Ziua a doua a Masterclass-ului de Cânt Bizantin de la Iași

Arhiepiscopia Iaşilor

Ziua a doua a Masterclass-ului de Cânt Bizantin de la Iași

    • Ziua a doua a Masterclass-ului de Cânt Bizantin de la Iași
      Foto: Irina Ursachi

      Foto: Irina Ursachi

În dimineața zilei de 11 iulie 2022, la ora 9, a avut loc deschiderea oficială a Masterclass-ului de Cânt Bizantin de la Iași.

După salutul organizatorilor, a avut loc slujba de pomenire a ctitorilor spirituali ai Masterclass-ului, domnul Lykourgos Angelopoulos și Arhimandritul Iustin Pârvu, precum și a lui Athanasios Vourlis, invitat la ediția anterioară a Masterclass-ului care, din păcate, a decedat în februarie anul acesta.

Părintele Cristian Barnea a împărtășit mesajul de susținere a evenimentului, din partea Mitropoliei Moldovei și Bucovinei, făcând referire și la celelalte manifestări prin care Mitropolia încurajează dezvoltarea muzicii psaltice: cursurile de formare pentru cântăreți bisericești, Zilele Psalților Români, și Festivalul Internațional de Muzică Bizantină.

În cuvântul său, doamna Maria Alexandru le-a amintit celor prezenți că muzica bizantină este muzica Învierii, cântată pentru a aduce slavă lui Dumnezeu, cu conștiința că psalții sunt slugile bune și credincioase, chemate să aducă un fior de bucurie și curaj. Comemorându-l pe domnul Athanasios Vourlis, doamna Maria Alexandru a invocat prezentarea dânsului de la ediția anterioară a Masterclass-ului, despre cântarea psaltică din perspectiva scrierilor Sfinților Părinți. Participanții au vizionat un fragment din conferința de anul trecut, un fel de testament pe cale l-a lăsat psalților, amintindu-le de viziunea profetului Isaia care i-a văzut pe serafimi cântând cu cutremur Celui dintru Înălțime. Aidoma, psalții trebuie să cânte cu cutremur și sfială.

După mulțumirile adresate Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților și mănăstirilor care au sprijinit Masterclass-ul prin sponsorizări sau trimițând participanți, doamna Mihaela Grăjdeanu a invitat participanții să vină la cursul de canto pentru a învăța să respire corect, să creeze fraze lungi, să articuleze cuvintele ca să fie înțelese de credincioși, și să obțină rezistența vocală necesară slujbelor lungi de priveghere.

Domnul Andrei Apreotesei, reprezentat al autorităților locale și fost membru al corului Byzantion, a apreciat eforturile de cercetare, dezvoltare și învățare continuă depuse în toate edițiile Masterclassului de Cânt Bizantin de până acum, subliniind faptul că Primaria Municipiului Iași a fost alături de eveniment de la început.

În finalul ceremoniei de deschidere, după transmiterea salutului conducerii Universității de Arte „George Enescu” și a Facultății de Interpretare, Compoziție și Studii Muzicale Teoretice, a fost prezentat un fragment dintr-un film documentar realizat în memoria lui Lykourgos Angelopoulos.

După pauză, doamna Maria Alexandru și echipa de studenți pe care îi coordonează au făcut exerciții de respirație și de încălzire vocală, accentuând importanța ritmului în muzica bisericească. Sunetele sunt un fel de materia amorfă; ritmul este cel care dăruiește viața sunetelor. El trebuie simțit în inima cântărețului și prin cântăreț, se transmite oamenilor din biserică. A urmat prezentarea domnului Nathanael Evans, american de origine care a descoperit ortodoxia și s-a mutat în Grecia acum. Pornind de la Cuvântul Sfântului Atanasie cel Mare la Nașterea Domnului, „Dumnezeu S-a facut om pentru ca omul să se facă Dumnezeu” și de la ideea Sfântului Grigorie Palama care spunea că Dumnezeu este Dumnezeu prin fire, iar omul este dumnezeu prin Har, domnia sa a subliniat faptul că procesul de a învăța să cântăm are o dimesiune soteriologică; ca muzicieni creștini, arta vocală ne duce la dumnezeire prin har. De aceea, fiecare psalt ar trebui să se întrebe ce înseamnă pentru ei, individual, a fi o expresie creativă a căii spre dumnezeire. Prezentarea a inclus înregistrări audio cu psalți din vechime, exemplificând vocea de piept, de cap și vocea mixtă, și înregistrări cu tenori și soprane, cu scopul de a demonstra ușurința cu care treceau de la vocea de piept la vocea de cap și la vocea mixtă.  De asemenea, prezentarea a subliniat realitatea universală a tehnicii vocale și nevoia de a asculta cu urechea fonologică, adică să ascultăm sunetul cum este el produs și nu stilul muzicii. Stilul, așadar, nu trebuie confundat cu tehnica vocală.

A urmat Vecernia unită cu Litia, în cinstea Icoanei Maicii Domnului Prodromița, și apoi doamna Maria Alexandru și ansamblul vocal instrumental „Psaltira” din Salonic au oferit un concert de muzică răsăriteană clasică, cu piese din perioada în care grecii au fost expulzați din Asia Mică. Seara s-a încheiat, astfel, într-o atmosferă emoționantă, cu diverse cântece laice despre suferința grecilor din vremea aceea, dar și cu cântece de dragoste.

(Sorina Chiper)

 

Sursa: byzantion.ro

Citește despre: