Training ASCOR la Miclăușeni: Lecția din urma fiecărei experiențe

Arhiepiscopia Iaşilor

Training ASCOR la Miclăușeni: Lecția din urma fiecărei experiențe

A învăța pe cineva un lucru nou este dificil, dar a pregăti pe cineva, a-l face să fie convins, pentru ca mai apoi să poată să învețe și pe alții ceea ce știe, este și mai dificil, dar și îmbucurător în același timp.  Tinerii din ATOR și ASCOR se pregătesc pentru a putea împărtăși copiilor și tinerilor cu care interacționează și cu care desfășoară activități, noțiuni de comunicare și de public speaking, dar și noțiuni organizaționale. 

Cum să te formezi pe tine însuți pentru ca apoi să poți forma pe altcineva, ce se ascunde în spatele unui training bun de formare, ce cunoștințe ar trebui să stăpânească trainerul și care dintre tehnici sunt cele mai potrivite pentru transmiterea diferitelor tipuri de informații, și totodată pentru a forma deprinderi? Aceste lucruri au fost abordate de 20 dintre tinerii asociațiilor noastre, care au participat la un training de „formare de formatori”, susținut de domnul Cristian Neguț, asociat, trainer și consultant al Learning Ecosystem. Activitatea a avut loc în castelul Sturza de la Miclăușeni și a fost finanțat de Ministerul Tineretului și Sportului prin intermediul proiectului „Empower Youth! Learn.Teach.Act!”al ASCOR Iași.

În cele două zile de lucru am observat cât de complex este procesul de învățare și cât de necesar este să fie urmat cu multă grijă și responsabilitate. Din orice experiență putem învăța foarte mult, în special dacă știm cum să controlăm procesul de după experiență. În acest proces noi recapitulăm ce s-a întâmplat, care au fost momentele cheie pe care le analizăm pentru a vedea ce a făcut ca noi să acționăm într-un fel sau altul, apoi vedem cum putem generaliza și asocia această „lecție” cu alte momente asemănătoare din viață și, în final, cum putem aplica lecția învățată la experiențele ce vor urma. Experiența dobândită în urma participării la un training este diferită de cea dobândită la școală pentru că, în primul rând, participanții vin de bunăvoie, dornici să-și dezvolte competențele pe o anumită temă: lucru în echipă, voluntariat, management de proiect și multe altele. Pe de altă parte, participanții se implică activ la formularea noțiunilor de bază ale teoriei și la formularea concluziilor. Trainerul este cel care conduce și asistă participantul în propriu proces de învățare. Nu vine să îi prezinte informații pe care participantul ar trebui să le memoreze, ci îi oferă cadrul ca el să gândească, să analizeze, să vadă experiențial cum arată respectivul lucru și abia apoi, acompaniat de trainer și de ceilalți participanți, să poată formula o concluzie.

Punctul cheie în procesul de învățare și formare este atunci când se aplică cele învățate. În momentul în care mergem să învățăm, să predăm altora, atunci ne implicăm cel mai mult în a ne însuși respectivele cunoștințe pentru a le putea transmite mai departe într-o formă clară. În cadrul unui training există marele avantaj ca pe lângă concluzia personală, pe lângă sfatul trainerului, există și ceilalți participanți în calitate de „observatori” care ajută să se înțeleagă mai bine din exterior ce impact au acțiunile și vorbele asupracelor ce ne înconjoară.

La finalul cursului, participanții s-au reîntors la activitățile lor cu o lumină nouă asupra înțelegerii a ceea ce se află în spatele unei activități de învățare. Totuși, și trainerul și participanții au înțeles că deasupra tuturor acestora, este harul lui Dumnezeu care lucrează în inimile oamenilor. Noi aruncăm doar câteva semințe. (Emanuel Buta – Președinte ASCOR Iași)

Citește despre: