Dezbatere despre Educația pentru sănătate: „Prezenţa părinţilor, a tatălui şi a mamei, în centrul acestei preocupări, rămâne esenţială”

Arhiepiscopia Iaşilor

Dezbatere despre Educația pentru sănătate: „Prezenţa părinţilor, a tatălui şi a mamei, în centrul acestei preocupări, rămâne esenţială”

La Iași s-a derulat astăzi dezbaterea publică regională pe tema „Educație pentru Sănătate, între controverse și reformă socială”. Evenimentul, organizat de Departamentul Pro Vita al Arhiepiscopiei Iașilor, a fost găzduit de Biblioteca Centrală Universitară „Mihai Eminescu” și a reunit reprezentanți ai Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice, politicieni, deputați și reprezentanți ai ONG-urilor și instituțiilor de învățământ universitare și pre-universitare din Iași și din întreaga regiune Nord-Est.

În deschiderea dezbaterii, ce a avut loc în cursul dimineții, au avut loc alocuțiuni din partea invitaților. Cuvântul de debut a aparținut Înaltpreasfințitului Părinte Mitropolit Teofan, care a subliniat și necesitatea implicării familiei în ceea ce privește educația pentru sănătate a copilului: „În societatea românească actuală se află în dezbare problematica unei noi discipline în şcoală, şi anume, Educaţia pentru sănătate. Unele persoane percep această disciplină ca oportunitate pentru introducerea Educaţiei sexuale, dată fiind importanţa acestui domeniu în viaţa omului: e vârsta de la care ar fi necesară abordarea acestei chestiuni, forma şi conţinutul acestei discipline sunt subiecte aprins dezbătute. Alte persoane interesate de problema în discuţie văd în Educaţia pentru sănătate șansa abordării elementelor legate de igiena corporală sau prevenţie medicală. Interesul se bazează pe necesitatea unei creşteri biologice, armonizare într-o perioadă în care copilul, atât în şcoală cât și în societate, este supus unui context nu întotdeauna sănătos din multe puncte de vedere.

Nu puţini sunt cei care văd în Educaţia pentru sănătate şansa unei insistenţe educaţionale asupra factorului lăuntric: mintea, sufletul, conştiinţa. O minte sănătoasă, un suflet curat, o conştiinţă trează sunt armele cele mai eficiente în situaţiile tot mai des întâlnite de depresie şi deznădejde, de tristeţe şi plictiseală, de stres şi confuzie, de tentaţii suicidare, dependenţă de droguri, sex sau tehnologie. Aşadar, dezbaterea cu referire la Educaţie pentru sănătate  se află în desfăşurare. Ce formă va lua? Ce conţinut va avea? Ce duh o va anima?

Nădăjduim într-o abordare onestă şi curajoasă. Aceasta se va petrece în măsura în care tradiţia şi modernitatea sunt îngemănate. Politizarea discuţiei, preluarea fără discernământ a practicilor din alte părţi, neglijarea experienţei locale pot îngreuna, distorsiona şi abate discuţia de la scopul principal şi anume: creşterea armonioasă a copilului în trupul şi sufletul său.  Prezenţa părinţilor, a tatălui şi a mamei, în centrul acestei preocupări, rămâne esenţială. Excluderea lor sau diminuarea rolului lor în numele aşa numitului interes superior al copilului transformă totul în ideologie cu toată paguba care decurge din acesta. Adresez mulţumire celor de faţă pentru bunăvoinţa de a fi prezenţi la această dezbatere. Nădăjduim într-un dialog matur şi responsabil, românesc şi european, creştin şi modern. Sper ca îndemnul Domnului Hristos «Lăsaţi copiii să vină la Mine şi nu-i opriţi», cuvânt care a fost inima educaţiei în arealul locuit de români pentru multe veacuri, să nu lipsească din tot ceea ce înseamnă Educaţie pentru sănătate”.

„Starea de sănătate înseamnă foarte multe alte componente”

A urmat apoi discursul doamnei Camelia Gavrilă, șeful Inspectoratului Școlar Județean Iași: „Starea de sănătate înseamnă foarte multe alte componente: și starea de bine fizic, somatic, fiziologic, și starea de bine mental, și armonia cu sinele, și armonia cu Universul, și starea de bine emoțional. Toate aceste lucruri foarte importante trebuie înglobate în conceptul de «sănătate» și evident că fiecare vârstă are specificul ei: altfel te adresezi unui copil, altfel te adresezi unui adolescent, altfel te adresezi unei persoane mature”.

Din partea Ministerului Educației a fost prezent la dezbatere Romeo Moșoiu, consilier în cadrul acestei instituții: „În acest moment, în sistemul de învățământ românesc avem disciplina Educația pentru sănătate; există un curs opțional și avem o programă revizuită încă din anul 2004. Vrem să arătăm că subiectul reprezintă o preocupare a Ministerului Educației, că acest capitol este deosebit de important pentru copii și pentru sistemul de învățământ românesc. În ultima perioadă, acest subiect a fost adus în actualitate și vor exista și alte dezbateri pe această temă”.

Din partea Ministerul Sănătății a luat cuvântul medicul Daniel Mardare: „Este necesară formarea unei opinii de masă, fundamentată științific, față de igiena individuală și colectivă, față de alimentație, îmbrăcăminte, muncă și odihnă, față de utilizarea rațională a timpului liber, față de evitarea factorilor de risc, precum și a modalității de solicitare a asistenței medicale și a diferitelor mijloace de investigații și tratamente. Organizația Mondială a Sănătății definește Educația pentru sănătate arma cea mai eficace a sănătății populaționale. Sănătatea nu este prețuită în momentul în care este afectată și apare o boală. Atunci când vorbim despre sănătate, înțelegem în primul rând serviciile de sănătate. În actuala perioadă, ne confruntăm cu creșterea costurilor serviciilor medicale și creșterea impactului bolilor asupra întregii populații a țării. În acest context, sloganul «E mai ieftin să previi decât să tratezi»  este mai adevărat decât oricând”.

După alocuțiunile introductive au avut loc discuții în cadrul a două ateliere de lucru - Conținutul curricular al disciplinei Educație pentru sănătate și Analiza statutului disciplinei în planul cadru de învățământ. În finalul evenimentului de astăzi, în urma concluziilor desprinse din discuțiile avute, va fi redactată o rezoluţie cu privire la statutul şi conţinutul disciplinei Educaţia pentru sănătate în planurile de învăţământ.

Citește despre: