„Teologia mi-a şlefuit viziunea şi simţul artistic“

Social

„Teologia mi-a şlefuit viziunea şi simţul artistic“

"Ca şi în cazul celorlalte domenii ale artei, fotografia, din punctul de vedere al transmiterii unui mesaj, este subiectivă. Depinde de educaţia, experienţa şi cultura pe care le are atât cel care surprinde o imagine, cât şi cel care o va aprecia", spune Mihaela Bucătaru, absolventă a Facultăţii de Teologie Ortodoxă din Iaşi. În prezent fotograf profesionist, Mihaela este implicată în proiectul "Comunicare prin desen pentru tineri", derulat de Centrul de Formare şi Consiliere "Sfinţii Arhangheli" Iaşi, şi în atelierele de creaţie organizate de librăria Avant-Garde.

Librăria Avant-Garde Librarium, de pe strada Lăpuşneanu, din Iaşi, este unul dintre locurile unde copiilor li se oferă posibilitatea să îmbine utilul cu plăcutul, să se joace, dar şi să înveţe lucruri noi, să-şi dezvolte inteligenţa, creativitatea şi să socializeze cu alţi copii, într-o atmosferă prietenoasă. Toate aceste lucruri se întâmplă în cadrul unor ateliere de creaţie, concepute pentru a oferi alternative de petrecere creativă a timpului liber. "Săptămânal, sub diverse "pretexte", copiii se joacă, experimentează, citesc, desenează şi creează împreună cu colaboratorii noştri: profesori, tineri actori, artişti, fotografi, filologi etc. Ei nu se vor teme să abordeze, împreună cu copiii, de la teme simple - numărătoare, învăţarea şi combinarea culorilor -, până la subiecte mai complicate, cum ar fi ilustrarea unei povestiri, sau schimbarea finalului unei poveşti. Scopul acestor ateliere este de a forma copiilor, încă de mici, obişnuinţa lucrului cu cartea, în scopuri recreative, educative sau informative", spune Mădălina Ungurianu, responsabil de promovarea evenimentelor găzduite de librăria ieşeană. De la "şezătorile copilăreşti", în care se citesc şi se "dezbat" cu foc poveştile lui Creangă şi ale Fraţilor Grimm, până la colorat, fotografiat, concursuri de şah, matematică distractivă şi jocuri de memorie şi logică, copiii, de la cei mai mici la cei mai mari, sunt aşteptaţi, săptămânal, împreună cu părinţii, educatorii sau profesorii, cu fel de fel de noi surprize şi provocări.

"Sunt copil şi fotografiez"

Aşa s-a intitulat unul dintre atelierele de creaţie găzduite de librărie, în perioada 27-29 mai, alături de celelalte evenimentele organizate cu ocazia Zilei Copilului. Atelierul a dat posibilitatea copiilor participanţi să experimenteze postura de mic fotograf alături de Mihaela Bucătaru, fotograf profesionist. Împărţiţi în grupe de vârstă, de la 5 la 14 ani, cei mici şi-au luat în serios rolurile, au deprins rapid primele taine ale fotografiei, s-au pozat între ei, şi-au prezentat, apoi, mândri, lucrările într-o expoziţie, pentru care au fost apoi recompensaţi cu diplome, premii şi priviri admirative din partea părinţilor. Dar, mai presus de toate, au descoperit răspunsul la întrebarea: "De ce fotografiem?". "Pentru că îi iubim pe cei pe care îi pozăm şi vrem să păstrăm aceste amintiri", a dezlegat misterul Smaranda, un foarte talentat viitor fotograf, în vârstă de nouă ani.

Fotografia îi sensibilizează pe copii

Mihaela Bucătaru, 33 de ani, este absolventă a Facultăţii de Teologie Ortodoxă din Iaşi, la secţia Conservare-Restaurare, şi a unui master în publicitate la Universitatea "Babeş Bolyai", din Cluj. De trei ani, a intrat în lumea fotografilor profesionişti, iar pe lângă fotografie, este implicată în proiectul "Comunicare prin desen pentru tineri", derulat de Centrul de Formare şi Consiliere "Sfinţii Arhangheli" Iaşi, dar şi într-un proiect "fără nume", ce presupune călătorii prin ţară, în care experimentează fotografia de peisaj. Despre "trecerea" de la Teologie la fotografia profesionistă, Mihaela spune că nu se poate vorbi de o separaţie, ci, mai degrabă, de o completare fericită. "Teologia m-a ajutat, pentru că mi-a şlefuit viziunea şi simţul artistic, dar m-a pregătit şi pentru partea migăloasă din spatele muncii de fotograf.

La întrebarea "Cum arată fotografia perfectă"?, Mihaela răspunde că nu există.

"Există doar un fotograf şi un privitor şi, automat, două moduri de a aprecia şi de a descifra ce anume spune o fotografie. Ca şi în cazul celorlalte domenii ale artei, foto-grafia, din punctul de vedere al transmiterii unui mesaj, este subiectivă. Depinde de educaţia, experienţa şi cultura pe care le are atât cel care surprinde o imagine, cât şi cel care o va aprecia. Dar, dacă vorbim despre ceea ce înseamnă o fotografie bună, cred că o astfel de fotografie ar trebui să fie memorabilă, să stârnească fior, să producă emoţie", este de părere Mihaela Bucătaru. În privinţa utilităţii unui curs de fotografie pentru copii, Mihaela spune că o astfel de experienţă îi ajută foarte mult în definirea personalităţii creatoare. "Este util pentru copii, deoarece le oferă o variantă practică de a-şi petrecere în mod plăcut şi isteţ timpul liber, îi ajută în definirea personalităţii creatoare, în alegerea şi susţinerea unui hobby şi, de ce nu, a unei viitoare cariere. De asemenea, îi sensibilizează cu privire la lucrurile care ne înconjoară şi ne bucură şi îi învaţă să surprindă esenţialul, în imagini care valorează "cât o mie de cuvinte", este de părere fotograful ieşean.