei Arhiepiscopale
Marți, 24 iunie, zi în care se face pomenirea Nașterii Sfântului Ioan Botezătorul și a Aducerii moaștelor Sfântului Mare Mucenic Ioan cel Nou, Catedrala Arhiepiscopală din Suceava și-a sărbătorit hramul. Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie a fost săvârșită de șapte ierarhi, membri ai Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, sub protia Înaltpreasfințitului Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei.
Din sobor au făcut parte: Înaltpreasfințitul Părinte Petru, Arhiepiscop al Chișinăului, Mitropolit al Basarabiei și Exarh al Plaiurilor; Înaltpreasfințitul Părinte Calinic, Arhiepiscop al Sucevei și Rădăuților; Preasfințitul Părinte Ignatie, Episcopul Hușilor; Preasfințitul Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor; Preasfințitul Părinte Nectarie de Bogdania, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Chișinăului; și Preasfințitul Părinte Damaschin Dorneanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților.
Răspunsurile liturgice au fost oferite de Corala mixtă „Sfântul Ioan cel Nou” a Catedralei Arhiepiscopale, dirijată de pr. Ionuț Lucian Tablan Popescu.
După citirea textului Sfintei Evanghelii, Înaltpreasfințitul Părinte Teofan a rostit un cuvânt de învățătură în care a adus în atenție semnificația și profunzimea care izvorăsc din taina dublei sărbători de astăzi.
Tâlcuind cele patru îndemnuri ale Sfântului Apostol Pavel, desprinse din pericopa apostolică rânduită a se citi în această zi – „Să lepădăm dar lucrurile întunericului și să ne îmbrăcăm cu armele luminii” (Romani 13, 12), „grija de trup să nu o faceți spre pofte” (Romani 13, 14), „îmbrăcați-vă în Domnul Iisus Hristos” (Romani 13, 14) și „Cine ești tu, ca să judeci pe sluga altuia?” (Romani 14, 4) –, Părintele Mitropolit a exemplificat cu detalii din biografia celor doi sfinți prăznuiți, arătând că fiecare credincios poate pune în practică aceste învățături, dacă voiește să se desăvârșească.
Pentru ca rândurile pauline să rodească în inimile celor prezenți la Sfânta Liturghie, Înaltpreasfințitul Teofan a încheiat cu un gând plin de nădejde:
Rugându-L pe Dumnezeu să ne dăruiască și nouă, după cuvântul Sfântului Apostol Pavel, mângâierea și răbdarea care vin din Scripturi, ajutându-ne să înțelegem semnificația clipelor pe care le trăim – iată, clipa de față, această mare sărbătoare a Sucevei, această mare sărbătoare a Moldovei și a țării –, Îl rugăm pe Dumnezeu ca, avându-i mijlocitori pe Sfântul Ioan cel Nou de la Suceava și pe Sfântul Ioan Botezătorul, să înțelegem că două lucruri sunt importante: Ortodoxia, adică închinarea cea dreaptă, pentru care Sfântul Ioan cel Nou de la Suceava, în Cetatea Albă, cu multe veacuri în urmă, și-a dat viața, și, al doilea lucru important pentru viața noastră, ortopraxia, adică viețuirea cea dreaptă, pentru care Sfântul Ioan Botezătorul, de asemenea, și-a dat viața.
În timpul împărtășirii credincioșilor, Înaltpreasfințitul Părinte Arhiepiscop Calinic a vorbit despre dragostea pelerinilor față de Ocrotitorul Cetății Sucevei, despre prezența acestora la Sfânta Liturghie și închinarea la racla cu cinstitele moaște, rugăciunile șoptite cu lacrimi făcându-i părtași la viața Sfântului Ioan, Marele Mucenic fiind, la rândul său, parte din viața celor care îl cinstesc.
Reiterând că orice hram constituie „un fenomen complex – liturgic, social, spiritual și cultural –, o sărbătoare care reunește comunități, regenerează sensuri și reface simbolic țesătura socială, construind punți între regiuni, generații și biografii diferite”, întâistătătorul Bisericii din Suceava a evidențiat câteva motive pentru cinstirea moaștelor unui sfânt:
Întâlnirea cu Sfântul Ioan este (...) exprimarea unei dorințe profunde de vindecare trupească și sufletească. Înaintea moaștelor unui sfânt, dar mai ales cât stăm la rând, ne confruntăm cu câteva întrebări fundamentale: Ce este viața? Ce este moartea? Ce rămâne după trecerea prin timp? Sfântul Ioan cel Nou este o prezență care subminează ordinea firească a morții și propune o altă ontologie: cea a comuniunii întru Hristos...
Părintele Arhiepiscop Calinic a subliniat, de asemenea, că participarea la o astfel de sărbătoare nu este echivalentă cu prezența la un spectacol, ci că fiecare chip luminat de rugăciune, fiecare lumânare aprinsă, fiecare oftat în taină la racla Sfântului Ioan cel Nou devine o mărturie vie a lucrării lui Dumnezeu în lume, prin sfinții Săi.
Arhipăstorul locului a adresat mulțumiri tuturor celor care au contribuit la strălucirea acestei zile de îndoită sărbătoare: ierarhilor, organizatorilor, voluntarilor, autorităților, profesorilor de religie, mass-mediei, dar și tuturor credincioșilor prezenți – de aproape sau de departe, fizic ori prin mijloacele media.
În contextul pomenirii a doi dintre cei mai iubiți sfinți ai neamului românesc, Părintele Arhiepiscop a transmis gânduri de bine și urări tuturor celor pentru care ziua de 24 iunie a fost prilej de bucurie duhovnicească.
Au fost oferite și distincții de vrednicie. Înaltpreasfințitul Mitropolit Teofan a acordat Crucea „Sfântul Ierarh Dosoftei” părintelui arhimandrit Melchisedec Velnic, exarh al Eparhiei Sucevei și stareț al Mănăstirii Putna.
Înaltpreasfințitul Petru a oferit Crucea Mitropoliei Basarabiei părintelui arhim. Paraschiv Dabija și părintelui arhim. Mihail Balan.
A avut loc și lansarea a două volume recente ale Editurii Crimca:
„Decalogurile. Repere morale pentru omul contemporan”, prezentată de pr. Ciprian Blaga;
al patrulea volum al revistei „Candela”, prezentat de lect. univ. dr. Alexandru Prelipcean, care a evidențiat și recunoașterea internațională a publicației.
Manifestările dedicate sărbătorii au continuat cu Parastasul Voievozilor în Cetatea de Scaun a Sucevei.